Chris Ash
Kapten Gars
sgtpepper skrev:Ja, idag räknar man väl med att snabbgruppera, skjuta och sedan snabbomgruppera inom bara ett antal minuter, annars är det hejdå med hela pjäskompaniet. När jag låg inne så kunde vi snabbgruppera och ge verkanseld på ganska kort tid, om vi var ordentligt förberedda, men normal gruppering tog ju sin lilla tid med tanke på rektrupper som skulle mäta in, all jävla kabel som skulle dras ut och så vidare. Förhoppningsvis så använder de radio för att kommunicera mellan BPLATS och pjäserna idag och inte fältapa....
Tacka vet jag tiden då svenskt artilleri hade lyssnarplutoner (minns inte den exakta benämningen) för artillerilokalisering, de fungerade på så sätt att ett gäng glada artillerister med vadmal och kpistar traskade ut i skogen pretty fucking close to fienden och hängde upp mikrofoner i träd och liknande längs en förutbestämd linje, på så sätt kunde man när fienden sköt artilleri avgöra vinkeln som den fientliga granaten ankom med och på så sätt skjuta moteld mot fiendens artilleri.
Jag minns även att det fanns någon slags enhet inom artilleriet som hade beteckningen artillerijägare, jag tror att de gjorde en del av sin utbildning på något jägarförband. Deras enda uppgift som jag förstod det när jag bläddrade i lite art-manualer var att bekämpa fientligt artilleri direkt och genom att styra in indirekt eld. Jag tyckte alltid att det var lite konstigt att artilleribataljonerna hade en sådan specialgruppering, det borde ju skötas av de "normala" jägarförbanden.
Japp, det är därför man vill ha dumpermonterade haubitsar. De stannar, skjuter sina 3 skott på 10 sek, sen hoppar servisen in och gasar utav helvete bort därifrån.