fisk skrev:
Hej
Hej kan någon hjälpa mig med grundinst. av en WP bakdämpare till GSX-r 750 -98.
Häng är ok, men hur gör jag en grundinst. av retur och komp. på cykeln. Jag har inte en aning

. När jag köpte dämparen begagnad var allt nerskruvat på 0.
Jag vill ha en inst. för bankörning. " Är inte världmästare med håller bra fart"
Sätt dig på hojen, håll i styret och frambromsen åtdragen. Hoppa till en gång så stötdämpare och gaffel trycks ihop. Ställ dig, så fort du kan på marken (sadeln mellan benen), så hojen fritt får fjädra upp till topläget igen.
Ta en kompis till hjälp som står vid sidan av och försöker se att framändan och bakändan av din hoj fjädrar ner resp. upp lika fort (ungefär).
Har du ingen kompis

eller skall göra en finjustering kan du försöka med nedanstående.
Börja med att grundinställa dämparen (fråga WP eller en återförsäljare av WP-prylar). Om det inte är ett alternativ ställ komp. resp. returdämpning i mitten. Kontrollera först hur många varv eller klick som är max genom att skruva skruvarna i botten och därifrån räkna antal varv/klick ut till max öppen skruv.
Man utgår alltid från helt stängd ventil (skruv) när man anger antal varv/klick.
Provkör sedan hojen på ett kurvigt vägparti med inte allt för bra vägbeläggning. Kör i den hastighet som du brukar köra med.
Börja sedan med kompressionsdämpningen. Om hojen känns stötig öppna då skruven lite (minst 2 klick/gång) och provkör igen. Är hojen INTE stötig justera åt andra hållet (dvs. stäng skruven lite, minst 2 klick så du känner någon skillnad).
Provkör igen!
Grundidén med med att justera kompressionen är att först justera så att hojen känns stötig för att därefter minska kompressionsdämpningen succesivt så att det stötiga precis försvinner. När man har hittat den "punkten" (justeringen är man någorlunda nöjd med kompressionen). Ev. finjustering, för att öka komforten en aning, kan behövas dock men det gör man senare.
Nu till returdämpningen. Enklast kan man säga att man har en fungerande returdämpning om man har ung. lika kolvhastighet när dämparen trycks ihop som när den returnerar. Enklast kollas detta genom att ställa sig bakom hojen och med all kraft man kan uppbringa trycka ihop bakändan för att sedan låta den fjädra upp igen. Det skall då ta ung. lika lång tid för fjädern upp som ner.
returdämpningen är dock väldigt svår att beskriva hur du skall justera men ovanstående ger dig en grund att stå på som du sedan kan utgå från när du finjusterar senare.
Några tips är:
- Skriv alltid upp vad du gör
- Justera ALDRIG mer än EN sak åt gången.
- Justera alltid minst 2 klick (motsv.) när du är osäker så du känner skillnaden. När du finjusterar sedan kan du dock gott justera 1 klick (motsv.).
- All justering som dokumenteras skall utgå från helt stängda ventiler.
Lycka till!
// Niklas