Gruppkörningar Norrsidan 2012 med Tig3r

mja , kanske hakar på nån nångång ... vettefan har aldrig egentligen varit lockad av å köra i grupp ... men måste ju pröva :hej

ingen aning om jag e snabb eller nått... men skrapar inga knän iaf :D (det bromsar ju bara upp :hihi )

Alla röker slåss och är skitcoola! Ta med dig kättingen.

Micke™;5513863 skrev:
Gruppkörningar är passé. iaf för egen del. Alldeles för många hormonstinna typer som dyker upp på dessa. ska gasas satan i tid och otid, idiotomkörningar kors och tvärsan, enkom för att folk har svårt att fatta att det INTE är någon tävling, eller att folk bara ska visa sig på styva linan, för tänk om någon tror eller tycker att du kör som en kärring (obs alla kvinnor som läser detta, det är bara ett uttryck :) )
Du berör ett vanligt problem. Man kan inte ha gruppkörningar helt utan regler. Som gruppledare måste man vara beredd att jobba med attityder då och då. Det kan verka tråkigt men det har visat sig helt nödvändigt. Rapidos gammla gruppkörningsregler är mycket bra. Tävliningsattityder skall man definitivt försöka få bort.

http://www.rapido.se/docs/docs.php4?lvs_menu=INFO&PHPSESSID=gnfdtkv6pajii2n02k098m3k62

Last edited:
Du berör ett vanligt problem. Man kan inte ha gruppkörningar helt utan regler. Som gruppledare måste man vara beredd att jobba med attityder då och då. Det kan verka tråkigt men det har visat sig helt nödvändigt. Rapidos gammla gruppkörningsregler är mycket bra. Tävliningsattityder skall man definitivt försöka få bort.

http://www.rapido.se/docs/docs.php4?lvs_menu=INFO&PHPSESSID=gnfdtkv6pajii2n02k098m3k62

Helt rätt roadragge, ni som inte kört så mycket i större grupper kan läsa den här http://www.rapido.se/docs/pdf_viewer.php4?id=109&PHPSESSID=gnfdtkv6pajii2n02k098m3k62 ... Vett och etikett i gruppkörning ;)

Gottröra TT öppnar väl snart för säsongen när gruset är borta:crash.

Micke™;5513863 skrev:
Gruppkörningar är passé. iaf för egen del. Alldeles för många hormonstinna typer som dyker upp på dessa. ska gasas satan i tid och otid, idiotomkörningar kors och tvärsan, enkom för att folk har svårt att fatta att det INTE är någon tävling, eller att folk bara ska visa sig på styva linan, för tänk om någon tror eller tycker att du kör som en kärring (obs alla kvinnor som läser detta, det är bara ett uttryck :) )

Vad tråkigt att höra Micke!

Men du berör ett väldigt viktigt ämne, så jag skriver en snutt, kan ändå inte sova.

Ämnet är väl värt att diskutera! För mig var gruppkörningarna instegsporten, med nytaget mc-kort 2009 och inga kompisar som körde. Tyvärr var det inte så roligt som jag hoppades, i början.

På min första gruppkörning hände en rejäl loycka. En kille sladdade i grus i en kurva och for in i en stolpe. En ren olyckshändelse, ingens fel, vi körde inte fort, säkert i under 20 km/h av hastighetsgränsen, han var nog lika grön som jag. Hojen blev mosad och han klarade stolpen men hamnade i diket i en lite olustig omvänd bananpossition, hade ont i ryggen och var jätterädd.
Där på plats, när jag väl kommer fram, mötter jag världens ödmjukaste och omtänksamma kille, Andreas, som pratar pedagogiskt med den rädda killen och tar sig verkligen tid att ta hand om honom tills ambulans, polis och brandkår kommer till platsen. Bara han, ingen annan. Wow, tänkte jag, vilken ödmjukhet. Såklart hade Andreas själv råkat ut för nåt liknande för 10 år sedan.
Jag kanske inte behöver säga att Anderas och jag är vänner sedan dess. Vi körde mycket tillsammns efter det. Även om jag var nybörjare och körde sakta så anpassade han alltid takten efter mig eller väntade på mig när han ville köra snabbare. Han lärde mig mycket. Tackar för det!
Det är ju precis så vi ska vara mot varandra när vi kör tillsammans. Ödmjuka.

