Jag ser att jag kunde varit tydligare. Jag är med på balansrörets funktion, vad jag försöker förstå är varför man skulle vilja såga bort dem. Finns det något positivt att hämta ur det? Eller finns det några skrönor om positiva effekter?
När jag köpte hojen hade föregående ägare snickrat ihop ett eget "racesystem". Detta racesystem använde ett original grenrör (som kapats loss från katalysatorn) med spjäll och balansrör på plats.
Då "racesystemet" lät alldeles för mycket monterade jag dit originalsystemet med katalysator. På originalsystemet hade han kapat bort balansrör och spjäll.
Så ni kan säkert förstå att jag kliade mig i huvudet. Racesystem med balansrör och spjäll och orgsystem utan dem?! Varför?
Det ser ut som ett system liknande EXUP-systemet på gamla Yamaha. På alla race-rör till denna så hade man tagit bort det. Mest för att det är en felkälla.
Att det skulle vara en felkälla vid race kan jag köpa. Men varför man vill ta bort det från ett orgsystem förstår jag inte.
På BMWn är balansrören stängda om man kopplar bort servot, så om inte spjället i sig läcker borde det inte ställa till något. Var det mycket krångel med EXUP?
Hittade en intressant artikel som bland annat nämnde vad några olika tillverkare kallar det. När Yamahas patent gick ut byggde Honda "Titanium Exhaust Valve" (H-TEV) och Suzuki
EXUP… the very name can conjure up a machine all by itself – mainly Yamaha’s big-bore sportsbikes of 1989-1994, but it is actually a bit of techno-gubbins to do with a wide-range of Yamahas, large and small… The first machine...
classic-motorbikes.net
Det ger effekt på botten och mellanregister men inget på topp och en race-hoj kör man bara på topp. Jag märkte direkt skillnad när systemet var urkopplad på de Yamaha jag hade så kör du gata så bör du använda det.
Det lustiga här är att jag har ett originalsystem utan balansrör och ett hemmasnickrat racesystem med dem. Jag undrar hur det resonemanget gick.
Jag har köpt ett bättre begagnat originalsystem som ska på. Ska bli kul att se om jag märker skillnad.
Den teori jag hört för att ha ”balansrör” är att det ska hjälpa till att evakuera avgaserna. Teorin är att backpulsen från föregående cylinders tändning ska träffa nästa cylinders avgasport precis innan den öppna för att när backpulsen sen ”vänder framåt” igen ska hjälpa till att skapa ett undertryck framför avgasporten, vilket alltså hjälper att ”suga ut” avgaserna ytterligare, eller åtminstone vara ett lägre motstånd i röret för den nya avgaspulsen. Hur man kopplar samman avgasrören beror såklart på tändföljd.
Tack för förklaringen, detta är min förståelse med.