Grilla tändstift i ugnen?

nill0w skrev:
2067259 Hej!

Jag håller just nu på att grilla ett surt tändstift i ugnen hemma, det är ca 275 grader. Har legat där sen i morse, vad tror ni?
Jag gör detta för att jag inte har tillgång till svets nu. Men visst fan borde 275 grader i mååånga timmar räcka för att torka ur skiten?

eller? :rolleyes:

Tändare/spisplatta har jag hört talas om, men aldrig ugnen. Men det funkar säkert. Om stiftet slaggar igen så kontrollera förgasarbestyckningen, kanske går den för fett på låga varv. Använd inte för billig 2-t olja, de brukar ha en tendens att kladda ner en massa. Annars är det väl bara att blåsa på ordentligt så att stiftet blir genomvarmt imellanåt.

Jag menar då en gassvets! Och en tändare räcker absolut inte, och det räcker heller inte att lufta dom lite. Tror ni inte att jag försökt?
Anledningen att dom kladdar så jävligt är att jag bara kör runt med crossen här där jag bor, ett lägenhets/villaområde, och kan inte gasa allt för mkt. Jag gör det för att jag tycker det är jävligt kul, men jag ska köra på bana så fort jag orkar.
Jag tänker inte heller köpa 4-takt, för det är så dyrt, och jag är inte miljonär, jag vill bara ha nåt att göra.
Har inte hunnit testa stiftet än... Men jag vet ju som sagt att det funkar om man värmer på dom med gassvets, men tändare ger inte tillräckligt med värme. Ok?
pussåkramsig :yoparty

Ha ha fy fan! man blir ju mörkrädd!! vågar snart inte köpa beg snart!
man vet ju inte vad folk har sysslat med.. torka stiften i ugnen!!?
ramen kan ju va lagad med klister också!..

Tanke kanske inte är så dum om man har en kremeringsugn. Det är många många hundra grader i förbränningsrummet där stiften normat ska självrenas om dom är av rätt hårdhet. :hihi

nill0w skrev:
2069565 Jag menar då en gassvets! Och en tändare räcker absolut inte, och det räcker heller inte att lufta dom lite. Tror ni inte att jag försökt?
Anledningen att dom kladdar så jävligt är att jag bara kör runt med crossen här där jag bor, ett lägenhets/villaområde, och kan inte gasa allt för mkt. Jag gör det för att jag tycker det är jävligt kul, men jag ska köra på bana så fort jag orkar.
Jag tänker inte heller köpa 4-takt, för det är så dyrt, och jag är inte miljonär, jag vill bara ha nåt att göra.
Har inte hunnit testa stiftet än... Men jag vet ju som sagt att det funkar om man värmer på dom med gassvets, men tändare ger inte tillräckligt med värme. Ok?
pussåkramsig :yoparty
Ut och starta skiten nu så vi får se om dom funkar så folk slutar klaga och undra! :hihi

Jag tror man skall borra ur stiften? :va ;)

nill0w skrev:
2069565 Anledningen att dom kladdar så jävligt är att jag bara kör runt med crossen här där jag bor, ett lägenhets/villaområde, och kan inte gasa allt för mkt. Jag gör det för att jag tycker det är jävligt kul, men jag ska köra på bana så fort jag orkar.
Köra en cross i bostadsområde? Inte smart. Köp en moppe om du vill köra där.
"köra bana så fort jag orkar", vad menar du?
Ta skiten till en crossbana och börja köra så slipper du nog problem med att stiftet surar igen.

Howdy,

Föreslår att du kollar, byter ventilstångspackboxarna, rekommenderar också att du byter kolvringarna samtidigt, så slipper du igenslaggningen av stiften, och du, samtidigt så spar du stålar på el, dvs slipper att använda ugnen, blir billigare i längden.

Cheers,
Jambo

det enda sättet att rädda stift på är att blästra dom, gärna fint glaspulver. det är nere i stiftet som kol sätter sig och kortsluter. En punktbläster för 80,- på biltema funkar asbra. bara sätta stiftet i hålet o blästra några sekunder. Som nytt!!

svampe skrev:
2070967 Köra en cross i bostadsområde? Inte smart. Köp en moppe om du vill köra där.
"köra bana så fort jag orkar", vad menar du?
Ta skiten till en crossbana och börja köra så slipper du nog problem med att stiftet surar igen.

Ojojoj! Jag menar att jag sak köra på banan så fort jag orkar. Vet inte riktigt vad som skulle vara svårt att förstå med det!
Men jag vet att jag antagligen slipper problemen med surt stift där, men så länge...

nill0w skrev:
2071786 Ojojoj! Jag menar att jag sak köra på banan så fort jag orkar. Vet inte riktigt vad som skulle vara svårt att förstå med det!
Men jag vet att jag antagligen slipper problemen med surt stift där, men så länge...
Jag läste det som att du inte orkade släpa iväg crossen till en bana, dvs, för lat för att transportera dit den.

En gasollampa är blligare än en glasbläster plus att man inte riskerar att få ned små glaskulor (som lossnar från stiftet) ned i förbränningsutrymmet.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show