Grussmiskare hjälp mig!

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag missade min uppkörning på grund av "lågt tempo grusväg" - jag tyckte jag körde lagom(55 på rakorna, 30-40 i kurvorna). Hade jag kört fortare hade det varit risk för omkullkörning, så kändes det i vart fall. Men kan vara jag som kör som en mes Det var en väldigt kurvig väg med rakor som mest på kanske 100 meter. Mycket rullgrus överallt och hela vägen slutade lite utåt kanterna och en sträng av grus i mitten(läskig att åka över). Ni som är grussmiskare, vad ska man använda för teknik för att kunna köra lite fortare? Är det ok att skära kurvorna ordentligt om man ser genom kurvan när man kör upp? Jag körde/kör upp på en Suzuki gsx 750, så ingen offroad direkt.
Ge gärna tips om teknik men tänk på att jag ska kunna köra så på uppkörningen så kanske inte "lägg upp ställ precis innan kurvan" o sånt:)
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
har inga tips men det gjorde mig bra nervös för min uppkörning, har aldrig kört på grus överhuvetaget..
hur gick det annars? är de hårda på konbanan?
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Gitzin skrev:
har inga tips men det gjorde mig bra nervös för min uppkörning, har aldrig kört på grus överhuvetaget..
hur gick det annars? är de hårda på konbanan?

Läs i "körkort 2005" tråden, där har jag skrivit om hela min uppkörning.
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Gruskörning är en vanesak helt enkelt.
Jag har sladdat grus med en GSXR1100 -87 som jag haft tex :)
Övning övning!
Håll upp blicken så blir balansen bättre.
Ligg inte ner, var så rak i ryggen du kan, där finns balansen.

Du är dock inte ensammen om att tycka det är läskigt
med asfalt-lok på grusvägar, sådana får vi hjälpa varje
år på avrostningen, i slutet av övningarna kör de 10X säkrare på grus.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
GrusDan skrev:
Gruskörning är en vanesak helt enkelt.
Jag har sladdat grus med en GSXR1100 -87 som jag haft tex :)
Övning övning!
Håll upp blicken så blir balansen bättre.
Ligg inte ner, var så rak i ryggen du kan, där finns balansen.

Du är dock inte ensammen om att tycka det är läskigt
med asfalt-lok på grusvägar, sådana får vi hjälpa varje
år på avrostningen, i slutet av övningarna kör de 10X säkrare på grus.

Tack! Och att hojen rör sig under en hela tiden och det känns som det ska släppa när som helst är bara att ignorera? Skära kurvor trots den där läskiga mittsträngen med grus?
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
Låt hojen få röra sig på gruset, få inte panik å "spjärna emot" emot med styret.
Du har oftast bättre fäste än vad du tror.
På ojämt underlag är "blicken" viktigare än nånsin... Håll jämn gas, titta långt fram, gärna ur kurvan å låt mc:n flyta ovanpå gruset.

En annan aspekt; ju snabbare du kör - ju bättre balans.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Måste du köra så fort genom kurvorna då? Det är oftast 70 som gäller på grusväg så dra upp i fart där det går rakt fram och sänk i kurvorna.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Yadis skrev:
Jag missade min uppkörning på grund av "lågt tempo grusväg" - jag tyckte jag körde lagom(55 på rakorna, 30-40 i kurvorna). Hade jag kört fortare hade det varit risk för omkullkörning, så kändes det i vart fall. Men kan vara jag som kör som en mes Det var en väldigt kurvig väg med rakor som mest på kanske 100 meter. Mycket rullgrus överallt och hela vägen slutade lite utåt kanterna och en sträng av grus i mitten(läskig att åka över). Ni som är grussmiskare, vad ska man använda för teknik för att kunna köra lite fortare? Är det ok att skära kurvorna ordentligt om man ser genom kurvan när man kör upp? Jag körde/kör upp på en Suzuki gsx 750, så ingen offroad direkt.
Ge gärna tips om teknik men tänk på att jag ska kunna köra så på uppkörningen så kanske inte "lägg upp ställ precis innan kurvan" o sånt:)

Du SKA skära i kurvorna vid fri sikt, det var min trafiklärare hård på. Mjuk i kroppen och gas genom kurvorna, ställ ger pluspoäng(hos mig). Ut och kör grusväg så lär du dig.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top