Dessvärre håller jag inte med dig Micke, idag, om att alla som kommer på gruppkörningar är galningar. Det beteendet du beskriver har jag bara stött på två gånger och inte på mina åk. Jag tror det beror väldigt mycket på vilka man åker med. Folk som inte tar hänsyn mot människor i största allmänhet ska man undvika och det gäller även här.

Jag har hållit ett antal körningar och jag tror att alla oftast har kul. Vad är poängen annars?

Visst, jag ska inte sticka under stol med att det gasas friskt ibland. Både från eget håll och av andra. Försöker vara tydlig med att det är körning under eget ansvar och fri fart. Vill du gasa så lägg dig först och vill du softa så lägg dig mot slutet. Många gånger har jag själv inte legat först av just den anledningen eller när snabbare förare dykt upp.

Oavsett vilka som varit med så har vi aldrig tappat bort nån (jo, BusAnna en gång på väg hem från Mariefred) och jag har iallafall aldrig hört att nån tyckt "vilka jäkla dårar" eller nåt i den stilen. Om det uppfattats så så vill jag gärna höra det. Omkörningar har knappt förekommit alls utan alla har på nåt sätt hittat sin plats i gruppen utan inblandning. Helst vill man ju inte ha omkörningar, det är inte racing vi håller på med utan en social "sport". Man kan ju alltid byta plats när vi stannar till.
Vi brukar alltid vänta vid korsningar på hela gruppen och bestämmer alltid i förväg vem som ligger sist så att man vet vem man ska ha koll på. Kommer inte den personen så vänder man. Annars är det fri gas.
Nej, jag känner generellt inte igen det du beskriver men det beror garanterat på vilka man åker med.

Jag har dock varit på en "gruppkörning" där ledaren gasat iväg och fullständigt struntat i om man är med eller ej. Har en gång fått ett SMS nån timme efter jag kommit hem: "Lever du? :-)" Jag åker inte med sånna något mer igen...

För min egen del åker jag hoj för att det är roligt och för att träffa nya trevliga människor. Jag utgår från att alla andra vill detsamma.
Vill nån visa att man är tuff och ball och riskerar gruppen med oansvarigt beteende så åker du inte med mig/oss. Tror mina kompisar kan skriva under på det.
Ball och cool kan man vara på en motorbana med hjälp av en laptimer samt kamratligt och gentlemannaaktigt beteende både på banan och i depån. Det ingjuter respekt i den miljön.
Att leka ghostrider på gatan under gruppkörningar hör enligt mig hemma i sandlådan.
Har ett sånt exempel. En kille som "slank med" på en av våra körningar. Han körde om hela gruppen på 15 pers på yttern, på bakhjulet, i en högerkurva precis i infarten till ett litet samhälle och slank precis in framför en mötande bil. Moget - not.

Last edited:
Första delen är riktigt fin körde den förra helgen. Sen det fina med gruppkörningar är ju att man inte blir lämnad ute i spenaten om man kör av. Vilket kan hända om man kör själv.

Bra skrivet Bodhisattva,med en ödmjuk respektfull och kamratlig inställning blir gruppkörning oftast en bra upplevelse.
Hakar gärna på Tig3r....så gott jag kan :)

Vi börjar med att ta det piano på försäsongen, sen slår vi an ackorden lite mer taktfast allteftersom veckorna går och hojen börjar kännas lite slöare. Dessutom är det ju bra att köra lugnt så man hinner väja för tjälskott, gupp och vallgravsliknande sprickor i våra favoritvägar. Jag brukar rekognosera en eller två gånger innan farten ökar.

Aldrig kört i grupp och hyfsat ny i sadeln, men nån gång ska man väl förlora oskulden :)

Hallå Tig3r!!! Klart du ska köra i år också, va grymt förra året!:yoparty

Synpunkter: "Har för mig att jag fick nån synpunkt förra året att vissa pauser/stopp var lite långa......" Jo men så kan det vara, om de är täta behöver ju inte alla vara "långa":gnissla

Jag kommer haka när ja kan:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...