grenrörsbygge

andersson turbo skrev:
Intresant ritning du har gjort vad är den ritad i och kan man få fram kapvinklar å dyligt direkt från ritningen??

Peter
sorry jag missade detta inlägget från dig
Jag gör ritningen i Autodesk Inventor 8, finessen är precis som du anar, att när man har konstruerat färdigt så är det bara att plocka ut alla lösa delar med full måttsättning, och under förutsättning att jag har rätt mått mellan avgasplattan och turboanslutningen så blir det löjligt enkelt att kapa till rörbitarna, man behöver liksom bara kapa till EN uppsättning med rätt vilklar och mått från början istället för att göra som så många andra, svetsa ihop, kapa isär, svetsa ihop, kapa isär.............................................
Tex. plattan mot avgasportarna, den mätte jag mig framtill, sedan skrev jag ut ritningen i skala 1:1 och kontrollerade, justerade och vips så hade jag sparat både material och onödigt arbete. Nu har jag bara turboplattan kvar och hittar jag ingen färdig ritning nå'n stans så ritar jag bara av den på samma sätt. Frågan just nu är väl mest om jag ska välja den här designen eller om jag ska göra om den till separata rör.

Vad sägs om detta grenrör då? Mitt första bygge (iofs till en bil då...) som jag blev riktigt nöjd med till slut.

Bifogat

• IMG_2354.jpg
    IMG_2354.jpg
    85 KB · Visningar: 293
petterekman skrev:
Vad sägs om detta grenrör då? Mitt första bygge (iofs till en bil då...) som jag blev riktigt nöjd med till slut.

Vad ska du göra med det döda utrymmet i kollektorn och hur krymper du ned krökändarna så att de passar inloppet till turbinhuset? Det var iofs ingen egentligen fråga utan bara mer som en hint om det kommer att knasa till sig med anpassningen mot turboflänsen.

Arean på avgaskrökarna bör vara i stil med den samlade arean på avgasventilerna och det blir oftast mycket mindre diameter på krökarna än man först hade tänkt sig. Fördelen med klenare dimensioner är också att det bli mycket enklare att bygga och få plats.

Vi byggde bara en kollektor såsom de gjort här. På ett ungefär...

Som sagt, mitt första grenrör. I framtiden ska klenare rör användas, och mera tid läggas ner på att dra ihop rören direkt till flänsen istället för att bygga en kollektor. Blir bra mycket snyggare (och antagligen mera funtionellt också...) så...

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage