Groteska avgassmällar

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Mmm....
Jag får riktigt höga avgassmällar vid gasavslag på min husa 650 sm
folk tror att nån skjuter villt omkring sig när jag kommer förbi

hur får jag bort dessa :confused:

SkorvKalle skrev:
oooh kan föreställa mej hur UNDERBART de låter :bow

hehe....ja det låter gött faktiskt
men man vill ju kunna åka genom stan utan att ALLA nästan slänger sig på backen

det ska ju låta när man bromsar :rock

Min smäller rätt bra också, lite för mycket faktist. Har hänt flera gånger att man sett folk hålla för öronen :notme

problemet är för snål blandning på lågfartsbestyckningen! ställ på blandskruven ca ett varv(ut om den sitter efter trotteln, in om den sitter före) eller tills det slutar! Mvh Mange

Whheliemange skrev:
problemet är för snål blandning på lågfartsbestyckningen! ställ på blandskruven ca ett varv(ut om den sitter efter trotteln, in om den sitter före) eller tills det slutar! Mvh Mange

Om blandningen e för snål,vad e som smäller?
Normalt så e det oförbränd bensin,förstår ej dit resonemang.
Prova du med tätning av rören först innan du börjar skruva på gasaren.

Når blandingen er for snål så antendes den ikke i forbrenningskammeret varje gang men noen ganger ikke før den kommer ut i det varme avgassystemet.
Da sier det PANG.....

:)

MUAHAHAHAA... välkommen i pang pang, lucky luke gänget!! Alla TL har i princip orginalmonterad "skrämma-bort-rådjur-från-vägen" smällare!

Täta alla skarvar till rökröret, det ska jag göra under vintern!

OT: 20,5 grader C idag! Woiii va härligt... mera mera

Det kan vara så att du kommer åt dödarn när du försöker hinna med spororororororrrrrrrrtt-bläjden! :rolleyes:

Chefen Alabama skrev:
Det kan vara så att du kommer åt dödarn när du försöker hinna med spororororororrrrrrrrtt-bläjden! :rolleyes:

MUHAHAHA.....jag trycker väl in dödar´n med flit så att bläjden inte blir så långt efter :p :D

Jag har samma problem med avgasknallar.
Detta sedan jag bytte till effektpipa.
Min gissning är att bensinen inte trycks tillbaka i cylindern när avgaserna går för lätt ut.
Enligt 2-takts principen. Men jag kanske har fel, Det kanske inte kan hända på en ventilmotor(4-takt).

Jag har satt på slipon samt kapat lite i luftburken utan att justera förgasaren (kn-filtret vet jag inte eftersom det satt på)

Kan det vara detta som gör att motorn får mer luft, dvs går för snålt, och därmed levererar feta smällar vid gasavslag?

EDIT: Är det skadligt på nåt sätt?

ja nu har jag tätat ALLA skarvar på röret och förökt med alla olika förgasarinställningar utan nån som helst skillnad i pang pang´et
får väl leva med knallarna helt enkelt :rock

Avgasknallar verkar vara svårt att helt undvika m 'öppna' system o förgasare. Har knappast nåt m cyl.antalet direkt att göra. Förg.justering; tomgången o lågfartsblandningen inverkar mest. Yngves förklaring mest trolig, fast jag tror att soppan i dämparen tänds av de heta avgaserna nästa gång det tänder redan i cyl.
/u

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...