Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Stockholm/Färingsö
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88
Tack för turen ,trevlig blandning på både folk och hojjar!

Tur i oturen fick jag punktering bak sista metrarna hem:mad: ,
för engångs skull hände det inte när man var längst hemifrån:)
hoppas jag hinner få på lite nytt gummi till på torsdag !:tummenupp
 

Skuggan

Guest
Tack för turen ,trevlig blandning på både folk och hojjar!

Tur i oturen fick jag punktering bak sista metrarna hem:mad: ,
för engångs skull hände det inte när man var längst hemifrån:)
hoppas jag hinner få på lite nytt gummi till på torsdag !:tummenupp

Surt... :mad:
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Trevligt som vanligt. Skulle va kul å höra vad alla tyckte om att vi splittade i 2 grupper?

Jag anser att man måste dela ett sånt här gäng på minst två grupper. Det blir aldeles för mycket gummibandseffekt annars.

Man delar lämpligen in grupper efter önskemål om tempo anser jag. Det är en väldig skillnad på önskemål, om man tog körkortet i förra veckan och deltar i sin första gruppkörning, eller om man har kört MC flera tusen mil och har massor av bandagar bakom sig.

Jag ledde hela gänget från Mörköavfarten till färjan vid Skansundet. Jag lade tempot på +30 nivå. Ett gäng om 5 hojar sitter som klistrade bakom mig och ville helt tydligt köra fortare, medan andra kom flera minuter efter till färjan. Jag tycker detta visar ganska väl problemet med att försöka sig på ett 'one size fits all' tempo. Det går inte.

Risken är stor att någon börjar köra ifatt på rakor för att man inte klarar kurvhastigheten. Ett, tu, tre så kör denne aldeles för fort in i en kurva, och så så krachas det. Detta har vi sett aldeles för många gånger förr.

Mina två öre:)
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
Nu längtas det!

Har jobbat dag och kväll i 2 veckor nu så nu e man bra sugen att ut och köra. Ser fram emot torsdagskörningen, håller alla båda tre tummarna för bra väder!:)
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Tack grabbar och tjejer skitkul dag, bra väder, sköna vägar och trevligt folk, vad mer kan man begära.
Hänger gärna med om det blir fler Lördagar. Nu väntar man bara på Papparazzibilderna:) Jag nollställde mätaren vid Hallunda, vid hemkomsten i Barkarby visade mätaren på 23 mil. Åkte hemifrån vid 11-tiden, hemma kl.18.00, 7 timmar i sadeln inte undra på att det svider i skinkorna:arsele
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Nu finns det några bilder HÄR från dagens körning. Jag håller på att slänga upp alla bilder på dem som va med nu...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Mycket trevlig runda idag :) Lite sur på traktorn som inte ville flytta sig samt bilen i slutet av slingerbulten som drog ner vid sidan av vägen och drog upp grus på min hoj :mad: Hände samma sak när jag drog till Värmdö :mad: :mad:

TACK för en riktigt trevlig tur, riktigt skoj att åka ner mot mariefred (har aldrig kört där tidigare).

jag tycker att det var bra att dela upp oss i två grupper, lättare att ha koll på att alla är med.. fast risken att grupperna tappar bort varandra är ju ganska stor

ser fram mot torsdagens åkning, vi ses väl där?:)

Självfallet :tummenupp

Jag anser att man måste dela ett sånt här gäng på minst två grupper. Det blir aldeles för mycket gummibandseffekt annars.

Man delar lämpligen in grupper efter önskemål om tempo anser jag. Det är en väldig skillnad på önskemål, om man tog körkortet i förra veckan och deltar i sin första gruppkörning, eller om man har kört MC flera tusen mil och har massor av bandagar bakom sig.

Jag ledde hela gänget från Mörköavfarten till färjan vid Skansundet. Jag lade tempot på +30 nivå. Ett gäng om 5 hojar sitter som klistrade bakom mig och ville helt tydligt köra fortare, medan andra kom flera minuter efter till färjan. Jag tycker detta visar ganska väl problemet med att försöka sig på ett 'one size fits all' tempo. Det går inte.

Risken är stor att någon börjar köra ifatt på rakor för att man inte klarar kurvhastigheten. Ett, tu, tre så kör denne aldeles för fort in i en kurva, och så så krachas det. Detta har vi sett aldeles för många gånger förr.

Mina två öre:)

Håller med :tummenupp Om det blir någon mer Lördagskörning (eller fler hojar än 10 på Torsdag) så ska man nog dela upp direkt :)
 

Vroom-VTR

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Tumba
Hoj
GSXR-1000 K1
Ja jag säger som alla andra tack för en trevlig tur. :tummenupp

Hoppas vi får fler fina dagar kanske dock lite mindre blåsiga.. ;)
 

PeterPoPS

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJ600n
Skoj som fan!

Första gruppåkningen för mig! Å det var en härlig upplevelse! Bra med uppdelning, hamnade nog i fel grupp med mitt 2-dagarskörkort :rofl . Men det va fan skoj ändå! :yoparty

Ser fram emot nästa åkning!
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Så vad blir det för tur på Torsdag? vet att vi då ska dra söderut men vilka vägar? :va

Jag skulle rekommendera att ni tar småvägarna neråt Nynäshamn, kanske förbi Lisö och sedan Torö. Jag kan själv inte närvara då jag jobbar heltid & pluggar heltid för tillfället och:

1. Har lite karosseri & lackarbete framför mig :huvet
2. Måste låta foten bli bra :D
3. Dags för en översyn av hojen då jag har rekordet (ivaref i kompiskretsen) med dryga 800mil sedan 27 Juni då jag köpte suckan (14mil/dag) :yoparty

Ha det så trevligt!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag skulle rekommendera att ni tar småvägarna neråt Nynäshamn, kanske förbi Lisö och sedan Torö. Jag kan själv inte närvara då jag jobbar heltid & pluggar heltid för tillfället och:

1. Har lite karosseri & lackarbete framför mig :huvet
2. Måste låta foten bli bra :D
3. Dags för en översyn av hojen då jag har rekordet (ivaref i kompiskretsen) med dryga 800mil sedan 27 Juni då jag köpte suckan (14mil/dag) :yoparty

Ha det så trevligt!

