Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors! Sprickan i styrkronan är fixad. :)
(Från -3 till +7 grader rake!)
Snart sommar. Snön är bara 70cm djup nu. :tummenupp

Den vart fräck! Strutshovel lr?

Han kunde få tillgång till en lackbox helt gratis. Sen I Elfors värld kunde han nog inte see hur en vänskap mellan oss skulle vara till nytta för honom. Så synd så synd nu :P

Om det var det du menade hade det varit lämpligt att du skrev det.

Vänskapståget avgick den kvällen jag fick sms från din karl:
" Ser du vad det här är? [suddig bild] Din jävla idiot!"

Jag undrade var det var frågan om men fick aldrig nåt svar.

:backontop
 
Den vart fräck! Strutshovel lr?



Om det var det du menade hade det varit lämpligt att du skrev det.

Vänskapståget avgick den kvällen jag fick sms från din karl:
" Ser du vad det här är? [suddig bild] Din jävla idiot!"

Jag undrade var det var frågan om men fick aldrig nåt svar.

:backontop

Varför får aldrig jag sådana sms?
Skitkul med "Ser du vad det här är?" till en suddig bild.
Att kalla mig för idiot tar jag som en komplimang.
 
Den vart fräck! Strutshovel lr? ............

Japp!

Men om det blir den som kommer att driva den eller en ny S&S, Ultima eller nåt annat får vi se!
Den är tämligen okomplett, och att anskaffa det som saknas kommer att kosta minst hälften av en ny motor, och då är det fortfarande "en gammelmotor", så vi får se vad det blir.

(Det där är är inte "rörhögen", Det blir en annan hoj, 96cui TwinCam A med turbo är det tänkt!)

Nog om det! Back to the Flathead...
 
Varför får aldrig jag sådana sms?
Skitkul med "Ser du vad det här är?" till en suddig bild.
Att kalla mig för idiot tar jag som en komplimang.

Ge mig ditt telenummer så ska jag skicka mängder med suspekta bilder och tillhörande frågesport.
Kan även slänga in lite komplimanger om du vill, helt gratis:D
 
Den vart fräck! Strutshovel lr?



Om det var det du menade hade det varit lämpligt att du skrev det.

Vänskapståget avgick den kvällen jag fick sms från din karl:
" Ser du vad det här är? [suddig bild] Din jävla idiot!"

Jag undrade var det var frågan om men fick aldrig nåt svar.

:backontop

Har också fått såna där sms. Bilden brukar vara nån skrynklig kroppsdel med gonnepaplar och flytningar.
Som om man skulle haft tid med fler kladdiga lidelser när man redan har har vårdnaden om en HD liksom... :confused:
Idoiter.
 
Last edited:
Har också fått såna där sms. Bilden brukar vara nån skrynklig kroppsdel med gonnepaplar och flytningar.
Som om man skulle haft tid med fler kladdiga lidelser när man redan har har vårdnaden om en HD liksom... :confused:
Idoiter.

:rofl:rofl:rofl
 
Ännu mera OT, vad är detta för en konstig slipmaskin jag hittade:va
 

Bifogat

  • IMG_0799.jpg
    IMG_0799.jpg
    233.4 KB · Visningar: 182
  • IMG_0800.jpg
    IMG_0800.jpg
    237.5 KB · Visningar: 164
Idag skylle jag ha i styrningarna. Efter att ha slösat bort större delen av dan på "måsten" och insett att hela nästa dag skulle gå förlorad, på barnkalas och kombi letande o annat skit. Så drev jag i första styrningen i vredesmod!

Metoden som valdes lite hastigt o lustigt var morsekona 2 och slägghammare mot styrningens lilla fläns:gnissla
DSC02201.jpg

Efter att ha svarvat en lämplig dorn för ända målet gick de övriga 3 styrningarna i med övertalning:D

Sen lackades valvecovers'arna i tattar krom dvs värmebeständig silverfärg. tillräckligt bra men Kalle taliban på jobbet skulle nog vrida sig i plågor om han såg det.

DSC02202.jpg
Sen moddades magnetfästet så magneten även är låst höjdled.

