grenrörsbygge

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
vad säger ni, kan jag bygga ett grenrör som ser ut så här? Blir det för taskigt flöde?

Bifogat

• grenrör.jpg
    grenrör.jpg
    28.6 KB · Visningar: 272
sporTlovEr skrev:
Ser ju ut som volvo orginal B 18 :tummenupp

tja, skulle kunna vara B18 men så här ser ju alla orginalgrenrör ut, dom brukar räcka till gott och väl till hyggliga effekt uttag på bilmotorer men hur det funkar på en hojmotor vet jag inte, därav frågeställningen

Ingen vidare design den du visar bild på

Men lägger upp en bild på mina busagrenrör

Enkel design men funkar förträffligt bra

Bifogat

• busa-grenrör.jpeg
    busa-grenrör.jpeg
    72.6 KB · Visningar: 770
Last edited:
Herr Andersson, man får ändå lov att säga att du har en näst intill vidrigt god finish på dina grejer :tummenupp
Jag hade först tänkt mig att bygga som du men jag tycker att det är lite trångt om saligheten. Jag vill gärna få lite fall på oljan från turbon och oljefiltret sitter ivägen. :va

Har sett flere som har slike "enkle" grenrør og de fungerer.. IKke så bra som Mc-Xpress sine grenrør men de fungerer..

[PlastRaket] skrev:
Herr Andersson, man får ändå lov att säga att du har en näst intill vidrigt god finish på dina grejer :tummenupp
Jag hade först tänkt mig att bygga som du men jag tycker att det är lite trångt om saligheten. Jag vill gärna få lite fall på oljan från turbon och oljefiltret sitter ivägen. :va

Tackar tackar jo man försöker ju hålla en god kvalite

Ett grenrör enligt bilden du visar fungerar enbart på massflödesprincipen

Alltså helt dött från pulser diselrör brukar va utformade enligt denna princip

Men skilnaden i spoolup kan bli så stor som 1500 - 2000 rpm

Alltså börjar ladda 2000 varv senare än ett rör där man nyttjar pulsenergin i avgaserna

Peter

andersson turbo skrev:
...
Alltså börjar ladda 2000 varv senare än ett rör där man nyttjar pulsenergin i avgaserna

Peter

Hur utnyttjar man pulsenergin korrekt? Samma längd på grenrören, så att avgaspulserna kommer kontinuerligt med jämna mellanrum?

/Samuel

Ps. tjusigt grenrörsbygge ovan.

Samuel skrev:
Hur utnyttjar man pulsenergin korrekt? Samma längd på grenrören, så att avgaspulserna kommer kontinuerligt med jämna mellanrum?

/Samuel

Ps. tjusigt grenrörsbygge ovan.

Finns många teorier där men pga platsbrist på en hoj så blir allt kompromisser
men korta rör relativt lika är ju bra men svårt

Men det viktigaste är att ingen kan spola in i röret brevid

Ett klassiskt problem är att 4an spolar in i 1an å vice versa

(dödar pulserna)

Mmmm.....

Gäller som sagt att BÅDE ta vara på energin OCH att inte låta pulser gå in i angränsande rör.
Därför är det SMART att sätta in en plåt i kollektorn så att man låter exvis 1-2 mynna på ena sidan denna plåt, och 3-4 på andra sidan.
Men HUR man väljer att sätta denna plåt är ju avhängigt tändföljden.

Att sedan givetvis beakta god design med största möjliga radie samt undvika att ansluta rör i rät vinkel mot varann är ju givet, så även OM man är tvingad (av utrymmesskäl) att bygga "B18-modellen" så finns mycket att vinna på att iaf låta rören "peka" åt det håll avgaserna skall. Gärna med en liten radie i anslutningen oxå, för att undvika skarpa hörn som skapar turbulens och strömningsförluster.
Detta är viktigast i innerradien.

[PlastRaket] skrev:
har börjat rita på en ny lösning à la Andersson.............

Intresant ritning du har gjort vad är den ritad i och kan man få fram kapvinklar å dyligt direkt från ritningen??

Peter

[PlastRaket] skrev:
tändföljden är 1-2-4-3
blir det här rätt då?

Suzuki har faktiskt 1243 men tändföljden har ingen betydelse vid design av rör till "singel entry" turbosar men bygger man på en twinflow snurra
så är det 1an å 4an som dras till ena inloppet och 2an 3an till det andra

Skilje vägg i grenröret är inget nytt men man måste tänka sig lite för
eftersom den får utstå en jäkla massa värme det gäller att se till att gaserna inte träffar den rakt på för då bräns den offtast upp spricker å faller i bitar
med katasrofala följder

andersson turbo skrev:
Suzuki har faktiskt 1243 men tändföljden har ingen betydelse vid design av rör till "singel entry" turbosar men bygger man på en twinflow snurra
så är det 1an å 4an som dras till ena inloppet och 2an 3an till det andra

Skilje vägg i grenröret är inget nytt men man måste tänka sig lite för
eftersom den får utstå en jäkla massa värme det gäller att se till att gaserna inte träffar den rakt på för då bräns den offtast upp spricker å faller i bitar
med katasrofala följder

....så vad du eg. säger är att jag ska strunta i mellanväggen?

Är det inte viktigt att man får samma volym i alla rören?
Det röret som är kort skall ha större innerdiameter för att kompensera längden hos de andra.

pidda skrev:
Är det inte viktigt att man får samma volym i alla rören?
Det röret som är kort skall ha större innerdiameter för att kompensera längden hos de andra.

Man ska nog inte haka upp sig på typ sådana småsaker när man bygger rymdskepp med hammare och spik, dvs om den ska vara galvad eller rostfri. :D

Har man inte ett fullt utrustat fordonslabb till hjälp, med sensorer av alla de slag överallt är man iaf ute och seglar rejält och lär räkna med att få bygga om ett antal gånger innan det blir hyffsade result i dynobänken. Enklast för oss hemmapulare är att göra som alla andra, låta oss inspireras av det som någon expert på området har lagt ned stor möda på att förfina över tiden, t.ex. MC-Express. Varför uppfinna hjulet på nytt när det bara gäller ett enda hemmapulat exemplar, det som ska monteras på din egna hoj?

"Samma volym", det är nog viktigare att du får en en så bra flödesdynamik i krökarna som möjligt - om det mest beror på lika volym, strömningsegenskaper eller nåt annat och om det nödvändigvis bara måste vara lika på alla krökarna, vet nog bara de riktigt insatta, dvs om man ska sila mygg och svälja kameler eller tvärt om.

[PlastRaket] skrev:
....så vad du eg. säger är att jag ska strunta i mellanväggen?

Nej nej mellanvägg är bra men den får inte sitta som 90 graders stoppför att vinkla ner gaserna i turbon för då brinner den upp
men om man har hyggligt fall på krökarna så att gaserna sveper förbi mellanväggen så funkar det utmärkt

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage