Grenrör med balansrör?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Upptäckte att tidigare ägare hade sågat bort balansrör och spjäll från originalgrenröret och pluggat igen hålen med svets. Men finns det någon anledning till att såga bort och plugga som tidigare ägare gjort? Kan man hämta hem pyttelite på topp eller vad är det frågan om?

Min förståelse var att balansrör ökar effekten något i mellanregistret och jag antar att med spjället kan detta finjusteras ännu mer.

Illustration på originalsystemets rör och spjäll.
header.gif

Foto på ett omodifierat originalsystem som jag beställde hem.
198747-1-big.jpg
Jag roade mig även med att leta upp ett rejsigt grenrör från Akrapovic, även detta har balansrör, men det kopplar endast ihop mittenrören, inte de yttre som på originalet. Inte heller har de något spjäll.
akra.jpg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men finns det någon anledning till att såga bort och plugga som tidigare ägare gjort?
EURO x. Vad annat än mer effekt, på bekostnad av lite mer utsläpp. Säger polisen "bu" lär du registreringsbesiktiga om hojen igen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
EURO x. Vad annat än mer effekt, på bekostnad av lite mer utsläpp. Säger polisen "bu" lär du registreringsbesiktiga om hojen igen.
Jag förstår att tanken från föregående ägare var att plocka ut mer effekt. Men ger det verkligen mer effekt att ta bort balansrör (och tillhörande spjäll)? I så fall skulle det väl inte sitta något balansrör på Akras racevariant? Och var är alla sh-trådar om att modda sina grenrör?

Vad jag förstått är främre spjällets funktion på BMWn inte miljökrav utan att kunna ge bättre vrid på lägre varv. Däremot finns det ett bakre spjäll som ser till att bullerkrav uppfylls.

Edit: Insåg att jag inte tänkt hela vägen fram angående miljökrav. Om enda sättet att klara miljökraven är att göra hojen mer effektiv på låga varv, ja då får man antingen bygga ett avgassystem optimerat för lägre varv eller köra med spjäll, så man kan både klara mijökrav och få högvarvig prestanda.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det ser ut som ett system liknande EXUP-systemet på gamla Yamaha. På alla race-rör till denna så hade man tagit bort det. Mest för att det är en felkälla. Det ger effekt på botten och mellanregister men inget på topp och en race-hoj kör man bara på topp. Jag märkte direkt skillnad när systemet var urkopplad på de Yamaha jag hade så kör du gata så bör du använda det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den teori jag hört för att ha ”balansrör” är att det ska hjälpa till att evakuera avgaserna. Teorin är att backpulsen från föregående cylinders tändning ska träffa nästa cylinders avgasport precis innan den öppna för att när backpulsen sen ”vänder framåt” igen ska hjälpa till att skapa ett undertryck framför avgasporten, vilket alltså hjälper att ”suga ut” avgaserna ytterligare, eller åtminstone vara ett lägre motstånd i röret för den nya avgaspulsen. Hur man kopplar samman avgasrören beror såklart på tändföljd.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag ser att jag kunde varit tydligare. Jag är med på balansrörets funktion, vad jag försöker förstå är varför man skulle vilja såga bort dem. Finns det något positivt att hämta ur det? Eller finns det några skrönor om positiva effekter?

När jag köpte hojen hade föregående ägare snickrat ihop ett eget "racesystem". Detta racesystem använde ett original grenrör (som kapats loss från katalysatorn) med spjäll och balansrör på plats.

Då "racesystemet" lät alldeles för mycket monterade jag dit originalsystemet med katalysator. På originalsystemet hade han kapat bort balansrör och spjäll.

Så ni kan säkert förstå att jag kliade mig i huvudet. Racesystem med balansrör och spjäll och orgsystem utan dem?! Varför?

Det ser ut som ett system liknande EXUP-systemet på gamla Yamaha. På alla race-rör till denna så hade man tagit bort det. Mest för att det är en felkälla.
Att det skulle vara en felkälla vid race kan jag köpa. Men varför man vill ta bort det från ett orgsystem förstår jag inte.

På BMWn är balansrören stängda om man kopplar bort servot, så om inte spjället i sig läcker borde det inte ställa till något. Var det mycket krångel med EXUP?

Hittade en intressant artikel som bland annat nämnde vad några olika tillverkare kallar det. När Yamahas patent gick ut byggde Honda "Titanium Exhaust Valve" (H-TEV) och Suzuki
Det ger effekt på botten och mellanregister men inget på topp och en race-hoj kör man bara på topp. Jag märkte direkt skillnad när systemet var urkopplad på de Yamaha jag hade så kör du gata så bör du använda det.
Det lustiga här är att jag har ett originalsystem utan balansrör och ett hemmasnickrat racesystem med dem. Jag undrar hur det resonemanget gick.

Jag har köpt ett bättre begagnat originalsystem som ska på. Ska bli kul att se om jag märker skillnad.

Den teori jag hört för att ha ”balansrör” är att det ska hjälpa till att evakuera avgaserna. Teorin är att backpulsen från föregående cylinders tändning ska träffa nästa cylinders avgasport precis innan den öppna för att när backpulsen sen ”vänder framåt” igen ska hjälpa till att skapa ett undertryck framför avgasporten, vilket alltså hjälper att ”suga ut” avgaserna ytterligare, eller åtminstone vara ett lägre motstånd i röret för den nya avgaspulsen. Hur man kopplar samman avgasrören beror såklart på tändföljd.
Tack för förklaringen, detta är min förståelse med.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag tycker mest att det låter som att föregående ägare klåpmekat och inte haft så mycket koll.
Det tror jag med. Men ibland börjar det klia i hjärnan och så vill man veta hur någon tänkt, oavsett hur felaktigt eller felprioriterat det är!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top