grus på slingerbulten

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
körde slingerbulten ikväll, det är ordentligt med grus i alla kurvorna vid rosenhill, har man lite fart och upptäcker det försent så klotar man garanterat.

då måste det regna ordentligt, inge smågrus direkt:gnissla

jag har aldrig sett så mycket grus på en väg, och bara i kruvorna

Last edited:
I måndags när jag satt och tog en fika på Rosenhill så åkte det förbi 2 lasbilar med
långa släp fyllda med sand/grus/sten. Inte det minsta förvånad att vägen blir helt täckt
med grus om det är sånna som åker hela tiden.

Last edited:
då måste det regna ordentligt, inge smågrus direkt:gnissla

jag har aldrig sett så mycket grus på en väg, och bara i kruvorna

Då finns det 3 alternativ:
1. Ringa Vägverket vägassistans på 020-290290
2. Ringa Vägverket vägassistans på 020-290290
3. Ringa Vägverket vägassistans på 020-290290

Nu har jag redan gjort det då jag också körde där igår kväll, de skall fixa detta.
Alla som läser detta: Lägg gärna in 020-290290 i din mobiltelefon nu och ring dit direkt i såna här lägen så slipper vi onödiga olyckor. Kostar ingenting heller

Inte det minsta förvånad att vägen blir helt täckt

Med tanke på att Jehanders ligger där det ligger är det inte alls förvånande att det skramlar av en del grus och sand på de vägarna.. Det är ju bara ett av sthlms större grus&sand-tag.

Klicka på kartan så ser ni...
Väg 257= slingerbulten
Det stora utgrävda i bildens överkant = Jehanders = MYCKET sand och grus

Jehanders :fakta

Då finns det 3 alternativ:
2. Ringa Vägverket vägassistans på 020-290290
3. Ringa Vägverket vägassistans på 020-290290

Nu har jag redan gjort det då jag också körde där igår kväll, de skall fixa detta.
Alla som läser detta: Lägg gärna in 020-290290 i din mobiltelefon nu och ring dit direkt i såna här lägen så slipper vi onödiga olyckor. Kostar ingenting heller

En traktor höll faktiskt på att sopa vägbanan igår kväll vid femtiden. Men när jag återvände till bulten framåt sju så var den ändå fortfarande grusig så de måste ha avbrutit mitt i eller inte ansett att det var deras ansvar.

Finns lite olika sand- och grustag där utmed bulten som alla vet, kanske respektive företag ansvarar för att sopa bort grus som just dom har åstadkommit? :va

Med tanke på att Jehanders ligger där det ligger är det inte alls förvånande att det skramlar av en del grus och sand på de vägarna.. Det är ju bara ett av sthlms större grus&sand-tag.

Trafikanter, ffa yrkesfordon, som spiller diesel/sand/vfsh är skyldiga att ta bort skiten eller betala för sanering av vägbanan. Egentligen borde man ringa och ange dom om man ser att de sandar ner vägen.

Fast grus på en väg som har 3-4 intillliggande sand- och grustag kanske man helt enkelt får räkna med :(

Trafikanter, ffa yrkesfordon, som spiller diesel/sand/vfsh är skyldiga att ta bort skiten

Många bäckar små som det brukar heta....

Det är en sak om en lastbil eller ett släp plöstligt tappar ut halva lasten på vägbanan. Då är det självklart så att de får se till att röja upp.

Men i det här fallet handlar det snarare om många bäckar små.

Jag har själv farit på Jehanders och hämtat både sand och grus. De lastar släpen med hjullastare och det kommer alltid lite vid sidan av som lägger sig på släpets kanter och på hjulhusen. Vid en inbromsning eller skarp kurva eller en grop så ramlar skiten ner på vägen. Och det är så små mängder att ingen skulle vare sig märka att det trillade av eller anse att någon ska ha med sig en kvast för att sopa upp skiten.

Men när det går hundratals ekipage från samma grustag dag ut och dag in så blir det samlade spillet desto mer betydande.

Alltså går det inte att anklaga någon.... Alla är skyldiga tillsammans men alla är oskyldiga.. Varje enskillt spill är för litet men sammantaget blir det påtagligt.

Ska man anklaga jehanders eller de andra grustagen?! Det lär knappast vara praktiskt möjligt. De ansvarar ju inte för hur folk transporterar saker därifrån. Det vore lika meningslöst som att anklaga IKEA om någon sumpar sin nyköpta soffa på motorvägen efter att ha surrat dem för dåligt.

I måndags när jag satt och tog en fika på Rosenhill så åkte det förbi 2 lasbilar med
långa släp fyllda med sand/grus/sten. Inte det minsta förvånad att vägen blir helt täckt

Även så lägger folket som bor i krokarna ut gödsel på vägen för att folk skall köra omkull...

Bra tips där. Det där nummret borde alla lägga in och rapportera allt skit man ser. Speciellt farliga grejer.

Jepp, det var ju det jag skrev. :rolleyes:
Problemet är bara att många tänker: Det är säkert nån annan som tar tag i detta....
Bara ta av sig hjälmen, ringa samtalet som alla som läser tråden nu lagt in i sin mobil, färdigt. :tummenupp

eller tag regnumret på lastbilen och ring polisen .. har för mig att har man
lösa ting på flaket ex. grus, bedor (sockerbetor) .. så måste man ha kapell
över det ... har för mig det var en bil som fick söta bubblor i huven för nått år sen p.g.a just sockerbetor som ramlade av ..

kanon, så enkelt, visste inte om det tidigare.

Nej, tyvärr är det många som inte vet det. Borde ligga som nån sticky eller info på Sporthoj, kanske i nått hörn på framsidan eller nått?
Swedie, vad tror du om det??
Grusspill är ju en av motorcyklisters stora "fiende"
Det är Vägverket vägassistans man kommer till. :tummenupp :)

Åkte på bulten igår. Nästan alla kurvor från Tullinge-korset till Rosenhill var det fullt med sand...Jag såg att man lagt ny sand vid sidan om men visst reagerar man när det ligger ca 2m långa och ca 40cm breda grussträngar i varenda kurva?!...

Bra nummer att ha!
Ringde själv dit för ett par veckor sedan då det var ett DJUPT hål på en halv meter i diameter mitt i körbanan på Sveav!
Tyvärr var de inte så värst trevliga i telefon men det var avspärrat dagen efter...

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back