Grusbus!

  • Thread starter Thread starter Älgdräparen
  • Start date Start date
Double Action skrev:
Är det någon som är sugen på att åka grus i helgen :hej??
Kan du inte ringa och fråga Älgdräparn? :7peta
Har en bestämd känsla av att han kommer uppskatta det samtalet.
(Råkar veta att han jobbar natthelg). :D
 
Ska vi träffas någonstans under helgen och köra lite ihop? :rolleyes: :D
Nä, tänkte mest på allt funderande på hur det blir acc-mässigt.
Typ 0-100km/h, 0-100 meter osv...
Jag har inget för mig på dagarna vad jag vet just nu iaf... :)
 
Ja frågan är ju hur det blir?
För du har nog rätt så rejält mycket mer bottendrag än vad jag har.
Vid 6000 rpm går det i ca 40km/h och hur mycket effekt har jag vid de varven?
Kanske 50hk max...
Så det blir intressant.
 
Kyckling skrev:
Ja frågan är ju hur det blir?
För du har nog rätt så rejält mycket mer bottendrag än vad jag har.
Vid 6000 rpm går det i ca 40km/h och hur mycket effekt har jag vid de varven?
Kanske 50hk max...
Så det blir intressant.
Och hur mkt effekt tror du det är MAX i en TT ???

Tror race R6 / TT kan vara lite intressant ändå pga vridkurvorna. Min husa vrider ungefär lika mkt som min R6a (lite mer tror jag) fast vid ungefär halva varvet. 0-100 får man kanske däng men 0-50 tror jag på motarden. Sen är ju bara frågan hur länge försprånget håller sig.


kyckling på R6 -> 95kg + 180kg = 275kg på 105hk -> 2,62kg/hk
SuperDuperMoto på Husa -> 100kg + 120kg = 220kg på 60hk -> 3,6kg/hk
Det är faktiskt inte SÅ stor skillnad. Och tittar man på vridet så...
 
Ja disskutionen som varit handlar bl.a just om 0-50km/h
Utväxlingen är ju till R6'ans nackdel också.
TT'n i det här fallet gör vad, 30-40 max på 1:an?
R6:an gör bortåt 100... Med ett klenare bottendrag... så jag är väldigt nyfiken
på att provdra lite.
 
TTR:en är ju inget effektmonster dirket. Jag tror det är 37 hk på bahjulet orginal, så med effektdämpare, annan bestyckning och ryckt strypkontakt borde jag väl ha ca 37,1 hk.
Om föraren är hungrig och tanken nästan torr blir vikten 86+ 144 = 230 kg.
Jag skulle gissa på att jag är lite, lite före upp till 30 i bästa fall, sen kommer det en kyckling och blåser förbi så det dammar!
Jag har fusktränat lite idag på rullande starter. Det går att hålla fullt på 1:an om man hänger ordentligt över styret. Det lättar lite fram ändå men inte ens jag behöver släppa av.
När ska vi prova, Lördag em eller söndag em? (Jag antar att vi provar på blött gräs :D )
 
Kan vi inte prova med stillastående start?
Jag vill så gärna se dig göra som Älgdräparn...
Stillastående till 12'a-clock på 0,4 sekunder. :rofl
Jag kan höra av mig när jag är på G att åka så får vi se om det passar att mötas någonstans. :tummenupp
 
Jag är borta idag på FM. Kommer tillbaka till Kumla vid ~13-15. Jag ringer dig när jag är på G. Det ska bli spännande!
43hk 147kg vs 130hk 162kg man undrar ju hur det ska gå... :galen
 
Ja, vi som körde hade kul iaf. :)

Men att stå på en parkeringsficka och fån-glo när andra kör hoj är ju inte så jävla upphetsande. :kocko

Varför tog ni inte tillfället i akt och gjorde upp om saken som riktiga män? :va
(Vi måste ju passa på när inte Rödljuskungs-Mattias är med). :D


edit: Saker blir vad man gör dem till...
Tänk på det nästa gång ni tycker det är tråkigt att titta på när andra roar sig
:7peta
 
Last edited:
Ja, det gick väl ungerfär som väntat. Jag trodde nog att din hoj skulle vara tröttare från låga varv. Att TT:n är trött på alla varv visste jag ju redan. Nästa gång tar jag med en pinne och stoppar in i ditt fram hjul när du blåser förbi...
 
Vad är det jag hör :confused:

Stämmer inte mina resonemang alls eller vad är det frågan om. Nu fattar jag inget alls. Ni måste gjort fel på nåt sätt. Double-> startade du på ettan eller. BIG NO-NO när man ska starta med stånka (åtminstone husan).

Kyckling-> har du nån koppling kvar eller stod du och slirade halva dan???
 
jo, vi startade rullande på ettan båda två. Jag var väl lite före upp till 60-70 sen kom kyckling som en raket...
Rullande start på 2:an var jag före upp till 100 innan kyckling for förbi.
 
Double Action skrev:
jo, vi startade rullande på ettan båda två. Jag var väl lite före upp till 60-70 sen kom kyckling som en raket...
Rullande start på 2:an var jag före upp till 100 innan kyckling for förbi.
AHA, då stämde det rätt bra med vad jag trodde. Testade ni aldrig ren draracing med stillastående? Måste vara mkt lättare att få fart på stånkan tycker jag.
 
Nä, det provade vi aldrig. Dels antog jag att det skulle sluta med att jag skulle slå runt och dels borde väl R6:an vara mycket snabbare då. Den är ju mycket lägre och slirar han lite på kopplingen har han ju hur mycket pulver som helst, men jag får väl ta på mig tredubbla ryggskydd och prova nästa gång...
 
Grusåka på lördag :tuttar för den som är intresserad!!

Mer info kommer...här :banana

KL 10.00 vid parkeringen utanför Kumla hotell för avgång mot Åsbro.

KL 10.40 vid Hydromacken i Åsbro för avgång mot grusvägarna runt Tisaren mm. Blir nog även ett besök till Vena crossbana i Laxå för att kolla lite på Crosskart. :yoparty

Vid frågor Ring mig Roger på 070-7287958.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top