Grenrör

R1 T skrev:
Körde med 38mm utv. och 3mm tjock förut som jag byggt själv, dels var det ett helsike att få plats med rören, och så gick motorn lite varmare med dom rören. Så det är nog som Anders säger att för tjocka rör överför värmen mer till toppen

Tvärdum fråga kanske, men kan man inte ha nån form av kylning på rören, kylflänsar tex? :va
 
du får mer fart på turbon om grenrören hålls varma, endel lindar dom med bandage men då håller istället rören sämre pga värmen
 
Hoztic skrev:
Tvärdum fråga kanske, men kan man inte ha nån form av kylning på rören, kylflänsar tex? :va

Ja det va en riktigt dum fråga....
För att inte verka spydig, så nämner jag det att all värme ska in i turbinen och inte ledas bort innan.
Så det bästa man kan göra är att köra med dubbelväggiga rör. Men som nån sa förrut, hur lätt e det att fixa själv.
 
leffe6 skrev:
Ja det va en riktigt dum fråga....
För att inte verka spydig, så nämner jag det att all värme ska in i turbinen och inte ledas bort innan.
Så det bästa man kan göra är att köra med dubbelväggiga rör. Men som nån sa förrut, hur lätt e det att fixa själv.

Värme och värme, ju varmare luft man får in där, desto häftigare IC måste man ju ha? Är det inte för bland annat värmens skull man kör turbohojar på E85? :va
Dessutom är det väl egentligen bara hög strömningshastighet man vill ha på luften in i turbon? Med ett visst tryck också iofs...
 
Hoztic skrev:
Värme och värme, ju varmare luft man får in där, desto häftigare IC måste man ju ha? QUOTE]

Funkar inte så, turbinen ska ha värme, sen är det kompressordelen som matar luft till IC'n om man har en sån.
 
Hoztic skrev:
Värme och värme, ju varmare luft man får in där, desto häftigare IC måste man ju ha? Är det inte för bland annat värmens skull man kör turbohojar på E85? :va
Dessutom är det väl egentligen bara hög strömningshastighet man vill ha på luften in i turbon? Med ett visst tryck också iofs...

Tänk på att om du kyler avgaserna så får du ju lägre strömningshastighet pga av att volymen på avgaserna minskar. Alltså går det ut mer ur motorn än det går in i turbon.(Volymmässigt)
 
Noc skrev:
Tänk på att om du kyler avgaserna så får du ju lägre strömningshastighet pga av att volymen på avgaserna minskar. Alltså går det ut mer ur motorn än det går in i turbon.(Volymmässigt)

Japp, det vet jag! Men frågan är om det går att kompensera med smalare rör? Man får ju samma massa (vikt), och isf samma hastighet. Densiteten borde väl inte ha nån betydelse?
 
TRO MIG TURBORÖR SKA BYGGAS AV TJOCKVÄGGIGA RÖR

Varför ska folk alltid försöka uppfinna hjulet 4 gånger

Vi som jobbat med turbosystem på hojsidan i 10 år eller mer har gått igenom hela den smärtsamma processen

tunnväggigt rostfritt funkar inte (spricker) även med stagad turbo
samt släpper delar genom turbin (dyrt)

Att Anders har höga temperaturer är för att han kör med ALLT för liten turbo
med våldsamma temperaturer å skyhöga avgasmottryck som följd

Om jag hadde haft detta forum att tillgå för 10 år sedan så hadde nog utvecklingen gått både fortare å blivit billigare



Peter
 
andersson turbo skrev:
Att Anders har höga temperaturer är för att han kör med ALLT för liten turbo med våldsamma temperaturer å skyhöga avgasmottryck som följd

På den blå/vita med liten td04-13/7 turbo och 2 mm gods i grenröret har jag inte lika stora problem som med Banditen som har en (större) K24 (S60R) och 3 mm gods i grenröret. Min reflektion så här i efteråt - det kanske hade varit bättre att bygga turbo på en gsxr-w istället för den gamla luft/olje-kylda. Motorn i sig självt blir inte så himla varm utan det är värmen från krökarna som hettar upp avgasdelen på toppen. Helst hade man velat isolerat toppen från krökarna - men hur lätt är det då, i det närmaste omöjligt.
 
Apropå otrevlig och störande strålningsvärme från grnrör som hettar upp sekundära komponenter: Säger bara - Gamla hederliga avgaslindor!
Höjer effekten och skonar omgivningen runt grenrören gör de oxå.

Men f-n vad fult det är!
 
