Grenrör som blir blåa?

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Varför uppstår detta fenomen, är det för att hojen går för snålt och att avgaserna blir för heta eller för att föraren är gasglad?

Jag har en Kawa Z1000 när jag köpte den hade den gått 260mil det syntes inge blått då! Jag öppnade upp luftburken för att den skulle få in mera luft än orginal och nu efter 600mil så har dom blivit blåa och då har jag kört hårt utan några tendenser på att motorn går dåligt! Nu funderar jag på att skaffa slipon som kommer att vilja ha ännu mera soppa om man nu kör detta utan powercommander kommer hojen att gå bra eller måste jag köpa ett PC3?

Min personliga uppfattning är att dom flesta hojar är ställda hyfsat fett på höga varv ifrån fabrik (dock bara en känsla)

Fortsätter vi på temat blåa krökar så "skall" den första 15-20 cm bli blåa sen skall resten av systemet vara gulaktigt i färgen,läng på det blåa osv skiljer säkert mellan olika hojar/motorer men grundtanken är den samma.

Vill du ha tillförlitliga svar på det så är det bara att skicka upp den i bänken så får du svart på vit var/hur den går magert eller fett.

Sen för att få ut mesta möjliga av slipon och luftburk så är det bänken som gäller igen,sen är frågan hur stor skillnad en PC3 gör med bara slipon.

Last edited:
Alla kromade grenrör blir blåa OM dom inte är av dubbelväggstyp - Gamla XJ900 har såna kromade krökar och de har inte ens blivit blåa efter 10000mil...

snakerider skrev:
Varför uppstår detta fenomen, är det för att hojen går för snålt och att avgaserna blir för heta eller för att föraren är gasglad?

Jag har en Kawa Z1000 när jag köpte den hade den gått 260mil det syntes inge blått då! Jag öppnade upp luftburken för att den skulle få in mera luft än orginal och nu efter 600mil så har dom blivit blåa och då har jag kört hårt utan några tendenser på att motorn går dåligt! Nu funderar jag på att skaffa slipon som kommer att vilja ha ännu mera soppa om man nu kör detta utan powercommander kommer hojen att gå bra eller måste jag köpa ett PC3?

Kolla vad stiften har för färg. Se länk http://www.stahlmotor.se/Tstift.htm

Om rören är kromade, kan du ta Autosol för att få bort blånaden på krökarna. Har gjort det på krökarna på min CBX (tråkigt och jobbigt).

Har hört att om man har i ricinolja i krökarna så skall inte blånad uppstå, vet inte om detta stämmer, har aldrig testat. :confused: :va

MACAMI skrev:

Om rören är kromade, kan du ta Autosol för att få bort blånaden på krökarna. Har gjort det på krökarna på min CBX (tråkigt och jobbigt).

Har hört att om man har i ricinolja i krökarna så skall inte blånad uppstå, vet inte om detta stämmer, har aldrig testat. :confused: :va

Tack för tipset, jag har inge problem med att rören blir blåa ser helt ok ut men blev lite fundersam på varför det blir så. :tummenupp

MACAMI skrev:

Själv tycker jag att det är jäkligt sexigt med blå/lila krökar... Ser ju lite rejs-aktigt ut :tungan

akerstrom skrev:
Själv tycker jag att det är jäkligt sexigt med blå/lila krökar... Ser ju lite rejs-aktigt ut :tungan
Har det problemet osså..... Fast det är ju inget som jag stör mig på...

Bifogat

• Kopia av bågebilder 001.jpg
    Kopia av bågebilder 001.jpg
    140.9 KB · Visningar: 153
Långa farbron skrev:
Skulle jag vara som dig såskulle jag slänga upp den hojen i en bänk,baserat på hur rören ser ut så går den tok-snålt.
Hmmmm.... Jasså :confused: Fan.... Jag som tycker att den går jääääätefort...Smiskar ju rettor o allt.... :D

Blanco skrev:
Hmmmm.... Jasså :confused: Fan.... Jag som tycker att den går jääääätefort...Smiskar ju rettor o allt.... :D

Oftast det som är problemet med hojar som går snålt,dom går bra,dock mår dom skit tex risken för att bränna ventiler är betydligt större pga för hög avgastemperatur.

Långa farbron skrev:
Oftast det som är problemet med hojar som går snålt,dom går bra,dock mår dom skit tex risken för att bränna ventiler är betydligt större pga för hög avgastemperatur.
Varför säger dom inget när man lämnar in på service då?..... Har haft den inne två ggr i år på service

Blanco skrev:
Varför säger dom inget när man lämnar in på service då?..... Har haft den inne två ggr i år på service

Dom gör service byter olja osv och mäter inte avgasvärden såvida det inte ingår i servicen,sen gissar jag på att dom inte bryr sig eller orkar när det står 10-15 andra hojar på kö den dagen,sen är ju det inte orginal grejer som sitter på så dom behöver aldrig oroa sig över ev skadestånd osv.

Man skall inte lita för mycket på verkstäderna.

Men om du känner dig osäker så bänka den det kostar väl en 600-700 så får du svart på vitt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN