Grym hoj utan att försäkra ihjäl sig?

23 000kr/halv kostade min retta -06.
min blivande cbr1000rr är ännu dyrare.
det svider om man vill ha lite pulver o e ung
 
Jag är 30+ och bor i ett ganska ko-tätt område, betalar 2922 kr hel/hel för min SV1000s. Det finns ganska gott om resurser i den hojen anser jag!! :tummenupp
 
Ja, nu har ju en ny värld öppnats för mig när jag faktiskt kan börja ta del av 24+ försäkringarna.

Legan, du vet att du förmodligen kan ta del av det redan nu iom att det är från och med det kalenderår du fyller 24? (om jag fattar rätt)
Dock så är det ju garagekrav på den.

Ne det visste jag inte men den nuvarande försäkringen är betald till och med juli så men är tänkt att byta då..Garage är inga probs ;)
 
Jag kör idag med bilsport och mc, tycker de har riktigt bra priser på den försäkring jag har idag.
Men det är just det där att jag skulle vilja hitta en hoj som levererar riktigt bra med krut (gärna utan kåpor) men som samtidigt inte dödar ekonomin. Jag vet att det förmodligen är en ekvation som inte går ihop, men ack så trevligt det vore.

Får nog sätta mig och ta ett par sjyssta hojar och ringa runt lite.

Har inte gått igenom alla svar du fått, men om du vill ha en hoj som levererar mer än det flest tror samtidigt som den inte kostar skjortan att försäkra, så är mitt tips KTM 990 SMR. Om du är under 40år så tar du offroad försäkring, kostar ~ 7000kr i STHLM närförort.

Toppa med ett litet Acra system och ommappning av motorn så blir det gött med mos!

//Björn
 
Ok. Tänkte närmast på att motorn i 1125 kommer från Rotax och inte från HD.

Tror HD garanterar även till modellerna med Rotaxspis. Annars så har ju inte Rotax gått i graven utan bygger ju motorer till både KTM och BMW.
Tror det är lungt, hör med en HD/f.d. Buellhandlare.

Jag är 30+ och bor i ett ganska ko-tätt område, betalar 2922 kr hel/hel för min SV1000s. Det finns ganska gott om resurser i den hojen anser jag!! :tummenupp

Vi ligger ju bara 2:a i ko-kommun nu för tiden, Gotland knäcker oss. Läste jag häromdagen. :)
 
Intressanta svar, jävligt intressanta.

Grejen är den att jag verkligen gillar motorkaraktären i ER6'an, men saknar ändå punch på toppen. Inbillar mig att en storkubikat 4a vore perfekt, men kanske blir jag besviken och borde gå på en storkubikad twin. I-landsproblem, javisst - men det gnager i mig trots att det inte är dags att byta hoj än på ett tag.

Satt och funderade på försäkringen också. Vågar man, vissa nätter ha den hemma - utanför bron. Jag har larmat skivbromslås och kätting, plus att jag ska köpa ett till lås nu i veckan. Så det är ett helvete att få den där ifrån åtminstone.

SuperDuke står riktigt högt upp på listan just nu, i tuff konkurrens med någon av Kawas Z'or. Skulle varit iväg och provkört hojarna i fråga - tips på var? Gävleborg.
 
Eller en gammal Honda cbf min gammling kostar 1680:- helåret full försäkrad som går som ett spjut med sina 100hk.Räcker väl till dom flesta åndamål...
 
Intressanta svar, jävligt intressanta.

Grejen är den att jag verkligen gillar motorkaraktären i ER6'an, men saknar ändå punch på toppen. Inbillar mig att en storkubikat 4a vore perfekt, men kanske blir jag besviken och borde gå på en storkubikad twin. I-landsproblem, javisst - men det gnager i mig trots att det inte är dags att byta hoj än på ett tag.

Satt och funderade på försäkringen också. Vågar man, vissa nätter ha den hemma - utanför bron. Jag har larmat skivbromslås och kätting, plus att jag ska köpa ett till lås nu i veckan. Så det är ett helvete att få den där ifrån åtminstone.

SuperDuke står riktigt högt upp på listan just nu, i tuff konkurrens med någon av Kawas Z'or. Skulle varit iväg och provkört hojarna i fråga - tips på var? Gävleborg.

Bor du under en bro? :D

Iom att du inte är stressad har du ju ett utmärkt läge att provköra massa hojar. Även om man inte är ute efter nytt brukar det ju finnas mängder av beg. hojar att testa hos handlare.

Om du väljer mellan tvin och fyra så kan man ju kasta in en trippel i leken också för att öka din beslutsvånda. Trajorna är ganska najs samt verkar ha helt ok försäkringar (har inte ägt en själv).

Har sagt det en jäkla massa gånger och det tål att sägas igen:
Hade jag inte varit torsk på ducce hade jag haft en V4:a från Honda eller ännu hellre från Aprilia (där ryker billig försäkring dock).
Hondas VFR 750/800 är otroligt mysig enligt mig och billig i ägande. Mångsidig hoj också om man kan leva utan "tokeffekten" som många sporthojar har, personligen tycker jag den räcker väl.
V4:an är en sorligt underrepresenterad motortyp i MC...
 
Frågan är väl om en SV1000 klassar in under kategorin grymma hojar.:va

En äldre hayabusa är rätt billig i försäkring, jag bor i Östersund och betalar 2500:- halvförsäkrat/helår för min -99a hos Länsförsäkringar. Inget man ligger sömnlös över direkt.:)
 
Bor du under en bro? :D

Iom att du inte är stressad har du ju ett utmärkt läge att provköra massa hojar. Även om man inte är ute efter nytt brukar det ju finnas mängder av beg. hojar att testa hos handlare.

Om du väljer mellan tvin och fyra så kan man ju kasta in en trippel i leken också för att öka din beslutsvånda. Trajorna är ganska najs samt verkar ha helt ok försäkringar (har inte ägt en själv).

Har sagt det en jäkla massa gånger och det tål att sägas igen:
Hade jag inte varit torsk på ducce hade jag haft en V4:a från Honda eller ännu hellre från Aprilia (där ryker billig försäkring dock).
Hondas VFR 750/800 är otroligt mysig enligt mig och billig i ägande. Mångsidig hoj också om man kan leva utan "tokeffekten" som många sporthojar har, personligen tycker jag den räcker väl.
V4:an är en sorligt underrepresenterad motortyp i MC...

Haha, ja läser man min text kan man fanimej tro att jag har mitt boende under bron.. :P
Du har helt rätt, jag är så långt ifrån stressad som man förmodligen kan vara :)
Jag ska ta och kika runt lite hos handlarna och se vad dom har inne för provkörning. Känner mig så jäkla dum att knalla in provköra nåt jag inte tänker köpa dock :/
Jag kan absolut leva utan tokeffekten i en sporthoj, så det finns egentligen mycket att välja på. En effekt runt 100 hästar eller lite över (100-130) är mer än tillräckligt.
 
Nu tänker jag också va den där...

Köp min hoj!
120 hk, uppdateras fjädring gentemot året innan och årsmodellen efter la den på sig ett antal kilo. Jag är 21 år och bor mitt i Stockholm, och betalar 1700 kr för helförsäkring per år!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=52197
 
Last edited:
Enklast är väl att sänka kraven på "en grym hoj"

Om du kan tycka att en cb650 från 70talet är grymm så är problemet löst...
 
Jo, men grejen är den att det blir att byta ner sig nåt djävulskt.
Att gå ifrån en ER6-07 till en relativt gammal gixxer bara pga hästarna, då tror jag man är ute på tunn is och missförstått hela begreppet motorcykelåkning? :/

En grym hoj, är det bara effekt? För mig är det bra fjädring, fina vägegenskaper, bra effektkurva och elakt ljud ur avgassystemet. Ja, som exempel, kan fortsätta rabbla, men poängen är den att bara för att hojen har 100hk+ så är det inte för mig en grym hoj.
 