Last edited:
andersbrink skrev:
På den blå/vita med liten td04-13/7 turbo och 2 mm gods i grenröret har jag inte lika stora problem som med Banditen som har en (större) K24 (S60R) och 3 mm gods i grenröret. Min reflektion så här i efteråt - det kanske hade varit bättre att bygga turbo på en gsxr-w istället för den gamla luft/olje-kylda. Motorn i sig självt blir inte så himla varm utan det är värmen från krökarna som hettar upp avgasdelen på toppen. Helst hade man velat isolerat toppen från krökarna - men hur lätt är det då, i det närmaste omöjligt.



Oki så du har köpt större turbo nu hehe :D

Men vad har du för lambda ( AF ) med den nya större turbon

Bestyckningen blir ju helt annorlunda då den större turbon ger betydligt mer effekt på lika laddtryck

offtast är problem med varma ( glödgade grenrör) ett direkt problem av för mager bränsleblandning

Ps. lindade grenrör ger offtast mer problem med "urkolning" av matrialet
och bitar som lossnar å far in i turbon ,speciellt om man bygger med svartstål




peter
 
andersson turbo skrev:
TRO MIG TURBORÖR SKA BYGGAS AV TJOCKVÄGGIGA RÖR

Varför ska folk alltid försöka uppfinna hjulet 4 gånger

Vi som jobbat med turbosystem på hojsidan i 10 år eller mer har gått igenom hela den smärtsamma processen

tunnväggigt rostfritt funkar inte (spricker) även med stagad turbo
samt släpper delar genom turbin (dyrt)

Att Anders har höga temperaturer är för att han kör med ALLT för liten turbo
med våldsamma temperaturer å skyhöga avgasmottryck som följd

Om jag hadde haft detta forum att tillgå för 10 år sedan så hadde nog utvecklingen gått både fortare å blivit billigare





Peter


en gång för alla, hur tjock är ett tjockväggigt rör?
 
Har använt 30mm rör, liten motor(900cc) har även läst att mindre rör ger en bättre gasrespons även om det nog är jävligt marginellt på en hoj?
 
Försökte igår hitta vad definitionen på tunnplåt var...
Förgäves.
Jag kollade: Tibnor, Oxelösunds Jernverk, nätet i övrigt och även Karlebo handbok!

Svårt fall! Men jag skulle vilja säga 1,2 mm iaf för plåt.
Rör kanske har andra definitioner.

Värt att veta: Det finns .pdf:er på Tibnors hemsida om allt man kan önska sig veta om allt konstruktionsstål och då även rör.
 
Har för mig att i teknologikursen i gymnaset kallades rör tunnväggiga om innerdiametern var > 90% av ytterdiametern.

Edit: Här har de visst en annan definition.
 
Bearing skrev:
Har för mig att i teknologikursen i gymnaset kallades rör tunnväggiga om innerdiametern var > 90% av ytterdiametern.

Edit: Här har de visst en annan definition.

Hm... ja låter rimligt. Men finns då "supertunnväggiga" då oxå? titanrör t.ex har inte tjockt gods.
 
Turbo till Gsx R750 -85

Jag är helt färsk på det där med turbo men är sugen på att göra ett försök på min gammel gixxer. Tanken var att göra ett "ful bygge" så billigt som möjligt och använda mig av orginal förgasare och som grenrör, dom gammla orginal krökarna.

Jag undrar hur stor/vad för sorts turbo/IC jag ska använda mig av och gärna lite allmänna tips om hur man ska gå till väga för att lyckas någorlunda?

Mvh // Nybörjaren
 
Ratfighter skrev:
Jag är helt färsk på det där med turbo men är sugen på att göra ett försök på min gammel gixxer. Tanken var att göra ett "ful bygge" så billigt som möjligt och använda mig av orginal förgasare och som grenrör, dom gammla orginal krökarna.

Jag undrar hur stor/vad för sorts turbo/IC jag ska använda mig av och gärna lite allmänna tips om hur man ska gå till väga för att lyckas någorlunda?

Mvh // Nybörjaren



Använd INTE orginalkrökarna dom är tunnväggiga och har aldeles för stor radie

Du kan dock använda flänsarna mot toppen

Köp i stället tryckkärlsböjar (vvs prylar) 2.4 gods tror ja dom ligger på
å kosstar nästan inget
 
andersson turbo skrev:
Använd INTE orginalkrökarna dom är tunnväggiga och har aldeles för stor radie

Du kan dock använda flänsarna mot toppen

Köp i stället tryckkärlsböjar (vvs prylar) 2.4 gods tror ja dom ligger på
å kosstar nästan inget

Ok. Tack.
Vad tror du om orginal förgasare?
Vad för storlek/sorts turboagg ska jag satsa på?
 
Back
Top