Grepp i 140-bakdäck?

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
På min gsxr 400 från sent 80-tal sitter det standard 110-däck fram och 140-däck bak. Hur är det egentligen med greppet på ett sånt smalt däck? Det finns ingen direkt kant som det finns på ett modernare däck utan vinkeln i förhållande till marken blir väldigt brand vid kraftiga nerlägg. Försöker illustrera med en bild.

Bifogat

• grepp.JPG
    grepp.JPG
    5.6 KB · Visningar: 138
Min VFR750 -86 med Bridgestone Battlax BT45 130/80 -18" bak och 110/90-16" fram greppade fullt tillräckligt för att lägga i både knän och metall i backen, dock var man väl långt in på marginalen när detta inträffade, och det blev lätt att det började halka.

Jag tror inte att greppet är något du behöver bekymra dig över, om du har ett hyfsat nytt däck då alltså. Vet inte riktigt vad du menar med kant på däcket... Menar du att det är en kant mellan slitbanan och däcksidorna?

EDIT: Jag körde bana ett par gånger med min RD 350 med ett 110-bakdäck från Continental. Eftersom det var mina första banpass var jag rätt försiktigt, men jag slet däcket hela vägen ut på kanten utan några som helst problem. Effekt och vikt hos RD:n borde vara jämförbara med din lillgixxer typ. 140 kg torrvikt och 50-60 hästar (på veven).

Last edited:
I verkligheten är det inte som på din illustrerade bild.

Precis som profilen på ditt 140-däck är gjort som så att det ska vara runt, så är även profilen på 180-däcket stor nog för att det ska vara runt.

Jag skulle nog vara mer orolig med 140-däcket då sidkåpor, stöd m.m skulle ta i. Ett 180-däck på ett chassi i samma storlek skulle ge mer markfrigång.

Om du tänker såhär att om det nu skulle vara sämre fäste i 140 än 180 så kommer det släppa bak före det släpper fram, och det är mycket lättare att rädda.

För du tänker väl inte på prestanda? För det är verkligen onödigt att pressa så djupt på gata.

Tänk också på att du har en lättare hoj med mindre effekt, så du kommer säkert inte märka så jättestor skillnad förutom att hojjen svänger mycke bättre.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN