Grov misshandel

Visst kan man dö av att bli hoppad på huvet men man kan dö av en knuff i bröstet också.

Nä, men om man ramlar och slår i huvudet.
Det krävs ingen ytterligare händelse än att bli hoppad på för att dö dock.
Det är där skillnaden ligger. Tycker jag alltså.

Nä, men om man ramlar och slår i huvudet.
Det krävs ingen ytterligare händelse än att bli hoppad på för att dö dock.
Det är där skillnaden ligger. Tycker jag alltså.

Ett knytnäveslag i huvet då?
Jaja vi lägger ner...:)

Fyfan helt sjukt blir inte förvånad om dom får 3 månaders fängelse och blir släppta efter 3 veckor.Killen lär ju få en del psykiska problem och aldrig kunna dra över en brud igen.:kulspruta

Om förövarna var narkotika påverkade, då är väl det förmildrande omständighet. De visste väl inte om vad de gjorde.
Tror mer på frikännande, kanske villkorligt om de har varit straffade förr.:rolleyes:

Räknas inte alkohol och drogberoende som sjukdom.? Då blir det vård och långvarig rehabilitering. Gärna seglingsresa i karribien.

Last edited:
Om förövarna var narkotika påverkade, då är väl det förmildrande omständighet. De visste väl inte om vad de gjorde.
Tror mer på frikännande, kanske villkorligt om de har varit straffade förr.:rolleyes:

Räknas inte alkohol och drogberoende som sjukdom. Då blir det vård och långvarig rehabilitering. Gärna seglingsresa i karribien.

:corn Snart kommer det.... :sissy

Räknas inte alkohol och drogberoende som sjukdom.? Då blir det vård och långvarig rehabilitering. Gärna seglingsresa i karribien.

Psykisk sjukdom tycker jag är förmildrande eftersom det är nånting man inte kan rå för. Att vara drogpåverkad är det inte eftersom det är självförvållat.

Att man är drogpåverkad räknas inte som förmildrande. Det är ju ganska vanligt inom kriminella kretsar att använda droger för att bli av med alla spärrar som annars hindrar en från att göra hemska saker. Det är en himla tur att drogmissbruk inte räknas som förmildrande.

Borde javisst! Men är man sex personer som har i uppsåt att döda en sjunde så lyckas man.. Därav, om det inte finns något uppsåt att döda personen i fråga så kan man inte åtalas för mordförsök. Lyssna på ordet mord försök.
Som sagt detta är bara spekulationer från en lekman. Jag har ingen juridisk bakgrund.

Det är säkert roligt att som lekman spekulera runt hur namn på gärningar är utformade... men vad ger det i sak? Inte ett smack faktiskt. Man kan rulla ordet mordförsök på tungan/suga på karamellen/bolla med termen osv. i all evighet utan att bli ett jota klokare då det juridiska innehållet ofta kan vara ett helt annat än vad gärningens namn antyder i förhållande till allmänt språkbruk.

Mycket förenklat kan man tillskriva en gärningsman uppsåt att döda p.g.a. att gärningsmannen använt så grovt våld att det måste ha varit likgiltigt för gärningsmannen om offret överlevde eller ej. Alltså att det var näst intill slumpen som avgjorde om våldet skulle leda till döden eller inte.

Visst kan man dö av att bli hoppad på huvet men man kan dö av en knuff i bröstet också.

Det är faktiskt en argumentation jag skulle vilja se i en huvudförhandling: "jo, herr ordförande... jag erkänner att jag satte gevärspipan mot den lilla flickans huvud och fullständigt blåste bort det... bara slamsor kvar... men som en rättsskaffens man måste väl herr ordförande inse att en knuff i bröstet likväl kan döda? Det skulle vara en rättsskandal att döma någon för mord till följd av en enkel knuff och således en rättsskandal om jag blir dömd för mord".

:D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...