Sista övningen för dagen var en tillrundning av bakstänkan. och inkännande av dess exakta läge. Till detta användes tejp o vattenslangsmetoden känd från TV.
DSC02203.jpg

Ännu mera OT, vad är detta för en konstig slipmaskin jag hittade:va

Svårt att säga, men jag gissar också på borrslip. I så fall kan jag lyfta det oket från din rygg om du vill:D
 
Svårt att säga, men jag gissar också på borrslip. I så fall kan jag lyfta det oket från din rygg om du vill:D

Nej alltså det ÄR en ventilslip, men dom brukar ha finare skiva så jag misstänkte att den hade levt sina senaste år som borrslip.

Ska du ha en borrslip finns det bättre maskiner.
 
Man blir både imponerad av tålamodet att göra nåt sånt här och man blir helt klart lite sugen med... Tycker ju äldre man blir desto snyggare blir äldre hojar och sen att det faktiskt finns folk som har både vett(?) och kunskap att ta hand om dem är bara... lövly!

Däremot behöver man inte vara gubbe för att gilla rejäla gamla maskiner. Var på tekniska museet med småttingarna härförleden och yngsta dottern, 4 år hade väldigt svårt att slita sig från avdelningen med tändkulemotorer och ångmaskiner... Sånt skall odlas!
 
Visst är det en ventilslip som jag funderade över om man skulle modda till borrslip, vilket verkade vettigt när jag bar hem den från jobbet.

Att det står en riktig i verkstan gjorde att motivationen försvann. Lättare att ta borr till verkstan och slipa.
Vill du ha den Jon?
 
Man blir både imponerad av tålamodet att göra nåt sånt här och man blir helt klart lite sugen med... Tycker ju äldre man blir desto snyggare blir äldre hojar och sen att det faktiskt finns folk som har både vett(?) och kunskap att ta hand om dem är bara... lövly!

Däremot behöver man inte vara gubbe för att gilla rejäla gamla maskiner. Var på tekniska museet med småttingarna härförleden och yngsta dottern, 4 år hade väldigt svårt att slita sig från avdelningen med tändkulemotorer och ångmaskiner... Sånt skall odlas!

Se (för djävulen) till att släpa med henne till motorns dag i Målilla.
http://www.youtube.com/watch?v=b7z72b1kXDU
 
Idag skylle jag ha i styrningarna. Efter att ha slösat bort större delen av dan på "måsten" och insett att hela nästa dag skulle gå förlorad, på barnkalas och kombi letande o annat skit. Så drev jag i första styrningen i vredesmod!

Metoden som valdes lite hastigt o lustigt var morsekona 2 och slägghammare mot styrningens lilla fläns:gnissla
View attachment 330601

Efter att ha svarvat en lämplig dorn för ända målet gick de övriga 3 styrningarna i med övertalning:D

Sen lackades valvecovers'arna i tattar krom dvs värmebeständig silverfärg. tillräckligt bra men Kalle taliban på jobbet skulle nog vrida sig i plågor om han såg det.

View attachment 330602
Sen moddades magnetfästet så magneten även är låst höjdled.

Sista övningen för dagen var en tillrundning av bakstänkan. och inkännande av dess exakta läge. Till detta användes tejp o vattenslangsmetoden känd från TV.
View attachment 330603



Svårt att säga, men jag gissar också på borrslip. I så fall kan jag lyfta det oket från din rygg om du vill:D

Kul att det går framåt!
På de äldre maskinerna tycker jag faktiskt att den mattare ytan från tattarkrom är snyggare på ventilrören. HD har ju tom gått tillbaks till det på stötstångsrören på XR1200.

Ang borrsliperi. Borrar slipar man ju lätt på fri hand. Jag har nog sparat mycket tid och kronor på att slippa köpa nya borrar tack vare det.
 
Last edited:
Ang borrsliperi. Borrar slipar man ju lätt på fri hand. Jag har nog sparat mycket tid och kronor på att slippa köpa nya borrar tack vare det.

Ja dessutom får man ju önskvärd släppvinkel på skäret med en snabb knyck på handleden, något dom flesta hobby-borrslipar inte ger.

Men så skolades jag av en man som hade jobbat som slipare inom industrin, på den stora verkstaden där han jobbade slipade dom borrarna till dom stora maskinerna max 5 gånger, sedan blev dom för korta för maskinerna, då slipade han upp borrarna en sista gång och la i "personal-lådan" så att personalen kunde "låna hem".

Enligt personalen så skar hans omslipade borrar bättre än dom nya, så det stals inga nya borrar efter det.
(det är möjligt att han slipade andra vinklar när dom inte skulle användas i maskin längre)

En sann hantverkare, det spelade ingen roll om man gav honom en sax, en brotch, ett svarvstål, en kniv, en såg, en motorsågskedja eller något annat som behövde skärpas, han gjorde det och han gjorde det perfekt, varje gång
 
Kul att det går framåt!
På de äldre maskinerna tycker jag faktiskt att den mattare ytan från tattarkrom är snyggare på ventilrören. HD har ju tom gått tillbaks till det på stötstångsrören på XR1200.

Ang borrsliperi. Borrar slipar man ju lätt på fri hand. Jag har nog sparat mycket tid och kronor på att slippa köpa nya borrar tack vare det.
Tack.
Jag slipar också borr på frihand numer eftersom nya jobbet inte har en borrslip. Men det vore ju lögn om jag sa att det blev bättre på frihand.
Bakre släppvinkeln brukar bli för stor vilket gör eggen skör. och längderna på skären blir ofta ojämn på 0.1-0.2mm vilket gör att hålen blir ett par tiondelar för stora. Trycker man in borret med svarven kommer en skruvad borrspåna i ena spånkanalen ett rakt band ur den andra.
Däremot är det lätt att skärpa ett icke omslipat borr till bra resultat.

Man blir både imponerad av tålamodet att göra nåt sånt här och man blir helt klart lite sugen med... Tycker ju äldre man blir desto snyggare blir äldre hojar och sen att det faktiskt finns folk som har både vett(?) och kunskap att ta hand om dem är bara... lövly!

Däremot behöver man inte vara gubbe för att gilla rejäla gamla maskiner. Var på tekniska museet med småttingarna härförleden och yngsta dottern, 4 år hade väldigt svårt att slita sig från avdelningen med tändkulemotorer och ångmaskiner... Sånt skall odlas!

Kul med nytt folk i tråden!

Nått jag har märkt är att små barn och gubbar över 50 nästan utan undantag gillar skitiga maskiner som brummar o luktar diesel.

Medan yngre män dras till accelration, fart och sånt som ger kickar.

Jag har en maskin kapabel till rejäla kickar, men jag tyckte det skulle vara roligt med en hoj som var kul att köra utan att det innebar att jag skulle behöva vara nära att dö ett par gånger per tur.

Dvs jag har blivit gubbe!:D
 
Tack.
Jag slipar också borr på frihand numer eftersom nya jobbet inte har en borrslip. Men det vore ju lögn om jag sa att det blev bättre på frihand.
Bakre släppvinkeln brukar bli för stor vilket gör eggen skör. och längderna på skären blir ofta ojämn på 0.1-0.2mm vilket gör att hålen blir ett par tiondelar för stora. Trycker man in borret med svarven kommer en skruvad borrspåna i ena spånkanalen ett rakt band ur den andra.
Däremot är det lätt att skärpa ett icke omslipat borr till bra resultat.

Ja det är trickigt att få det perfekt, ska jag borra för tex gängning tar jag helst en ny borr, är den omslipad vill jag prova den först.

Ett trick om man behöver göra ett hål på säg 8.6 mm och bara har en 8.5 mm.s borr är ju också att medvetet slipa den off center, så att bara ett skär avverkar, så får man sitt 8.6 mm:s hål för tex NPT 1/8

Men det brukar ju fodras lite provborrande innan man hittat rätt. Iaf för mig. (Nu är det tyvärr bara en tidsfråga innan det kommer "borra?"-inlägg)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top