Gruppkörningar för de efterblivna?

en rad fyra kan oxo spela musik. tänk en kawa z 900/1000 70 tals
med marchall 4i1 o full rulle
DET FAN MUSIK

Nja, om referensen är Volvo B21 eller Opel 1900 kan jag förstå det, men det är liksom andra nivåer.

Snoddas och Beethoven lirade inte heller i samma liga. Och bara för att Lili&Sussie lät bättre (och var snyggare) än Snoddas betyder inte det att de lät bra…

En fyra som faktiskt lät bra var Lancia V4 som satt i Fulvia; den fanns en i Timrå när jag växte upp. Alfa GT 1300-1800 lät också bra, liksom Fiats twincam 1500.

Det behövs fler cylindrar för att få välljud (eller färre, dock krävs fler än en).

Hondas V4-or låter också trevligt, särskilt den första VFR750.

Välljud på riktigt, då krävs 6 eller 12 cylindrar. V8 låter sällan vackert, eller ja om referensen är Volvo/Opel såklart. Men är referensen Ferrari 250 eller Alfa GTV6 2.5 kammar de noll, liksom alla tyska raka sexor.
Förresten, Alfa gjorde en tvåliters V8 som låter riktigt bra i rejsutförande…

Kör snyggt!

Nja, om referensen är Volvo B21 eller Opel 1900 kan jag förstå det, men det är liksom andra nivåer.

Snoddas och Beethoven lirade inte heller i samma liga. Och bara för att Lili&Sussie lät bättre (och var snyggare) än Snoddas betyder inte det att de lät bra…

En fyra som faktiskt lät bra var Lancia V4 som satt i Fulvia; den fanns en i Timrå när jag växte upp. Alfa GT 1300-1800 lät också bra, liksom Fiats twincam 1500.

Det behövs fler cylindrar för att få välljud (eller färre, dock krävs fler än en).

Välljud på riktigt, då krävs 6 eller 12 cylindrar. V8 låter sällan vackert, eller ja om referensen är Volvo/Opel såklart. Men är referensen Ferrari 250 eller Alfa GTV6 2.5 kammar de noll, liksom alla tyska raka sexor.

Kör snyggt!
”Slut på dagens lektion.”

Motorljudet beror inte på motorkonfigurationen utan på tidsförskjutningen mellan tändpulserna. Som i sin tur beror på hur stakarna är orienterade på vevaxeln.
En radfyra kan låta som allt från en paralelltwin till en motogp v4 med ojämna tändpulser tex.

”Slut på dagens lektion.”

Ja, visst är det irriterande att andra ofta har sin egen sorts humor?

Ett gott råd är att överse med andra och utgå från att de har ett stort hjärta, oftast blir livet bättre på alla vis. :)

OBS! Man får tycka om Volvo och Opel, liksom Harley. Alla har sina orsaker där ingen är bättre eller sämre.

Kör snyggt!

Motorljudet beror inte på motorkonfigurationen utan på tidsförskjutningen mellan tändpulserna. Som i sin tur beror på hur stakarna är orienterade på vevaxeln.
En radfyra kan låta som allt från en paralelltwin till en motogp v4 med ojämna tändpulser tex.

Det finns så mycket mer i motorljudet än tändpulserna. Insugsljud, avgasljud, mekaniska ljud, resonanser osv osv.

Tar du Yamahas crossplane så låter den väldigt olikt Honda VFR750 där den senare (enligt mig) låter fint medan Yamahan låter… tja, ganska fult. Men inte beroende på just tändimpulserna. Jfr Lancia och Ford V4…

Kör snyggt!

Ja, visst är det irriterande att andra ofta har sin egen sorts humor?

Ett gott råd är att överse med andra och utgå från att de har ett stort hjärta, oftast blir livet bättre på alla vis. :)

OBS! Man får tycka om Volvo och Opel, liksom Harley. Alla har sina orsaker där ingen är bättre eller sämre.

Kör snyggt!
Jag är inte irriterad.
Nageltrång?

Kör snyggt!
Ingen kärlek för V10?
Tex Lexus LFA.

En idé jag många ggr lyft är att låta elbilarna stå för bevarandet av klassiska motorljud, som kontrast mot de här dammsugarljuden, pling, sus och knäpp.

En säkerhetsaspekt eftersom folk förstår att det är ett fordon som nalkas.

100cc tvåtakt gokartmotorn på dryga 19000 rpm var en riktig skönsång :tummenupp

Om man vill framstå som Ove och höjdpunkterna i livet är Allsvenskan och folköl så är Facebook ett utmärkt forum att gnälla på. Bara för att medelåldern på SH går upp så behöver ni inte sluta leva....
Way to Go :yoparty
Det ska vara racepreppat med hård fjädring och låta bra. Elbilar är skitbra, men fossilbilar är bra på annat.
Jag kollade på ny kul hoj igår, vad tror ni om Kawa's 400 som varvar som en F1'a?
Ljudet...:banana:hoppa:rock

För att återgå till ämnet så är det "Madcap Society" med vänklubbar som tagit paus från att knulla sina mammor och idkar "highway takeovers" och andra samhällsfrånvända evenemang.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back