Grussmiskare hjälp mig!

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag missade min uppkörning på grund av "lågt tempo grusväg" - jag tyckte jag körde lagom(55 på rakorna, 30-40 i kurvorna). Hade jag kört fortare hade det varit risk för omkullkörning, så kändes det i vart fall. Men kan vara jag som kör som en mes Det var en väldigt kurvig väg med rakor som mest på kanske 100 meter. Mycket rullgrus överallt och hela vägen slutade lite utåt kanterna och en sträng av grus i mitten(läskig att åka över). Ni som är grussmiskare, vad ska man använda för teknik för att kunna köra lite fortare? Är det ok att skära kurvorna ordentligt om man ser genom kurvan när man kör upp? Jag körde/kör upp på en Suzuki gsx 750, så ingen offroad direkt.
Ge gärna tips om teknik men tänk på att jag ska kunna köra så på uppkörningen så kanske inte "lägg upp ställ precis innan kurvan" o sånt:)

har inga tips men det gjorde mig bra nervös för min uppkörning, har aldrig kört på grus överhuvetaget..
hur gick det annars? är de hårda på konbanan?

Gitzin skrev:
har inga tips men det gjorde mig bra nervös för min uppkörning, har aldrig kört på grus överhuvetaget..
hur gick det annars? är de hårda på konbanan?

Läs i "körkort 2005" tråden, där har jag skrivit om hela min uppkörning.

Gruskörning är en vanesak helt enkelt.
Jag har sladdat grus med en GSXR1100 -87 som jag haft tex :)
Övning övning!
Håll upp blicken så blir balansen bättre.
Ligg inte ner, var så rak i ryggen du kan, där finns balansen.

Du är dock inte ensammen om att tycka det är läskigt
med asfalt-lok på grusvägar, sådana får vi hjälpa varje
år på avrostningen, i slutet av övningarna kör de 10X säkrare på grus.

GrusDan skrev:
Gruskörning är en vanesak helt enkelt.
Jag har sladdat grus med en GSXR1100 -87 som jag haft tex :)
Övning övning!
Håll upp blicken så blir balansen bättre.
Ligg inte ner, var så rak i ryggen du kan, där finns balansen.

Du är dock inte ensammen om att tycka det är läskigt
med asfalt-lok på grusvägar, sådana får vi hjälpa varje
år på avrostningen, i slutet av övningarna kör de 10X säkrare på grus.

Tack! Och att hojen rör sig under en hela tiden och det känns som det ska släppa när som helst är bara att ignorera? Skära kurvor trots den där läskiga mittsträngen med grus?

Låt hojen få röra sig på gruset, få inte panik å "spjärna emot" emot med styret.
Du har oftast bättre fäste än vad du tror.
På ojämt underlag är "blicken" viktigare än nånsin... Håll jämn gas, titta långt fram, gärna ur kurvan å låt mc:n flyta ovanpå gruset.

En annan aspekt; ju snabbare du kör - ju bättre balans.

Måste du köra så fort genom kurvorna då? Det är oftast 70 som gäller på grusväg så dra upp i fart där det går rakt fram och sänk i kurvorna.

Yadis skrev:
Jag missade min uppkörning på grund av "lågt tempo grusväg" - jag tyckte jag körde lagom(55 på rakorna, 30-40 i kurvorna). Hade jag kört fortare hade det varit risk för omkullkörning, så kändes det i vart fall. Men kan vara jag som kör som en mes Det var en väldigt kurvig väg med rakor som mest på kanske 100 meter. Mycket rullgrus överallt och hela vägen slutade lite utåt kanterna och en sträng av grus i mitten(läskig att åka över). Ni som är grussmiskare, vad ska man använda för teknik för att kunna köra lite fortare? Är det ok att skära kurvorna ordentligt om man ser genom kurvan när man kör upp? Jag körde/kör upp på en Suzuki gsx 750, så ingen offroad direkt.
Ge gärna tips om teknik men tänk på att jag ska kunna köra så på uppkörningen så kanske inte "lägg upp ställ precis innan kurvan" o sånt:)

Du SKA skära i kurvorna vid fri sikt, det var min trafiklärare hård på. Mjuk i kroppen och gas genom kurvorna, ställ ger pluspoäng(hos mig). Ut och kör grusväg så lär du dig.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back