Gruppkörning i USA

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Watson On: Why I Go Solo | RideApart
http://zite.to/JRyPDW via @zite

Ha, ha. Shit för sådana typer :brinnerupp

Inget jag råkat ut för här hemmavid i alla fall.

Lurking in the group, you’ll undoubtedly find a psychopath. He’s the one that’s been warned about his behavior on previous runs. He’s been told to hold back on drinking too many beers at every bar the group stops at, so he’s promised he’ll stick to just one beer at the 10 stops on today’s route.

Hehe :P

"I couldn’t accept being told what to do, when to do it and who I should ride with and for how long. I’m also not that keen on being stabbed by strangers"

Jag tror nog jag är knasig nog att hålla med om att det där med stora grupper är inget för mig. Jag kör gärna med en eller ett par vänner som vet vad de håller på med och som jag inte behöver oroa mig om/för.
Kör man i större grupper så har min erfarenhet varit att de som är mest oroliga för att det ska gå för fort gärna vill köra sist i gruppen för där går det långsammast..:huvet
Det är bara att inse att jag inte ser farten i gruppen med samma ögon... Och då kanske det är lättare för mig att skippa gruppen än att försöka förklara för döva öron att ju längre bak i gruppen dess högre tenderar farten att bli för att hinna med de i täten.. Kanske jag har fel här?

Kortege kan vara något man deltager i men det var länge sedan sist. Men det räknar jag inte som gruppkörning utan mer som rullande uppvisning/posering/demonstrering.

...
de som är mest oroliga för att det ska gå för fort gärna vill köra sist i gruppen för där går det långsammast..:huvet
Det är bara att inse att jag inte ser farten i gruppen med samma ögon... Och då kanske det är lättare för mig att skippa gruppen än att försöka förklara för döva öron att ju längre bak i gruppen dess högre tenderar farten att bli för att hinna med de i täten.. Kanske jag har fel här?
...

Så du menar att de längst bak skulle köra snabbare än de de följer efter?
Vet inte vilken knasig fysik ni tillämpar i Hässleholm, men här i Tjockhult så väntar det främre gänget in det bakre gänget i de fall det blir stora hastighetsskillnaderna i gruppen.
Sen är det skillnad på gruppkörning och gruppkörning, om du hakar på ett gäng bomba-satan grupper så är nog lite hets halva poängen med körningen, det betyder verkligen inte att alla gruppkörningar funkar på samma vis. Det finns gruppkörningar som går i lugnt tempo också, det gäller bara att hitta det rätta umgänget :tummenupp

Så du menar att de längst bak skulle köra snabbare än de de följer efter?

Eftersom de tar kurvorna sämre och kör allmänt ineffektivt (bromsar för tidigt och gasar för sent i kurvor etc.) i förhållande till de som är bättre längre fram, måste de kompensera med högre hastighet.

Last edited:
Eftersom de tar kurvorna sämre och kör allmänt ineffektivt (bromsar för tidigt och gasar för sent i kurvor etc.) i förhållande till de som är bättre längre fram, måste de kompensera med högre hastighet.

Ni danskar har bra märkliga gruppkörningar, vad är problemet med att vänta in folk och låte de ta allt i sitt egna tempo?

Jag har alltid undrat vilken del av mckörningen som blir bättre för att man kör på ett led tillsammans med 20 andra. Men sen har jag ju inte förstått poängen med hörlurar så man kan lyssna på musik, bluetooth intercom så man kan snacka i telefon och ragga upp Siri heller så det är väl något fel på mig.

För min del gillar jag att köra i grupp, kanske mest för umgänget när det är paus men också för att hitta trevliga vägar. Vill man köra lite snabbare har det varit att lägga sig längre fram o gasa på för att sedan vänta in lite, inga problem med det.

Jag har alltid undrat vilken del av mckörningen som blir bättre för att man kör på ett led tillsammans med 20 andra. Men sen har jag ju inte förstått poängen med hörlurar så man kan lyssna på musik, bluetooth intercom så man kan snacka i telefon och ragga upp Siri heller så det är väl något fel på mig.

Det är för att farfar är döv redan. :tungan

Vi som inte vill bli döva har gärna hörlurar som blockerar skadligt brus och samtidigt höra lite skön musik eller GPS rösten eller bara kunna prata med sin passagerare om saker man ser och vart man ska stanna och äta och dylikt. :tummenupp

Ni danskar har bra märkliga gruppkörningar, vad är problemet med att vänta in folk och låte de ta allt i sitt egna tempo?

Du måste förväxla gruppkörning med intervallkörning :arsle ;)

Fast det är så jag leder oxå när gruppen inte är homogen. Ingen ska känna sig stressad eller påmanad. Alla väntas in.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT