Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Njae. Efter att ha varit Utslagen i mancold i 2½ vecka, så gnodde jag på en tankhalva på halv 3 rasten idag.
Fortfarande för slak för att orka gå till garaget o göra nåt vettigt.

Det är lite synd eftersom jag lovade en reporter att han kunde komma o plåta hojen i slutet av maj.
Nu var det visst en månad kortare tid fram till maj än vad jag trodde, sen var det ju skit mycke mer o göra än vad jag kom ihåg, då när han fråga. :brinnerup
 
Nakna trattar är ju jäkligt snygga o balla på alla sätt o vis. Tyvärr är de alldeles utmärkta på att döda kompressorer o motorer med:huvet

Crackpipe var hygglig donerade lite rostfritt nät till den ädla saken.
så ikväll gjordes ett filter av två nät och en bit skum.

För övrigt fortgår det pisstråkiga poleringsarbetet, men jag tog med det till jobbet så får jag sitta o gnida på skitet under rasterna, då gör man ju ändå inget vettigt.:död

View attachment 417173

View attachment 417174
Vackert. Gillar även lösningen på bakbroms, liknar den på ungarnas sparkcyklar sånär på att de använder foten istället för ändalykten. Nytt belägg lär ju ej bidra till blodpudding i veckor.
 
Jag anar att billetfräs alu är ett stort träsk som tar lång tid att runda. Borde inte diskussionen röra egenskaperna på alubilletklumparna istället för bara "billet". Det säger ju inget om hur starka grejerna blir efter den obligatoriska fräsningen.. Finns ju många olika kvaliteter av alumijumjum:tummenupp

Unikt är nästan det ända jag har.
Döskallar hör hemma på chopperhistoriens kyrkogård, de ligger till vänster om 360 sulorna, till höger om billetfräs alu
 
Vackert. Gillar även lösningen på bakbroms, liknar den på ungarnas sparkcyklar sånär på att de använder foten istället för ändalykten. Nytt belägg lär ju ej bidra till blodpudding i veckor.

Lustikurre...

Jag anar att billetfräs alu är ett stort träsk som tar lång tid att runda. Borde inte diskussionen röra egenskaperna på alubilletklumparna istället för bara "billet". Det säger ju inget om hur starka grejerna blir efter den obligatoriska fräsningen.. Finns ju många olika kvaliteter av alumijumjum:tummenupp


Var sak har sin plats. Jag älskar dragracing. Om jag byggde en dragbike skulle den nog bli nedlusad av hemfräst "billet" o kulörta kopplingar. Och det hade kännts helt rätt.
På denna hojen så är det bara helt fel.
För o få en fräst bit o funka här får man fila "gjutsläpp" o radier över alla rätvinkliga fräsytor samt sandblästra stenhårt för att få en gjuten mer organisk look.
 
Hördes rykten om mystiska ljussken..........
Kanske en helblank alutank som reflekterar svetssken odyl?
Hur går det med gnoandet?.
 
Det är färdig gnott. Har jag glömt o posta nån bild på det?
Har börjat kicka lite för o få igång han igen med tractortändningen men jag får gå tillbaks till basic o få han o gå innan jag krånglar till det igen.

DSC_1052_zps2rdv9mwx.jpg

3cl, Jag körde några tunga vedlass i backe i helgen med traktorn. Då kom jag o tänka på turbon du la i mitt garage. Jag var tvungen att växla ned. ovärdigt!
Har du ett hum om till hur många hk den pumpar luft? den ser halv stor ut. Vilken garret kan den vara en kopia av?
Tror jag ägnar nästa byggsäsong till den.
 
Ujuj va blankt det blev. Men slant du med trasan igen? Tycker allt att framfälgen har fått en dust åxå:D

Det är fruktansvärt uselt å behöva veva ner i växlarna i motlut.MÅSTE åtgärdas. :tummenupp
Mitt minne sviker men har för mig att det är kopia på nån fläkt för gamla 900. Kollar närmre under nästa vecka så skall jag se om jag kan fixa någon bättre spec.

Hojen briljerar.......................:tummenupp:tummenupp
 
Envishet lönar sig. Hojen startade efter 1års meckande ( ej kontinuerligt) på den hemkokta tändningen och gick bra!

http://vid65.photobucket.com/albums/h216/elffors/WTF_zpsn8ciqlyy.mp4
Jag har lärt mig massor tex att el tar kortaste vägen,...... Dvs Om man håller sig till låga volt.

Vid 50.000volt går den lite som den själv vill, oftast kortast men långt ifrån alltid och material som vanligtvis inte leder ström kan visst leda ström.
Ohm mätning med 9v multimeter är helt irrelevant vid 50.000v osv.

Om nån et hur jag får in en photobucket rulle direkt i inlägget så informera farbror genast
 
Vid 50.000volt går den lite som den själv vill, oftast kortast men långt ifrån alltid och material som vanligtvis inte leder ström kan visst leda ström.


Typ rakt igenom rotorn på Triumph TR6.
Eftermarknads rotorer är i plast men det verkar inte gnistan bry sig om, den kan gå rakt igenom :4skrika
 
God dagens. Mja spec på turbon blev det ju inte................
Då vi hadde två av den modellen och den andra har jag dissikerat med flex och dyl för att se om gjutningar osv verkade ok.
Visade sig att det inte är nån saab fläkt egentligen utan bara ett prov som kom med från Tjing tjong.
Men tror att den är något större än gamla T3:an. Skulle den överladda så får väl "lilla" wastegaten göra sitt:tummenupp
Sorry att jag inte tog bättre spec medans den var i färskt minne.:Bugar
 
Tja, det var inte så noga. Om turbon sklulle vara lite fel åt det stoora hållet Så tar det några extra sekunder o bygga tryck och jag har tid att vänta. Skulle den vara för liten så gör det inte jättemycket för alla turbo's ger mer luft än vad min grundmotor förbrukar.

Gängse fukkonorm att räkna ut turbo storlek dvs bara ta hänsyn till motorn's grundstorlek, i detta fall 3.5l, får avgöra säger att den bör vara rejält stor. Som till vilken 1000hästars bmw som helst:huvet

Min uppfattning är att grundmotorn's massflöde ska avgöra
, i detta fall luft till 45hk X rimligt laddtryck säger att en ganska modest tingest skulle göra jobbet bra.

Motorn ger 45hk vid 1500v pga den urusla grenrörs konstruktionen kan inte motorn varva mer. Den åker ju givetvis i soporna med ett turbo bygge, och maxvarv kan nog höjas till 3000v med förväntad hk ökning.
Glädje kalkylerad till det dubbla. -90hk.

Motorns grundkomp är ca 5-5.5kg och bör tåla 2bars övertryck.
För att spara på materialet så kan vi nöja oss vid 1.5bar det ger 90hk X (1.5bar+1 atmosfärbaret)= 225hk mycket högt räknat.
Även om uträkningen är helt åt helvete så bör jag inte behöva växla ned när jag drar tunga vedlass nästa vår!:tuttar

I annat fall får jyrgen alt skrotnisse hålla en föreläsning om hur man växlar ned rakskurna växellådor med dubbeltramp o dubbelkopplingar i maskiner med extremt långsamt gassvar
 
Är motorn på 3.5 liter :3freak

Va i he..
Det hade jag missat.

Här är en lagom turbo då.
Du får väl ordna lite flexrör och ha den på släpkärra.

huge-turbo-2.jpg
 
Jag gjorde en snabb googling på din maskin innan vi plockade fläkten, så jag hoppas att luftvolymen skall få den att börja ladda innan 6000rpm:D
 
Aha, du räknar efter fukkonormen:tummenupp
Verktygsvagnen är nog på tillräckligt många liter för den turbon

Det behövs nog lite mer ändå.

Du skulle typ haft en VNT turbo :)
En turbo som är variabel.
Sitter på lite dieselbilar för att få laddtryck tidigt.
 
Last edited:
Hmmm. Jag har föe avsikt att göra en liten service på min moped "snart":va Men tiden brukar juh rinna.........
Men det kan dyka upp en Triumph nära dig:hej. Är det nått jag ev kan fixa för att underlätta din vedtransport?
 
Om du kan få grannen att öppna bommen ner till min vedbod när jag vill, inte bara när han vill, skulle underlätta mycket!
För övrigt är du alltid välkommen.
 
TNT I'm dynamite:banana
 
Smidde fram några fästen för tankhalvorna. Tanken var att få dem att gå i styrets stil och ribban på bågen är tänkt att gå i bakstänkans stil.

Så här blev det:

DSC_1062_zpso1amelkx.jpg

Nästa projekt är att bygga en överkomplicerad vajerutväxling eftersom handkopplingen inte drar mer än halva kopplings slaget
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top