Det låter som att det skulle kunna vara något :tummenupp Man skulle nog ha en sån karta som Road-Ragge hade :)

Ajdå det låter som en hel del att göra :gnissla Du får komma med på någon annan tur :tummenupp
800 mil på runt 1 månad är inte illa :tummenupp Själv har jag endast rullat ca 550 mil på 6 månader :gnissla
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Trevligt som vanligt. Skulle va kul å höra vad alla tyckte om att vi splittade i 2 grupper?

Mkt trevliga vägar och sällskap, tack alla som planerade vägen. Bilder mm kommer senare under kvällen!

EDIT:
Ja just det, vet inte om jag ska lägga upp allas bilder i en separat tråd eller här, sen får ni gärna skicka ett pm med nick & förnamn lr något samt vad ni kör för hoj så ska jag nog pyssla ihop något.

Tjena allihopa!

Har så smått blivit lite pigg efter kräftisen igår..fy fan, -sprit är inget bra!

Tack för körning, var kul i lördags precis som dom andra gångerna.

Personligen tycker jag om uppdelningen att det funkar bra men kan också tycka att syftet med åkningen försvinner. Själva grejen var ju att åkningen skulle vara i lite lugnare tempo. Risken är att denna åkning då blir som vilken annan åkning som helst (onsdagskörning tex).

Tycker det roliga är att umgås och ha trevligt samt att det +30 tempo vi haft ungefär tidigare vart roligt... men som sagt, funkar det och alla tycker det är bra så okej!

Bara tex om vi e 12 st som kör en torsdag tex och 8 vill dra på så blir det lätt kanske att folk skiter i att komma för att det kanske känns som dom sinkar hela gruppen.

Jag själv föredrar att dra på när jag e själv, vet att jag lätt påverkas av andra och drar på ännu mer än jag borde...

Ser redan fram mot torsdagen, ska bli skoj!!! :tummenupp
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Det låter som att det skulle kunna vara något :tummenupp Man skulle nog ha en sån karta som Road-Ragge hade :)

Ajdå det låter som en hel del att göra :gnissla Du får komma med på någon annan tur :tummenupp
800 mil på runt 1 månad är inte illa :tummenupp Själv har jag endast rullat ca 550 mil på 6 månader :gnissla

OM ni ska åt det hållet jag föreslog, så slängde jag ihop en liten karta med ett par roliga hojvägar som jag inte tror att alla har åkt.

23717554816.jpg


De lila vägarna är vägar som man MÅSTE åka minst en gång i livet, mycket roliga och välkända hojvägar. Den blå vägen är ganska rolig också, men den svänger inte så mkt och jag skulle kalla den transportsträcka/glidarväg. En liten varning dock; mycket vilt på dessa vägar runt skymning (jag vet, jag är inte rätt käft att påpeka detta).

1. Vägen till vänster börjar på 225:an mellan Sorunda och Ösmo, går ut på Lisö och slutar vid en vändplan i ett villaområde. Vägen är riktigt rolig, knixiga partier blandas med toppfartsraksträckor. Lite bebyggelse.

2. Vägen i mitten är bland det krokigaste som finns i trakten vad jag vet, smal är den också. toppfart < 50km/h är nog ett faktum. Slutar strax innan Ösmo

3. Vägen till höger är nog den mest välkända på södertörn (förutom slingerbulten). Den börjar strax utanför nynäs och går ut på Torö, och slutar i (det gamla fiskeläget?) Herrhamra. I Herrhamra finns ett jättemysigt café/resturang. Den här vägen är ett absolut måste och den är väldigt vacker med varierande natur.

Det kan va lite krångligt att hitta dessa vägar om ingen i gruppen åkt dem förut (osäker), jag och Bais kan inte närvara kommande torsdag men jag tror att M1cke vet vilka dessa vägar är!

Mycket nöje!
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) Jag var ju inte med men är inte 30+ lite väl? :va
En lugn/lagligkörning för mej är max 10 + :) Men jag kanske är kinkig eller nå sånt.
Men visst är man så pass många som 20 så kan man ju dela upp sig och de som vill gasa på mer kan göra det. Eller ??

Men de låter som att jag missa en härlig dag på hoj i alla fall :(
Själv låg man och sov när ni gav er i väg och när alla började närma sig hem var man på jobbet och rände runt :D
Men jag kan ju säga de positiva i de hella :tungan JAG tjänade alla pengar ni gjorde av med :D :tuttar

Jag hoppas på att kunna vara med på torsdag i alla fall och köra. Sen är jag 35 mil norr över, över helgen :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan ni inte skicka ut lite bilder från lördagskörningen? Jag rekommenderade min unge garagegranne och 125-adept att åka med er eftersom jag som vanligt hade min egen snurra i tusen bitar och inte kunna lördagsåka. Har ni trackat ihjäl unge Filip? ;)

/J
 

PeterPoPS

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJ600n
Finns det någon person som saknar en godgärning för dagen som orkar rita upp på någon karta ungefär hur vi åkte i lördags? Hade fullt upp med allt annat än att komma ihåg var vi körde :)

Ha're bra!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top