Groteska avgassmällar

Efter full gas är allting varmare än vanligt oxå. Den ev oförbrända soppan pga fet blandning blåser nog ut snabbt m fullgas. O SÅ fett går den nog inte heller. Kan förstås finnas flera saker som alla ger avgasknallar.
Om det enbart hade m temp på avgasröret att göra skulle inte en kall motor smälla i röret. Fast röret blir väl varmt fort å andra sidan. Finns säkert nån doktorsavhandling om detta oxå.
/u

Silwer skrev:
eftersom det oftast (för mig) händer när jag hållit full gas en längre sträcka så kan man ju ana att det är oförbränd bensin som ger smällarna.

Ja då får man ju leva med smällarna då.....för det är ju bara full gas som räknas :p :rock

så har alla husor... och det är inget skönt ljud. det låter skit faktiskt. ring olle olson arlanda och kolla vad han kan säga om det. har hört teorin men kommer ej ihåg den...

walste skrev:
Ja då får man ju leva med smällarna då.....för det är ju bara full gas som räknas :p :rock
Kan också vara fläskskinkorna som flyter ut och täpper till utblåset, trycket blir för stort och pang...

Det är iallafall min teori :crash :D :slicka

Chefen Alabama skrev:
Kan också vara fläskskinkorna som flyter ut och täpper till utblåset, trycket blir för stort och pang...

Det är iallafall min teori :crash :D :slicka

:D :D :D :D ...ja tanken har slagit mig får förlänga blåset så skinkorna kan fladdra fritt :D :D

oooooo, det är så mysigt när det smattrar lite när man varvar ner. Efter monterat slip-on har jag fått den effekten på min bandit helt underbart, kommer aldrig byta bort det asså. Vrrom vrroom säger jag bara!

Dock, lagom är bäst.

//Fredda

När jag körde gocart utomhus sist så smällde det gött när man haft fullgas ett tag, så härligt ljud.

Ingen här som kört epa-traktor? Då vet ni vad avgasknallar innebär :D

Haha! Jag förstår inte att ni vill få bort dom!
Knallar vid gas-avslag är ju TUFFT!! :D :tummenupp

#2 skrev:
Haha! Jag förstår inte att ni vill få bort dom!
Knallar vid gas-avslag är ju TUFFT!! :D :tummenupp

Jag tror inte riktigt du förstår hur det låter, det är inte nå 125 smatter direkt

walste skrev:
Jag får riktigt höga avgassmällar vid gasavslag på min husa 650 sm
folk tror att nån skjuter villt omkring sig när jag kommer förbi

hur får jag bort dessa :confused:

ALLVARLIGT... Det är ju kärlek med avgas smällar... Finns det inget sätt så det smäller mer??? Tänk om det kunde göra det på min retta... Då skulle jag bli glad iaf....

Varför dizza Manges teori?? Det mest troliga är ju fel blandning på lågfart....

Ja då är det väl bara munstyckena kvar att pula med.
Antar att du redan har 190-195 i huvudmunstycke ? Men det har ju inte speciellt mycket med smällarna att göra så prova istället att byta pilotmunstycke till 38 eller 40.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!