Grinig/segstartad 954?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tog ut hojen idag, batteriet enligt laddaren fulladdat. Dock är den trögstartad som fan, ibland tror man inte att man ska få igång den. Innan avställningen var det inte något problem. Fuktiga tändstift? Batteriet iaf åt helvete? Några bra idéer?

Inga ideér,,,,, jag har en 954 år 02 som har samma problem. En Honda verkstad sa att det är viktigt med ett bra batteri för de kräver mycket startström och det har inte alla batterier.
Den startar alltid med starthjälp eller ett bra laddat batteri så jag tror det stämmer som Hondasnubben sa.
Jag har ett Wartabatteri som funkar skapligt.

Kanske är det då. Det var inte något problem innan jag ställde av hojen för vintern, sen tror jag att batteriet stod ett tag utan laddning för att sedan uppladdas. Vet inte om det gör någon skillnad, men skulle ju kunna vara en grej. Men det borde inte vara det, problemet har kvarstått genom dagen, och batteriet borde ju då laddas upp. Ska se om jag får igång den idag.

Batteriet kan naturligtvis ha gett upp men ett vanligt fel som man inte alltid tänker på är att soppan kan ha blivit gammal. Bensin är färskvara, ska kunna förvaras i plåtdunk eller tank men den har en tendens att "slå av sig".
Mät batteriet när du trycker på startknappen så ser du hur mycket kräm det är i.

1:a starten efter vintern så var bladen segstartad .
Batteriet var laddat i flera omgångar så kräm fanns det.

Fick ge lite gas så kom den igång till slut men den lät som en stenkross:confused: ojämn motorgång men
sen har den funkat som vanligt :tummenupp

Kanske är det då. Det var inte något problem innan jag ställde av hojen för vintern, sen tror jag att batteriet stod ett tag utan laddning för att sedan uppladdas. Vet inte om det gör någon skillnad, men skulle ju kunna vara en grej. Men det borde inte vara det, problemet har kvarstått genom dagen, och batteriet borde ju då laddas upp. Ska se om jag får igång den idag.

Jag testade lite i kväll eftersom den inte startade i morse,,,,,, Batteriet höll 12,5 volt så jag provstartade och den startar :va men jag mäter laddning 14,5 därefter slog jag på helljus och laddningen dippar lite men hämtar upp sig efter några sekunder, helt i sin ordning enligt mig.
Sen startade jag med voltmätaren på batteriet och då gick det ner till 10,5 volt och detta är nog här som problemet ligger för det sägs att hojen kräv mycket startström för att motorns komponenter kräver rätt spänning.

Hör av dig om du får nått tips.

Har införskaffat mig ett annat YTZ10S-batteri, detta från Euroglobe (Mekonomen) till det något mer humana priset av 645 riksdaler (att jämföra med de 1800 Yuasa skulle kosta). Ska installera det ikväll, återkommer med uppdatering.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back