Grupp-intercom

Hild

Rookie
Gick med
19 Mar 2009
Hoj
Kawasaki zx-6r -99
Hallå på er,

Sedan hösten har jag sökt mig fram och tillbaka, dels på SH men även på diverse tillverkares hemsidor, köpt tidningar etc..

Det är mycket smak och tycke bakom samtliga modeller som finns på marknaden och det finns mycket att läsa om.

De jag kikat mest på har varit Interphone och Cardo Scala Rider Q2, dock stödjer dessa endast Bike-to-Bike och inte Bike-to-Group.
(Okej Scala stödjer 3 enheter, men två av dem kan inte kommunicera med varandra!)

Vad kör ni andra med? Jag har läst lite om Cobramöjligheten, men jag tycker det verkar lite krångligt att montera en PTT knapp på styret, samtidigt har man inget stöd för telefon eller gps.

Är det så att det är omöjligt (att för en vettig peng) få evt bluetooth, en relativt bra räckvid men framförallt bra ljud hos en grupp (2personer+)?

Chatterbox har jag sökt som tusan om, men svårt att finna :(

Vad kör ni andra med för typer? Finns det några grupper 4-5 personer som kör tillsammans?

Du kan inte få nån vettig räckvidd me blåtand , den krutigaste varianten når 100m.

Skall du få nån räckvidd så får du köra me pmr på 446 eller srbr 444.
Desutom skall du inte köpa dom billigaste.

På båda dessa varianter får en räckvidd på nån km under någorlunda öppna förhållanden.

srbr 444 är den lyxiga varianten med ganska dyra yrkesradios.

Vill du ha änne bättre räckvidd är det jaktradiobandet på 155mhz som gäller och då får du köra med 5w.
Då hamnar du runt 5-20km i räckvidd under någorlunda öppen terräng.
Här finns radios i olika prisklasser men generellt är det yrkesradios här.

Jag har läst privata recensioner om räckvidder upp emot 250m i relativt öppen terräng..

PMR446 eller SRBR444, levererar de full duplex eller är det prata-vänta-prata metoden som gäller?

Flera kilometers räckvidd är inte så väsentligt då man oftast håller sig ganska samlade vid körningarna. Visst kan det kommer några bilar, en lastbil imellan, men oftast håller man sig som sagt inom en radie av någon kilometer.

Har du även tips på bra montagesatser för hjälm? Är strupmic överlägset bäst?

Räckviddssiffror...ja tillverkarna anger siffror som dom lyckats få under nästan laboratoriemässiga tester.

Man brukar gott kunna halvera dessa siffror.
Pmr burkar brukar ju säljas me siffror på 5 km...mellan två bergstoppar kan det fungera så långt.

Det är bra om man under normala omständigheter även i gynsam terräng har 2,5km.

Nä det är simplex , så det är antingen trycka på ptt eller vox.
Skall man kunna köra fler enheter än två så kan man inte ligga i duplex.

Du får kolla runt på marknaden vad som finns och prova.
När det gäller strupmickar och benledar(öronmickar) så är dom bra men endast om dom är dyra.

Smartast är väl att satsa på pmr som är mest utbredd och köpa hyfsat dyra radios med hyfsat dyra mickar.

Prova grejerna innan - speciellt mickarna.

Det fungerar med vaderade vanliga mickar också om man har en tyst hjälm - har man låg budget skall man satsa på det.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon