Grenrör, avgassystem

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Hoj
Desmo
Hej!

Håller på och bygger ett nytt avgassystem till min 2-cylindriga Ducatimotor på 1000 cc. Har lite funderingar kring grenröret. Köpte två stycken relativt skarpa svetsböjar, som kördes ihop till ett T. Systemet är ett 2-1 med 45 mm diameter från cylindrarna, för att avsluta med 50 efter grenröret.

Det som oroar mig är huruvida det skarpa grenröret kommer att påverka prestandan negativt. Finns det risk att avgaser från ena cylindern trycker sig in mot den andra cylindern, istället för att gå ut i ljuddämparen?

IMG_0333.jpgIMG_0335.jpg

Inte riktigt optimalt men det fungerar tillräckligt bra för att du inte skall lida av det i verkligheten.

Det är stor skillnad på vad som är teoretiskt optimalt och vad som i verkligheten ger tillräckligt bra flöde för att inte döda effekten. Där finns gott om system som ger bra effekt från kända tillverkare som har lösningar som är allt annat än optimala i teoriboken.

Ja en större radie på böjarna och mindre vinkel mellan de inkommande rören skulle förbättra flödet. Nu vänder du flödet 90 grader på en kort sträcka. Men skit i det och bygg först och främst ett system som passar på moppen...

Ok. Ja, försökt läsa på litegrann, men som du säger finns det inget definitivt svar.

Problemet är att där är så lite plats under motorn. Förhoppningsvis ska det gå att dra ihop två 45 graders-böjar. Blir till att bygga systemet först innan man kan se hur det blir.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort