Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Grymt bygge detta kommer bli! Hoppas du har tillgång till roliga maskiner i framtiden också. :tummenupp
Det är roligt att läsa dina byggtrådar.
 
Last edited:
Grymt bygge detta kommer bli! Hoppas du har tillgång till roliga maskiner i framtiden också. :tummenupp
Det är roligt att läsa dina byggtrådar.

Alltid kul när nån gillar trådarna!

Stroka.
Ingen tvekan.
Stroka.
En original lillsida är ofattbart trött.
Redan som nya strokades de.
Samma karraktär.
Mera umpfh.
Stroka.

forskat lite, det verkar som strokercrank ligger på 285$ där till kommer nya kolvar med annan kolvbultsläge 145$, då är det ju sunt att ge den raka vevtappar, nya lager och rod races för Xtra Large $ + frakt, tull moms och sociala:gnissla

Detta ger 160cc till, dvs en ökning med 20%.
låt oss höfta att det ger 20% mer hk så blir det bara 5hk till.:brinnerup

Möjligt att det är 100% ökning i buttdynon pga transmissionen mumsar i sig de första 20 hästarna.
.....Men remdriven överladdning är ju också ett alternativ. Men då måste det bli snyggt.

Hade jag bara haft en bra avdragare skulle jag dra isär veven nu!
 
Alltid kul när nån gillar trådarna!



forskat lite, det verkar som strokercrank ligger på 285$ där till kommer nya kolvar med annan kolvbultsläge 145$, då är det ju sunt att ge den raka vevtappar, nya lager och rod races för Xtra Large $ + frakt, tull moms och sociala:gnissla

Detta ger 160cc till, dvs en ökning med 20%.
låt oss höfta att det ger 20% mer hk så blir det bara 5hk till.:brinnerup

Möjligt att det är 100% ökning i buttdynon pga transmissionen mumsar i sig de första 20 hästarna.
.....Men remdriven överladdning är ju också ett alternativ. Men då måste det bli snyggt.

Hade jag bara haft en bra avdragare skulle jag dra isär veven nu!

Som jag ser det, så är enda extrakostnaden strokerveven och cylinderplattor (det skall synas att det är strokat på klassiskt manér).
Stroka.
Edit:
Delarna kan (och bör) modifieras fram från originaldelar.
Dä ä håttrådd.






Naturligtvis har jag varken kunskapen eller tålamodet själv.
Jag lever genom andra.
 
Last edited:
Som jag ser det, så är enda extrakostnaden strokerveven och cylinderplattor (det skall synas att det är strokat på klassiskt manér).
Stroka.
Edit:
Delarna kan (och bör) modifieras fram från originaldelar.
Dä ä håttrådd.






Naturligtvis har jag varken kunskapen eller tålamodet själv.
Jag lever genom andra.

cylinderplattor är ju en lösning. Hmm.. kan bli lite stort ventilspel:D
kanske lösbart.

nice save! Självmord är bästa försvar. Du är nu oklanderig!:yoparty

mindre blogg o mer verkstad kommer ge klarhet i tråden.
 
cylinderplattor är ju en lösning. Hmm.. kan bli lite stort ventilspel:D
kanske lösbart.

nice save! Självmord är bästa försvar. Du är nu oklanderig!:yoparty

mindre blogg o mer verkstad kommer ge klarhet i tråden.

I teorin handlar det ju bara om att flytta vevtappen några mm och klossa upp cyllen till lagom kompförhållande.
Ventillyftare till en sida är inte raketkirurgi.
All annan trimning ändrar karraktären.
Stroka.
 
Nu har veven rivits isär.
Jag kan inte säga att jag blev mycke klokare.
Stakarna har legat o gnagt mot ena sidan av veven och slitit ut den axiallagerbrickan.Den andre var väldigt fin.
På den sletne sidan har staken dessutom tagit i muttern till motordrevtappen pga för stort spel.
Brickorna var väldigt mjuka, man kunde med lätthet borra med batterimaskinen ett gänghål för att dra ur dem.
Det får mig att tro att de är hemtillverkade. Den brickan som var sleten verkar ha svarvat in sig i vevskinkan för spåret som den ska ligga var 2mm djupare än spåret på motsvarande skinka.
Den sletna brickan var också 2mm tjockare än den andra. I sprängskiss har båda samm art nr så jag antar att spårens djup och brickornas tjocklek ska vara samma på båda.

Vevstaken var också sleten där den legat emot vevskinksbrickan. Dessa slitage hör nog ihop med det stora axialspelet på hela vevpartiet i blocket.

One evil gives birth to another evil..

Som vanligt har jag endast foton från min repiga mobil kamera
 

Bifogat

  • Bild0124.jpg
    Bild0124.jpg
    215.6 KB · Visningar: 276
  • Bild0125.jpg
    Bild0125.jpg
    192.4 KB · Visningar: 272
  • Bild0126.jpg
    Bild0126.jpg
    218.2 KB · Visningar: 255
Last edited:
Är det såpass sletet att du måste byta ut veven eller tror du det går fixa själv? Annars är det ju inte mycket att fundera på apropå strokingen tänkte jag.

Nu har veven rivits isär.
Jag kan inte säga att jag blev mycke klokare.
Stakarna har legat o gnagt mot ena sidan av veven och slitit ut den axiallagerbrickan.Den andre var väldigt fin.
På den sletne sidan har staken dessutom tagit i muttern till motordrevtappen pga för stort spel.
Brickorna var väldigt mjuka, man kunde med lätthet borra med batterimaskinen ett gänghål för att dra ur dem.
Det får mig att tro att de är hemtillverkade. Den brickan som var sleten verkar ha svarvat in sig i vevskinkan för spåret som den ska ligga var 2mm djupare än spåret på motsvarande skinka.
Den sletna brickan var också 2mm tjockare än den andra. I sprängskiss har båda samm art nr så jag antar att spårens djup och brickornas tjocklek ska vara samma på båda.

Vevstaken var också sleten där den legat emot vevskinksbrickan. Dessa slitage hör nog ihop med det stora axialspelet på hela vevpartiet i blocket.

One evil gives birth to another evil..

Som vanligt har jag endast foton från min repiga mobil kamera
 
Sidventilare for dummies

En sidventilmotor har uppenbara problem.

Tänk er att man lägger en bomb i änden på en korridor .
Sen ställer man sig med ryggen mot bomben på inlines med en plywoodskiva på ryggen.
-Det är toppventilmotor.
Samma sak gäller för sidventilmotorn.
fast.....
Du lägger inte bomben i korridoren utan du slänger in bomben i kontoret
brevid och lämnar dörren öppen
Strokning ökar längden på korridoren.
Jag tror på att lägga dit en extra stor bomb!

Strokning är ball, inget snack om det.
Men för 285$ får jag bara vevskinkor utan tappar. Alla sletna delar måste köpas till ändå plus nya kolvar för 149dollar.
Så jag sparar nästan inga pengar alls på att göra det nu mot om jag gör det nästa vinter.
Det som är lite surt är att jag har nya kolvar som endast är provmonterade med det lilla abert att de skulle dunka i toppen.
Frågan är om den lilla effektökningen är värd besväret?
det ger 5hk eventuellt 8.

Hade hojen varit klar och endast motorn skulle renoveras så hade läget varit annorlunda.
Tid och pengar:gnissla
 
En sidventilmotor har uppenbara problem.

Tänk er att man lägger en bomb i änden på en korridor .
Sen ställer man sig med ryggen mot bomben på inlines med en plywoodskiva på ryggen.
-Det är toppventilmotor.
Samma sak gäller för sidventilmotorn.
fast.....
Du lägger inte bomben i korridoren utan du slänger in bomben i kontoret
brevid och lämnar dörren öppen
Strokning ökar längden på korridoren.
Jag tror på att lägga dit en extra stor bomb!

Strokning är ball, inget snack om det.
Men för 285$ får jag bara vevskinkor utan tappar. Alla sletna delar måste köpas till ändå plus nya kolvar för 149dollar.
Så jag sparar nästan inga pengar alls på att göra det nu mot om jag gör det nästa vinter.
Det som är lite surt är att jag har nya kolvar som endast är provmonterade med det lilla abert att de skulle dunka i toppen.
Frågan är om den lilla effektökningen är värd besväret?
det ger 5hk eventuellt 8.

Hade hojen varit klar och endast motorn skulle renoveras så hade läget varit annorlunda.
Tid och pengar:gnissla

Annan sidatrimning går ut på att montera en större kontorsdörr.
När man "releasar" (öppnar upp mellan ventilficka och förbränningsrum) så sänks kompressionen.
Den är redan väl låg.
En sidventilare är oerhört svårt att få effekt ur genom samma trimningsknep som på en toppventilare.
Förutom borrning, portning (som ändå bromsas vid ventilfickan) och strokning.
Så fort man försöker varva grejorna blir det problem.
En strokad motor blir starkare hela vägen, utan att man behöver bry sig om förgaseri, portar, ventilstorlek eller kompressionsförhållande/tändsystem.
 
Annan sidatrimning går ut på att montera en större kontorsdörr.
När man "releasar" (öppnar upp mellan ventilficka och förbränningsrum) så sänks kompressionen.
Den är redan väl låg.
En sidventilare är oerhört svårt att få effekt ur genom samma trimningsknep som på en toppventilare.
Förutom borrning, portning (som ändå bromsas vid ventilfickan) och strokning.
Så fort man försöker varva grejorna blir det problem.
En strokad motor blir starkare hela vägen, utan att man behöver bry sig om förgaseri, portar, ventilstorlek eller kompressionsförhållande/tändsystem.

Soo, there's no substitute...

en fördel med strokningen är att stroker kolven finns bara som bolt on till modest strokning. Riktig strokning kräver att kolven vänder i toppen vilket innebär att den fräses ur vilket faktiskt ökar kompressionen och där med effekten. kompressionen blir ändå bara cirkus 6.5:1.
 
Last edited:
RootsCompressor.jpg
 
Swapmeet i skogen

Jag har länge vetat om ett gammalt primuskök som ligger på en sten i skogen. Varje gång jag sett det har jag tänkt det skulle bli en perfekt oljetank till en chopper, men eftersom jag inte haft varken chopper eller chopperplaner så har det fått ligga kvar. -Tills igår
DSC02009.jpg

Oljan har jag ju redan i ena tankhalvan och den är lite för liten för en omkonvertering till oljetank. Men även om syftet med den ännu är oklart så är det solklart att den ska sitta där o ha ett syfte.
DSC02010.jpg

Förslag någon?
 
Strokning ökar längden på korridoren.
Jag tror på att lägga dit en extra stor bomb!

Gillar din liknelse. Men tänk på att vridmomentet är arbetet ur motorn och arbete är lika med kraften gånger sträckan. En längre korridor ger alltså mer arbete.

Om jag någon gång köper en HD så blir det definitiv en sidventilare. Och den här tråden väckte lite av dom ideerna till liv igen.
 
hur kommer det sig att man tänker på denna byggtråden när man kollade på filmen "The worlds fastest indian"?
 
I väntan på delar passar jag på att rida ut ett ryggskott här hemma i soffan. 40 av de senaste 48 timmarna har spenderats här, ...faen + 12 bakistimmar i lördags.
Hursom nästan hela tiden har jag pluggat på, på olika vintage forum runt hela webben.
Och det jag visste innan kan jag lugnt påstå att jag inte vet ett skit om längre.
ignorance is a bliss eller vad det nu var.

Skrotnisses stroker plates har jag sett på bild och det verkar ju inte omöjligt att få ihop det.

'

En Eaton m45 roots kompressor levererar 300cfm vid 14.000varv.
Det blir luft som räcker till 138hk i en linjär flowmapkurva.
Det blir luft för 38hk vid 4000varv
Lagom för en sursida på 25hk, ....kanske liiite till.
(Jag reserverar mig för totala felberäkningar eftersom jag tog alla beräkningar ur minnet. Man springer inte runt o letar efter ekvationer med ryggskott.)

Det finns en flatheadguru som heter panic han säljer en flathead trimbok som skulle utgöra en perfekt vinterlektyr.

Men vad fan, jag skulle ju bara ha ett litet lätt katalogbygge inget "promenerande fram o tillbaka del 2".

Det är som om det satt en djävul på ena axeln o en ängel på den andra.
Ängeln säger bygg den snygg. puttrar runt en säsong. trimma vid behov.
det gäller idag. iaf nån timme till:D

Edit: Trimbok beställd:D
 
Last edited:
Det är som om det satt en djävul på ena axeln o en ängel på den andra.
Ängeln säger bygg den snygg. puttrar runt en säsong. trimma vid behov.
det gäller idag. iaf nån timme till:D

Det är ingen jävul som sitter på din axel, det är jag som pratar med dig i telefon och försöker trissa upp dig till stordåd.:cdevil
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top