Jo, men grejen är den att det blir att byta ner sig nåt djävulskt.
Att gå ifrån en ER6-07 till en relativt gammal gixxer bara pga hästarna, då tror jag man är ute på tunn is och missförstått hela begreppet motorcykelåkning? :/

En grym hoj, är det bara effekt? För mig är det bra fjädring, fina vägegenskaper, bra effektkurva och elakt ljud ur avgassystemet. Ja, som exempel, kan fortsätta rabbla, men poängen är den att bara för att hojen har 100hk+ så är det inte för mig en grym hoj.


SuperDuke.. <30 år och <4000 / år halv. Inte mkt att bråka om, värre med däckskonotot :gnissla

Är du inget vurpollon och besitter förmågan att faktiskt ha ett sparkonto så är det inte lönt att ha helförsäkrat iaf.

XJ6an är ju stört billig och känns jäkligt fin. Har inte kört den men kan tänka mig att den är kul ändå, om än lika effektsnål som ER6an.

KTM690 är en stört kul maskin på bana iaf. Personligen skulle jag ledsna av effektbrist på gata, men den är ju inte tröttare än ER6an. Den svänger av sig självt ivf.


Ska du åka gata så kan du glömma sporthojarna, de är inte värda försäkringen och du måste ner på stenåldersmaskinerna för att få en ok försäkring. Då finns det betydligt roligare alternativ med mer bus, högt styra och mindre kåpor.
 
Jo, men grejen är den att det blir att byta ner sig nåt djävulskt.
Att gå ifrån en ER6-07 till en relativt gammal gixxer bara pga hästarna, då tror jag man är ute på tunn is och missförstått hela begreppet motorcykelåkning? :/

En grym hoj, är det bara effekt? För mig är det bra fjädring, fina vägegenskaper, bra effektkurva och elakt ljud ur avgassystemet. Ja, som exempel, kan fortsätta rabbla, men poängen är den att bara för att hojen har 100hk+ så är det inte för mig en grym hoj.

Men tjööp min hoj då. Aprilia Falco. Med annan luftburk, slipon och chip har jag säkert 130 hk. Öhlinsdämpare och fjädrar, brembo bromsar. Det är både bra väghållning, grymt ljud och bra tryck i motorn. Försäkringen ligger på ca: 6500 lök hel/hel. Dock så är jag inte så sugen på att sälja, men kolla på modellen vetja.
 
Det kan man tro. :3freak

28år, KK10år, R1´01, GBG ~11000 halv/helår. Kör dock Folksam med avställningsbar försäkring vilket ger en okej premie (med modifikation) under brukandemånaderna.

Ädit: Fick uppdaterat förskingringsbrev från Folksam idag, 16285:- halv/helår nu när SMC-rabatten är borttagen. :banana
 
Men tjööp min hoj då. Aprilia Falco. Med annan luftburk, slipon och chip har jag säkert 130 hk. Öhlinsdämpare och fjädrar, brembo bromsar. Det är både bra väghållning, grymt ljud och bra tryck i motorn. Försäkringen ligger på ca: 6500 lök hel/hel. Dock så är jag inte så sugen på att sälja, men kolla på modellen vetja.

Men tyst då!! Jag har fått span på en sån. Vill inte att någon annan ska bli sugen ju!! :D
 
Jo, men grejen är den att det blir att byta ner sig nåt djävulskt.
Att gå ifrån en ER6-07 till en relativt gammal gixxer bara pga hästarna, då tror jag man är ute på tunn is och missförstått hela begreppet motorcykelåkning? :/

En grym hoj, är det bara effekt? För mig är det bra fjädring, fina vägegenskaper, bra effektkurva och elakt ljud ur avgassystemet. Ja, som exempel, kan fortsätta rabbla, men poängen är den att bara för att hojen har 100hk+ så är det inte för mig en grym hoj.

Honda Hornet ligger på iprincip samma premie som ER-6an, om inte ännu billigare via If.., då har du 102hk med ungefär samma nm som ER-6an. Annars har du Honda CB1000 som bara ligger någon tusing dyrare men är sååååå mycket mer hoj med gott om pulver. Även det hos If...
 
Back
Top