Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Varför inte Y/D start ? 220 är ju Y och 380 är ju Delta ?

När det står tex 220/380V så är ju ofta underförstått prefixet D/Y (bokstavsordning).

Så med dagens nätspänning.
D/Y 230/400 V -> Skall deltakopplas om spänningen mellan faserna är 230V och Y-kopplas om spänningen mellan faserna är 400V.
D/Y 400/700 V -> Skall deltakopplas om spänningen mellan faserna är 400V osv

Så vid Y koppling på en 220/380 släpper man lös 400V över lindningar som är tänkta för 220V i detta fallet.

Vad gäller startström så hittar jag en tumregel på ca 5-6 ggr märkströmmen vid direktstart. Men som Ellfors är inne på så måste ju tröghetsmomentet massan påverka iaf hur lång tid det tar innan startströmmen klingat av pga av att varvtalet stiger.

Man får nog utgå ifrån att motorn är dimensionerad för att dra runt schabraket. Annars blir det hemskt svårt att räkna ut.

Fotografera gärna motorn med en bild på hela motorn med koppling mot växellådan, motorn i profil samt en närbild på märkplåten, rysk eller ej.

Det Jörgen talade om tidigare var enkelt förklarat:

I en växelströmsmotor har du normalt magnetspolar i ytterhöljet på motorn. Runt axeln sitter det ett nystan med järn/kopparklumpar som är kortslutna (en spole även den men icke direkt spänningssatt)

Med Jörgens exempel sitter kortslutningen utanför den roterande järn/kopparklumpen. För att kunna ta ut kortslutningen från den roterande massan krävs att änderna från klumpen är kopplade i släpringsspår som sitter på axeln. Dessa spår kopplar man in med hjälp av borstar eller släpskor ( exakt samma princip som i din generator/vinkelslip etc). I andra änden av kabeln från borsten/släpskon kan man nu kortsluta järn/kopparklumpen så att den ånyo blir en spole.
Finessen är att man kan ändra motståndet i järn/kopparklumpen så att den kan t.ex få ett annat varvtal.

Vad tjänade denna harang till nu då?
Jo: En sådan motor har oftast ett litet hus på bakänden där släpringar med dito släpskor sitter.
Därav profilbilden på motorn

Enkelt va :D


Härlig redogörelse för dessa antika maskiner. Lärorikt :tummenupp Jag hade bara svaga minnesfragment.
Har även en svag minnesbild av att släpringade motorer hade fördelen just att kunna mjukstartas steglöst via en oljefylld pådragshistoria. :va

Jag skulle allvarligt fundera på en mindre motor...

Eller en motor märkt 400/690V alt 400/700V
 
Last edited:
När det står tex 220/380V så är ju ofta underförstått prefixet D/Y (bokstavsordning).

Så med dagens nätspänning.
D/Y 230/400 V -> Skall deltakopplas om spänningen mellan faserna är 230V och Y-kopplas om spänningen mellan faserna är 400V.
D/Y 400/700 V -> Skall deltakopplas om spänningen mellan faserna är 400V osv

Så vid Y koppling på en 220/380 släpper man lös 400V över lindningar som är tänkta för 220V i detta fallet.

....

Men om man har vanlig hederlig 230/400 i sin grupp central så får man 230V per lindning vid Y koppling och 400 vid D koppling, Se mitt inlägg med bild på dom olika koppligarna.

Visst om det står D/Y 230/400 på märskylten så går det inte.

Vid Y koppling behöver inte nollan kopplas och man får då en virtuell nolla i "Yets" mitt. 400/roten ur 3 = 230 får man per lindning.

Om man startar i Y koppling får man "I=220/L" kopplar man sen om till D så får man "I=440/L" (L=lindningens induktans) det vill säga lägre ström vid start.

Sen är det ju så att startströmmen för en asynkronmotor brukar vara 2-3 gånger högre än märkströmmen och detta ihop med det ovanstående gör ju att Y start är skitbra om man har klena säkringar.


Visst om det står D/Y 220/380 på märskylten så går det inte. Men det går att lösa elektroniskt, mjukstart med enkel frekvensriktare. Eller fusk med dioder.
 
Last edited:
Vad gäller startström så hittar jag en tumregel på ca 5-6 ggr




Härlig redogörelse för dessa antika maskiner. Lärorikt :tummenupp Jag hade bara svaga minnesfragment.
Har även en svag minnesbild av att släpringade motorer hade fördelen just att kunna mjukstartas steglöst via en oljefylld pådragshistoria. :va



Eller en motor märkt 400/690V alt 400/700V

Men det suger b...e att behöva stega när man skall gänga.:D
En annan finurlig sak med släpringade (syncrona) är ju att dom funkar som generatorer.

Nä, om man har vanlig hederlig 230/400 i sin grupp central så får man 230V per lindning vid Y koppling och 400 vid D koppling, Se mitt inlägg med bild på dom olika koppligarna.

Vid Y koppling behöver inte nollan kopplas och man får då en virtuell nolla i "Yets" mitt. 400/roten ur 3 = 230 får man per lindning.

Om man startar i Y koppling får man "I=220/L" kopplar man sen om till D så får man "I=440/L" (L=lindningens induktans) det vill säga lägre ström vid start.

Sen är det ju så att startströmmen för en asynkronmotor brukar vara 2-3 gånger högre än märkströmmen och detta ihop med det ovanstående gör ju att Y strat är skitbra om ma har klena säkringar.

Om du kör en 220v motor i delta får du ju 380v över lindningarna och strömen lär väl inte bli mindre vid den ökningen, eller?

Sen vidhåller jag runt 6ggr märkström vid start.
 
Last edited:
.......Sen vidhåller jag runt 6ggr märkström vid start.

Har nu kollat på ABB och VEM och det är så att startströmmen på en asynkronmotor kan vara 2-10 gånger märkströmmen beroende på motorns konstruktion, storlek och användningsområde.
 
Visst om det står D/Y 220/380 på märskylten så går det inte. Men det går att lösa elektroniskt, mjukstart med enkel frekvensriktare. Eller fusk med dioder.

Precis. Skillnaden mellan D och Y-koppling tror jag att jag har klart för mig...

Ja vi har diskuterat frekvensriktare, men tydligen dyrt.
Blir nog billigare att hitta en modern beggad D/Y 400/700V isf, så man kan köra Y/D-start

Herre jesus, den här tråden har blivit så trist att den kan väcka döda. Bäst att styra in den på rätt spår igen.
:tummenupp
El gör mig stel
Tändkula till svarven och kylvattnet cirkulerandes i verkstadens element.
 
Last edited:
Herre jesus, den här tråden har blivit så trist att den kan väcka döda. Bäst att styra in den på rätt spår igen.

Rätta takter!
Ursäkta urspåringen, jag får driva på åt rätt håll jag med.
sidevalve.jpg
 
Herre jesus, den här tråden har blivit så trist att den kan väcka döda. Bäst att styra in den på rätt spår igen.

[YOUTUBE-ID]9RiQ1b_Oc0A[/YOUTUBE-ID]

Eggsakt!
Idag kopplades 25amp in och det funkade klockrent!
Så nu lägger vi ned elnörderiet.

Rätta takter!
Ursäkta urspåringen, jag får driva på åt rätt håll jag med.
sidevalve.jpg

Hmprrfhh!! En håning!:mad:


:D
 
Eggsakt!
Idag kopplades 25amp in och det funkade klockrent!
Så nu lägger vi ned elnörderiet.



Hmprrfhh!! En håning !:mad:


:D

B&S är ju intimt förknippade med HD:D Fabrikerna låg från början intill varandra i Milwaukee (vagga för båda motormärkena) och HD och B&S sponsrar ofta folkliga arrangemang tillsammans i bygden.
married%20mans%20harley-thumb.jpg


Det måste vara ngn neandertalsk gen i den där staden: två tillverkare av flintstonemotorer vars gemensamma nämnare är att de även för en person med perfekt syn ter sig alldeles suddiga när de går som bäst. :3freak
Evinrude (Evig rodd) har även en historia i staden.
 
Last edited:
B&S ja... jag tror BlöjRäsern börjar längta efter sommaren så han får dra fram sin pärla och dra några repor över gräsmattan :D

Kul med svarven! Nu förväntar vi oss alla en oändlig tråd med diverse projekt i sann stf_paps-anda. Kör hårt! :yoparty
 
Hähä. Hittade bilden på den underbara sidan www.dansmc.com.
Den som lyckas surfa igenom sidan och dessutom minnas ett enda ord som där var skrivet vinner ett flångnytt klipparblad!

Bilden visar äldre sidventilare av okänt ursprung, styvt jobbat att härleda den till en B&S:tummenupp
 
Har själv ett par egna små projekt på gång, så att du inte tappar sugen när säkringarna stack och ventilstyrningarna sprack!

Det finns de som har det "värre" :rolleyes:

Min spricka i styrkronorna är lite större än den i dina styrningar! (Tror t.o.m att det fattas lite gods!)
Och rörhögen ska kompletteras lite, och bli en hoj till sommaren!!!!
 

Bifogat

  • PICT0193.JPG
    PICT0193.JPG
    207.1 KB · Visningar: 151
  • PICT0194.JPG
    PICT0194.JPG
    217 KB · Visningar: 149
  • PICT0199.JPG
    PICT0199.JPG
    227.1 KB · Visningar: 152
  • PICT0209.jpg
    PICT0209.jpg
    73.8 KB · Visningar: 110
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top