Grundläggande matte

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Upptäckte att jag har glömt hur man använder "trappan" för division. Kan någon med högstadiematten i bättre minne påminna mig? Se bild.

:tomten

Bifogat

• delning3.gif
    delning3.gif
    2.8 KB · Visningar: 1,341
Markus skrev:
Ja? Precis som Nyteknik.
Har du koll på hur sjukt gammal han är?

Jag har sett honom i depån ett par gånger. En annorlunda upplevelse.

TI89Titanium_L.jpg

Nyteknik skrev:
Upptäckte att jag har glömt hur man använder "trappan" för division. Kan någon med högstadiematten i bättre minne påminna mig? Se bild.

:tomten
Trappan har jag hört talas om. När jag gick i mellanstadiet sa fröken att "förr, för många år sedan, använde man något som kallades trappan när man räknade division".

men va fan? dog inte det räknesättet ut iochmed dinosaurierna? :3freak

härlig "utbildningen" skolan ger... så där nödvändig, så simpel som möjligt och allmänt bra... INTE!
jaja, ska la inte klaga på hela skolan... historia-lektionerna är ju bra iallafall, jag menar både lärarna och böckerna är ju historiska :rolleyes:

Vi fick lära oss liggande stolen åt andra hållet....
Nu i efterhand har jag märkt att den oftast är åt hållet som din bild visar, vilket torde tyda på att jag har fått en felaktig skolundervisning. Tyvärr kan jag därför inte hjälpa dig.

Som tur är så behöver man inte kunna räkna i huvudet när man gått ur skolan :3freak

twinner skrev:
Liggande stolen heter den väl?

tänkte samma sak..aldrig hört nått om "trappan".

"Tur" att jag aldrig riktigt lärde mig den... egentligen konstigt eftersom jag gillade matte..

Okej.. Detdär räknesättet lärde jag mig i grundskolan och då är jag inte så jäkla gammal trots allt.
Tyvärr minns jag inte hur det funkar, finns ju miniräknare nuförtiden. tyvärr :rolleyes:

Werzion skrev:
men va fan? dog inte det räknesättet ut iochmed dinosaurierna? :3freak

härlig "utbildningen" skolan ger... så där nödvändig, så simpel som möjligt och allmänt bra... INTE!
jaja, ska la inte klaga på hela skolan... historia-lektionerna är ju bra iallafall, jag menar både lärarna och böckerna är ju historiska :rolleyes:

Man lär ju sig i alla fall hantera siffror snabbt och lätt genom att räkna för hand. Att bara lära ungarna knappa på miniräknare direkt tror jag knappast skulle vara en bättre metod.

Fick inte lära mig den i grundskolan, något jag bittert ångrar. fattar inte varför de plockat bort den biten, var ju skitsvårt att lära sig sen när man kom till högskolan och skulle utföra polynomdivision. kan det fortfarande inte, blev underkänd på den kursen...

Varför körde man inte Trappan istället för Stolen i plugget? Då hade man ju sluppit problemet med att man skrev nämnaren för nära täljaren så decimalerna gick in i "sätet". Jädra mattesadister. :mad:

Spinky Spendrup skrev:
...nämnaren för nära täljaren så decimalerna gick in i "sätet".

Låter nästan lite kinky det där :)

Trappan räknas på samma sätt som liggande stolen, med skillnaden att man flyttar nämnaren till vänster i trappan. Så kolla länken som "morlock" lade in - exemplet där är lätt att följa.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman