Grenrör 3 & 4 betydligt varmare än 1 & 2

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hello,

Meckade lite med hojjen och körde det klassiska spruta vatten på grenrören för att kolla så att allting står rätt till! Upptäckte till min förvåning att grenrör 3&4 blir betydligt varmare än 1 & 2. Jag vet att den går på alla cylindrar så den teorin kan vi stryka. Nu vet jag inte om grenrören blir varmare när hojjen kommer upp i varv för nu skedde testet efter några minuters tomgångskörning?!

Mina teori är osynkade / skitiga förgasare?
Grenrör 1&2 är mer igensotade?

Men det jag inte riktigt får ihop är varför det skiljer så mycket i temperatur på grenrören. Även fast förgasarna nu är lite i osynk/smutsiga får cylindrarna uppenbarligen den soppan de behöver för annars skulle den ju gå knackigt på både tomgång och höga varv?!

Frågan kanske är lite konstigt formulerad men jag har iallafall försökt att förklara problemet på ett bra sätt! hehe

Nu är jag ingen expert på ämnet men cyliner 3 och 4 går betydligt varmare i en luftkylt (är det väl?) radfyra. Av ganska uppenbara skäl.
Detta brukar kompenseras med lite fetare blandning på dessa förgasare för att få lite mer bränslekylning.

Men det finns säkert de som har bättre förklaringar och kan rätta mig om så behövs. :)

Att mäta tempen på tomgång ger nog inte så mycket. Normalt sett har man lite större huvudmunstycken på mittenfuggarna för att dom blir varmare, men jag antar att munstyckena för tomgång är lika stora, alltså blir det varmare i mitten. Tomgång används ju nästan aldrig, så det är ju ett ickeproblem, enda gången man använder det är väl när man växlar och vid rödljusen...

Men nu är det väl så att 3&4 är både mitt och kantcylinder?
Nu tycker jag du kommer med väldigt tråkiga och trista synpunkter :D

Klart du har rätt! Mao kan vi stryka mitt å DesmoHellmans inlägg ovan :rolleyes:

En förgasarsynkning vore nog ingen dum idé, en stiftkoll kanske inte skulle skada heller. Fast jag står fast vid att det är av mindre betydelse hur varmt det blir på tomgång, eftersom man så sällan kör på tomgång längre stunder.

Nu är jag ingen expert på ämnet men cyliner 3 och 4 går betydligt varmare i en luftkylt (är det väl?) radfyra. Av ganska uppenbara skäl.
Detta brukar kompenseras med lite fetare blandning på dessa förgasare för att få lite mer bränslekylning.

Men det finns säkert de som har bättre förklaringar och kan rätta mig om så behövs. :)

Kan någon bekräfta eller dementera detta (eller åtminstone att det skulle ha något med problemet i fråga att göra)? Jag tycker det låter lite långsökt.

Jag tror det handlar om antingen lätt läckande isugsgummi eller synkronisering.

Cylinder 2-3 är ju mittencylindrarna inte 3-4.

Du kan se om den tar tjuvluft med att spruta bromsrengörning, startgas eller liknande på insugsgummina när den står på tomgång. Ändrar sig varvtalet så är det lite läckage. Om motorcykeln går som den skall så är det dock inga problem för en brukshoj.

Synka och rengör dina förgasare och kolla hur stiften ser ut, kolla även efter läckor i insuget.

Att mäta avgastemp på tomgång ger egentligen ingenting, om det nu inte skulle vara tokrött.

Ta då hellre och kör en eller två fullgasrepor och mät sedan med en IR-mätare så du får en siffra att gå efter, samt inte spräcker ditt grenrör.

Synka och rengör dina förgasare och kolla hur stiften ser ut, kolla även efter läckor i insuget.

Att mäta avgastemp på tomgång ger egentligen ingenting, om det nu inte skulle vara tokrött.

Ta då hellre och kör en eller två fullgasrepor och mät sedan med en IR-mätare så du får en siffra att gå efter, samt inte spräcker ditt grenrör.

Okej tack för alla tips och tricks! Stiften är bytta (det var då jag upptäckte problemet) i förrgår. Tändkablar och hattar är också genomgångna och uppmätta då.

Jag tror att en synkning är på sin plats men det får bli nästa säsong.

Men det jag ville få bekräftat var att jag inte behöver oroa mig speciellt att köra med hojjen.. Somsagt jag kör ju inte speciellt tufft och hårt. Bruksskick som någon här ovan skrev helt enkelt!

Om du saknar bränslepump och hojen stod på sidostödet under tomgångskörningen så får ju 1:an och 2:an mer soppa pga lutningen, vilket ökar kylningen. testa att varmköra på central- eller depåstöd.

Annars är förgasarsynkning en het kandidat då man synkar det högra paret mot det vänstra. Men om synkningen är kass så lär du känna det när du smygkör.

Annars kan du sluta nojja och köra vidare :tummenupp

Kan någon bekräfta eller dementera detta (eller åtminstone att det skulle ha något med problemet i fråga att göra)? Jag tycker det låter lite långsökt.

2&3 går varmast och en del har fetare blandning på dessa från fabrik eftersom det är mittcylindrarna. Detta fenomen märks tydligast på luftkylda radfyror.

I det här fallet skulle jag gjort som en annan sa. Kört den riktigt riktigt varm. Mätt seriöst. IR är tillräckligt seriöst enligt mig för detta ändamål.

Om 2&3 är lite varmare så är allt ok. Är 3 &4 varmare så bör man nog gå igenom 4ans "väg" vart fall. ventiler, förgasare, synkning osv.

Bra tanke där med lutningen. Kan dock inte styrka iden men det låter logiskt ;)

Om du saknar bränslepump och hojen stod på sidostödet under tomgångskörningen så får ju 1:an och 2:an mer soppa pga lutningen, vilket ökar kylningen. testa att varmköra på central- eller depåstöd.

Annars är förgasarsynkning en het kandidat då man synkar det högra paret mot det vänstra. Men om synkningen är kass så lär du känna det när du smygkör.

Last edited:
2&3 går varmast och en del har fetare blandning på dessa från fabrik eftersom det är mittcylindrarna. Detta fenomen märks tydligast på luftkylda radfyror.

I det här fallet skulle jag gjort som en annan sa. Kört den riktigt riktigt varm. Mätt seriöst. IR är tillräckligt seriöst enligt mig för detta ändamål.

Om 2&3 är lite varmare så är allt ok. Är 3 &4 varmare så bör man nog gå igenom 4ans "väg" vart fall. ventiler, förgasare, synkning osv.

Bra tanke där med lutningen. Kan dock inte styrka iden men det låter logiskt ;)

Hur många grader varmare snackar vi då? Vilken temperatur ska grenrören ligga på?

Förresten en helt annan fråga: Någon som har koll på vilket moment oljepluggen skall dra med? (orkar inte läsa igenom manualen så testar med SH's proffesorer först)

Last edited:

Haha! Jaha ..problemet är att det läcker lite från fanskapet och jag ska inte byta olja!. Om jag byter brickan på pluggen där felet troligtvis ligger blir det inte så bra! därför tänkte jag om man skulle testa att dra åt den med rätt moment först!

En tankevurpa...
Så länge man har ett nivåtryck från tanken, då att tankens nivå ligger över föggebryggan, så kommer alla flottörhus att få sås tills resp. flottör stänger nålventilen.

De e lite som vattentorn ger tryck ut till kranar i hushåll :)

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...