Grenrör

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Hur viktigt är det att ha korta grenrör till turbon?
Låt säga att ljudhastigheten är 5-600m/s i den aktuella värmen som blir i avgaserna. Det tiden har jag tålamod att vänta i alla fall. :rolleyes:
Eller är det inte så det fungerar?
2-t arbetar ju bara med ljudhastigheten på pulserna.

I ett gamalt reportage jag läste om Erik Marklund, så hade han turbon bakom motorn. Så vitt jag vet så har han åkt ganska fort i alla fall. :D

Turbon skulle sitta väldigt bra på det stället jag vill ha den, om det är möjligt.

Mats757 skrev:
Hur viktigt är det att ha korta grenrör till turbon?

Huvudsaken är att du inte bygger långa rör i onödan utan försök håll dem så korta som konstruktionslösningen tillåter.

En turbo är bättre än ingen turbo. :hihi

Finns väl två saker man kan tänka på när man bygger avgassamlare; överhörningen mellan cylindrarna (störpulser) samt volymen. Ska man bygga störningsfritt grenrör så blir det rätt långa pipor, då är det smartare att se till att sammanförningen av rören från resp cylinder ser schysst ut. Att hålla nere volymen gör man för att försöka bibehålla pulsverkan så bra som möjligt eftersom det är blowdown-pulserna som snurrar igång turbinen vid lägre massflöden.

Finns exempel på grenrör som funkar bra, ta en titt på Peters grejor...

Finns en del exempel som säkert funkar, typ turbo vid bakaxlar på bilar och uppe vid ljuddämparen på hojar, men då har man helt enkelt inte koll på sambandet mellan temperatur före turbinen och turbineffekt och hur mycket pulsverkan man loosar. Men visst går det. Bara att det blir sämre.

Undantag kan vara stora enstånkor då kanske, även om jag tror att stora samlingsvolymer framför turbon i de fallen är en lapp och laga lösning man förmodligen skulle kunna ersätta med turbiner med en annan fördelning mellan throat-area och turbinhjulsstorlek. Men det är mina gissningar.

/J

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage