Grovlek rör före IC?

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Tjena! Läste med stort intresse i gamla trådar om grovlek rör från turbo
mot plenum, men hittade inte riktigt dom svar jag letade efter.
Jag funderar på det här med utloppet från turbon, det är ju rätt moderat storlek på det hålet, typ 35-40 mm verkar det variera från på dom lite mindre aggregaten, typ 16T osv. Hur mycket påverkas flödet egentligen om man
kör ungefär samma grovlek in till intercoolern, och sedan fläskar på med 50 mm rör efter Ic:n? Det är ju inga stora avstånd oftast mellan utloppet från turbon
till kylarn, kanske en 50 mm typ, ska man ändå "tvinga" på ett 50 mm rör från utloppet för max flöde, eller är det försumbart att hålla ungefär samma diameter
från utloppet på turbon till IC:n? Har nämligen några krökar som passar perfekt
före min IC, men dom är ca 43 mm grova invändigt istället för som alla rekommenderar 50 mm... är de värt att investera i 50 mm krökar ändå?
 
Det "perfekta" är att skapa en så jämn övergång från turbokompressorns utlopp in till intercoolern som möjligt. Helst inga kanter alls utan en konad övergång från smal till grov. Om du kör med 43 istället för 50 gör knappast någon skillnad alls i motoreffekt. Gör den snygg invändigt istället för utvändigt. Funktion före skönhet.
 
gixxern skrev:
Det är ju inga stora avstånd oftast mellan utloppet från turbon
till kylarn, kanske en 50 mm typ, ska man ändå "tvinga" på ett 50 mm rör från utloppet för max flöde, eller är det försumbart att hålla ungefär samma ?

Det är ju en stor skillnad i area. Låt säga att du vill ha samma massflöde genom röret, ja isåfall måste hastigheten vara 35% högre med 43mm rör än med 50mm (med vissa antagande).
 
ah17 skrev:
Det är ju en stor skillnad i area. Låt säga att du vill ha samma massflöde genom röret, ja isåfall måste hastigheten vara 35% högre med 43mm rör än med 50mm (med vissa antagande).

Jo, självklart förstår jag att arean blir skillnad, jag har bara svårt att förstå
hur massflödet från den lite mindre klenare kompressor utloppet kan påverkas så mycket mer om man har ett 50 mm rör in i kylaren jämfört med ett slätt och jämnt liknande diameter rör som utloppet som man fixar till som Anders nämner. Jag har lite dålig kunskap om hur flöden i rör och mynningar påverkas av olika diameter.

Kanske man måste praktiskt testa sig fram i bromsbänken med olika rördiametrar
med samma tryck för att se någon väsentlig skillnad. :)
 
gixxern skrev:
Jo, självklart förstår jag att arean blir skillnad, jag har bara svårt att förstå
hur massflödet från den lite mindre klenare kompressor utloppet kan påverkas så mycket mer om man har ett 50 mm rör in i kylaren jämfört med ett slätt och jämnt liknande diameter rör som utloppet som man fixar till som Anders nämner. Jag har lite dålig kunskap om hur flöden i rör och mynningar påverkas av olika diameter.

Kanske man måste praktiskt testa sig fram i bromsbänken med olika rördiametrar
med samma tryck för att se någon väsentlig skillnad. :)

Javisst inte mycket som slår ett faktiskt test.

Enligt strömningsläraboken på mitt skrivbord så kan den effektiva flödesarean sjunka med hälften mot den uppmätta i fall man har sämsta tänkbara övergång från stor till liten area. Inga skarpa hörn är det som gäller.

"Ingen tror på beräkningar förutom beräkningsingenjören medans alla tror på verkliga prov, förutom provningsingenjören(han vet hur felaktig provutrustningen är"
 
Du ska försöka om det e möjligt att gå upp i storlek med jämn fin övergång. typ från 40 till 50mm, på så lång sträcka som möjligt. Gärna en rakdel.
Detta för att få ner hastigheten på luften utan att skapa turbulenser. Alla turbulenser leder till tryckfall och turbon får jobba onödigt hårt.
Detta betyder inte att du ska ha monsterstorlekar på rören, men ca 50mm är att rekomendera om du kör med hojen på gatan.
Som sagts tidigare, jämt och fint utan massa skarvar. Stora böjar...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top