grenrör GSX1100f

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
:va Någon som vet vilka gsxr avgassystem som passar på 1100F-93? Är det samma topp med andra kammar?

Jag är ganska så säker på att avgassystem från R1100 86-88 passar.

Hm fast det kanske va en R1100 i den Fen som jag tänker på.

ulf skrev:
:va Någon som vet vilka gsxr avgassystem som passar på 1100F-93? Är det samma topp med andra kammar?
Ska inte svära på det, men ja, jag har för mig att det är samma motor förutom kammarna.
/Hasse

Vad som kan skita sig krökarnas dragning runt oljetråget. 86-88 har en typ av oljetråg, 89-92 en annan typ och Banditen en tredje typ. Vad GSX1100f'en har för typ av tråg vet jag inte.

Ingen som vet? Plockade strypningarna i grenrören i dag. Hittade ingen strypning i trottlarna som KGK suzuki m.fl påstår det är.Inga hål och dom gick ända upp. Skall även vara strypt i ljuddämparna så det luktar helsystem. Uppskattar att vi släppte lös ca 20 pållar i grenrören så det finns 20 till som är gömda någonstans. Troligtvis i ljuddämparna. :confused:

GSXR 89-92 grenrören passar men slutröret kommer att ta i infästningen till centralstödet, köper du ett par 2" rörböjar på micro så går det dock att lösa.
Har ingen aning om ifall du kan ha kvar själva centralstödet eller inte, jag rationaliserde bort det till förmån för lite mera markfrigång...

20 + 20 hästar? Huh? Isf hade ni bara ca 70 hästar från början? Katana-kamaxlarna är lika emliga som Banditens. Där finns ca 7 hästar.

andersbrink skrev:
20 + 20 hästar? Huh? Isf hade ni bara ca 70 hästar från början? Katana-kamaxlarna är lika emliga som Banditens. Där finns ca 7 hästar.
Enligt papperna är den på 98hk,ostrypt ligger väl runt 136hk? Uppskattningen mellan tummen och pekfingret, är att vi genom att ta bort brickorna i grenrören släppte lös ca 20 pållar,helt klart inga 38hk. Alltså runt 20 kvar. Borde sitta någonstans i avgassystemet då jag inte kunde se någon strypning i gasarna. Kammarna skall vara 1127F original. Enligt flera Suzukiåterförsäljare inklusive KGK,skall den vara strytpt i grenrör,trottlar och ljuddämpare. Trottlarna går ända upp och det är inga hål i dom. Hårdare fjädrar kanske? Troligtvis sitter det i dom poppnitade ljuddämparna. Motorn har inte samma oljetråg som 1052-motorn,så då återstår 1127 och B12an. Luktar helsystem som första åtgärd. Jag har haft 2 Bandit 1200 med och utan trim, och kört Gixxer 1127 så jag vet ungefär vad motorn går för, och denna har helt klart astma. :va

Last edited:
ulf skrev:
Enligt papperna är den på 98hk,ostrypt ligger väl runt 136hk?

98 är isf 98 på slangen original, dvs lika som Banditen. 20 hästar i avgasröret låter mer som 15, precis som för B12'an. Sen kan du nog inte hitta så pass mycket mer iom Katana-kamaxlarna. Runt 115 - 120. Med gsxr-kammar max 127 på slangen, sen är det absolut stopp - om du inte gör något åt topplocket.

ulf skrev:
Enligt papperna är den på 98hk,ostrypt ligger väl runt 136hk? Uppskattningen mellan tummen och pekfingret, är att vi genom att ta bort brickorna i grenrören släppte lös ca 20 pållar,helt klart inga 38hk. Alltså runt 20 kvar. Borde sitta någonstans i avgassystemet då jag inte kunde se någon strypning i gasarna. Kammarna skall vara 1127F original. Enligt flera Suzukiåterförsäljare inklusive KGK,skall den vara strytpt i grenrör,trottlar och ljuddämpare. Trottlarna går ända upp och det är inga hål i dom. Hårdare fjädrar kanske? Troligtvis sitter det i dom poppnitade ljuddämparna. Motorn har inte samma oljetråg som 1052-motorn,så då återstår 1127 och B12an. Luktar helsystem som första åtgärd. Jag har haft 2 Bandit 1200 med och utan trim, och kört Gixxer 1127 så jag vet ungefär vad motorn går för, och denna har helt klart astma. :va
Jag har för mig den hade 118 ostrypt? Inte säker, men "from the top of my head". Vad hade R:en motsvarande årsmodell?

Sista 1127R kom -92 och hade 149 på veven enl Suzuki. F-en skall ha 136hk på veven original. Iofs har jag lite taskiga referenser efter att jag haft en Busa och kör en Gixxer 1000 nu. Vill ändå minnas att den senaste B12an jag hade, med Gixxer insugskam hade bra mycket bättre drag i hela registret. F-en väger ju också 35kg mer än Banditen men det känns ändå som där ligger lite oanvända pållar i nån flaskhals. Du tror att det är kammarna som är sista åtsramningen att åtgärda Anders? En annan kompis hade en ostrypt 1100F -92 i sommras där jag fick gasa på rätt bra för att hänga med när han gav sulan. Upplever inte att jag behöver ge lika mycket för att hänga på denna. Kan iofs bero på att den senare föraren är nybörjare och utnyttjar varvet sämre.

ulf skrev:
Du tror att det är kammarna som är sista åtsramningen att åtgärda Anders?

Kamaxlar kostar pengar, ungefär lika mycket som en snikportning av toppen. Det är bara en fråga om hur mycket man vill spendera som bestämmer antalet kusar på bakhjulet. Hade man inte tänkt sig att hojen ska ha mer än 125 hk räcker gsxr-kamaxlarna från en 88-89 gsxr750. Men men... en portning gör ju att hojen vaknar till liv vid alla varvtal, inte bara höga. Vad får du av :tomten om 14 veckor? Mera kusar? :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...