Grattis alla Artillerister!!!

sgtpepper skrev:
Ja, idag räknar man väl med att snabbgruppera, skjuta och sedan snabbomgruppera inom bara ett antal minuter, annars är det hejdå med hela pjäskompaniet. När jag låg inne så kunde vi snabbgruppera och ge verkanseld på ganska kort tid, om vi var ordentligt förberedda, men normal gruppering tog ju sin lilla tid med tanke på rektrupper som skulle mäta in, all jävla kabel som skulle dras ut och så vidare :). Förhoppningsvis så använder de radio för att kommunicera mellan BPLATS och pjäserna idag och inte fältapa....

Tacka vet jag tiden då svenskt artilleri hade lyssnarplutoner (minns inte den exakta benämningen) för artillerilokalisering, de fungerade på så sätt att ett gäng glada artillerister med vadmal och kpistar traskade ut i skogen pretty fucking close to fienden och hängde upp mikrofoner i träd och liknande längs en förutbestämd linje, på så sätt kunde man när fienden sköt artilleri avgöra vinkeln som den fientliga granaten ankom med och på så sätt skjuta moteld mot fiendens artilleri :).

Jag minns även att det fanns någon slags enhet inom artilleriet som hade beteckningen artillerijägare, jag tror att de gjorde en del av sin utbildning på något jägarförband. Deras enda uppgift som jag förstod det när jag bläddrade i lite art-manualer var att bekämpa fientligt artilleri direkt och genom att styra in indirekt eld. Jag tyckte alltid att det var lite konstigt att artilleribataljonerna hade en sådan specialgruppering, det borde ju skötas av de "normala" jägarförbanden.

Japp, det är därför man vill ha dumpermonterade haubitsar. De stannar, skjuter sina 3 skott på 10 sek, sen hoppar servisen in och gasar utav helvete bort därifrån. :) Jag kommer inte ihåg vilka tider man grupperade, sköt och sen förflyttade sig 500 meter bort på under försöken, men det var snabbt.

Chris Ash skrev:
ARTHUR-Artillerilokaliseringsradar och eldledningssystem, vad jag vet det enda operativa i sitt slag. Det var denna det blev ett jäkla liv över att vi lånade ut till amerikanerna inför Irak-kriget. Sitter oftast på en bandvagn och lokaliserar inkommande granatkastar,eldrörs eller raketartilleri. Analyserar projektilbanan och räknar ut avfyrningsplats samt typ av artilleri, skickar sedan dessa data till det egna artilleriet och eldleder det för att bekämpa det fientliga artilleriet. Eget artilleri kan börja bekämpa fi innan fis granater landat.

BONUS-Boforsutvecklad substridsammunition. Granaten skickas iväg som vanligt men delar sig under färd och släpper iväg två pansarbrytande substridsdelar som söker av omgivningen och själv letar upp fientligt pansar och stridsfordon för att slå ut dem genom det svaga taket. Endast Sverige och Frankrike har dessa granater för närvarande. BONUS kan se skillnad på redan utslagna vagnar och icke utslagna.

här hittar du den finska arthurn http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/tykpr/mtiedkalusto.dsp

bonus systemet verkar skitball, kanske något man ska införskaffa till privatbruk.

KÄYTTÖ: Aluevalvonta - platsövervakning
Kohteen tunnistaminen - mål igenkännande
Maalin paikantaminen - mål platsangivning
Tulen johtaminen - eldledning
SUORITUSKYKY: Valvonta 30 km - övervakning 30km
Etäisyyden mittaus 40 km - distans måttning 40km
Tähystyskorkeus 22 m - spaningshöjd 22m
Oma paikka - egna platsen
* paikantamislaite +/- 30 m - "gps" +/- 30m
Sensoriyksikön suunta - sensorsydemets riktning
* automaattihyrrä +/- 2 piirua - automatsnurra +/- 2"piirua"

Valmistusmaa Englanti - tillverkad i england

KÄYTTÖ: Krh:n tuliasemien paikantaminen - annänds för att lokalisera grk
Tykistön ja heittimistön tulen johtaminen - art. grk. eldledning
SUORITUSKYKY: Mittausetäisyys < 20 km - mätningsdistans < 20km
Tarkkuus +/- 60 m - precision 60m
Mittausaika < 20 s/paikannus - "mätningstid" < 20s/lokalisering
PAINO: Kuljetuskalustoineen n. 1000 kg - vikt 1000kg

allt e tillverkat i finland om inget annat anges.

spoon skrev:
KÄYTTÖ: Aluevalvonta - platsövervakning
Kohteen tunnistaminen - mål igenkännande
Maalin paikantaminen - mål platsangivning
Tulen johtaminen - eldledning
SUORITUSKYKY: Valvonta 30 km - övervakning 30km
Etäisyyden mittaus 40 km - distans måttning 40km
Tähystyskorkeus 22 m - spaningshöjd 22m
Oma paikka - egna platsen
* paikantamislaite +/- 30 m - "gps" +/- 30m
Sensoriyksikön suunta - sensorsydemets riktning
* automaattihyrrä +/- 2 piirua - automatsnurra +/- 2"piirua"

Valmistusmaa Englanti - tillverkad i england

KÄYTTÖ: Krh:n tuliasemien paikantaminen - annänds för att lokalisera grk
Tykistön ja heittimistön tulen johtaminen - art. grk. eldledning
SUORITUSKYKY: Mittausetäisyys < 20 km - mätningsdistans < 20km
Tarkkuus +/- 60 m - precision 60m
Mittausaika < 20 s/paikannus - "mätningstid" < 20s/lokalisering
PAINO: Kuljetuskalustoineen n. 1000 kg - vikt 1000kg

allt e tillverkat i finland om inget annat anges.

Har du något systemnamn på den? Det är varken en COBRA eller en Firefinder vad jag kan se.

Var förresten inne och surfade runt bland de finska grejorna och de har i sanning ett jäkligt imponerande luftvärn! Kanske Europas vassaste med undantag från Tyskland. Om man nu får den patenterade finska blandningen mellan Väst- och Öst-material att fungera bra.

Svenska luftvärnet är nästan icke-existerande i jämförelse.

den ena har inget officielt namn och har ej haft någon direkt kontakt med den heller.

den andra heter Cymbeline

Chris Ash skrev:
Var förresten inne och surfade runt bland de finska grejorna och de har i sanning ett jäkligt imponerande luftvärn! Kanske Europas vassaste med undantag från Tyskland. Om man nu får den patenterade finska blandningen mellan Väst- och Öst-material att fungera bra.

Svenska luftvärnet är nästan icke-existerande i jämförelse.

http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/lapitr/ito90.dsp denna skulle man ha stående på bakgården :tummenupp

i finland så har man ju fått göra det bästa av situationen, när man är tvingad att köpa ryskt material. allt från ryssland är modifierade så att dom inte kan använda det i deras grejer men att finland kan använda deras.

spoon skrev:
den ena har inget officielt namn och har ej haft någon direkt kontakt med den heller.

den andra heter Cymbeline

Jag har konsulterat expertis inom artilleri för att få ett utlåtande om den mystiska mackapären.....återkommer :)

Cymbeline är den brittiska ja, det är iofs ingen artilleriledningsradar utan en granatkastarradar, men det är samma princip. Den fungerar precis som den amerikanska Firefinder, granaten passerar genom radarsvepet två gånger och projektilbanan räknas ut utifrån det.
Man kan säga att ARTHUR tillhör nästa generation. Cymbeline och Firefinder är mindre exakta(på grund av annan pejlingsmetod), långsammare, känsligare för störning och har kortare räckvidd samt saknar förmågan att följa raketartilleri, Brittiska COBRA är nog en mer rättvis jämförelse. Tyvärr är det svårt att jämföra dem helt och hållet då Bofors verkar smyga med tekniska data hos ARTHUR medan britterna basunerar ut sin (som säkert är underdriven i alla fall). Men det finns säkert en anledning till varför både britterna och amerikanerna använder den svenska materielen både i Afghanistan och Irak istället för den egna.......

spoon skrev:
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/lapitr/ito90.dsp denna skulle man ha stående på bakgården :tummenupp

i finland så har man ju fått göra det bästa av situationen, när man är tvingad att köpa ryskt material. allt från ryssland är modifierade så att dom inte kan använda det i deras grejer men att finland kan använda deras.

Jo jag känner till problematiken, problemet är ju egentligen inte att materielen är rysk utan det är när man ska integrera den med västmateriel. Du känner säkert till att den svenska materielen inte är varken NATO eller Östanpassad och att Ungrare och Tjecker har ett helvete med sina JAS 39......

Men jag måste säga att det måste kännas bättre med Igla,GDF-35 och ZU-23 än Kulspruta m/58 i luftvärnslavettage på en bandvagn eller terrängbil i plast....... :3freak

Ok, nu har jag fått svaret på vad den översta saken är. Det är ingen radar utan ett fjärrobservationshjälpmedel. En stor jävla kikare på en mast kan man förenklat säga.

För övrigt lite information om radarn som finnarna använder, dvs Cymbeline. Den är en 1960-talsradar och har väldigt begränsat användningsområde. Den håller på att fasas ut ur det brittiska försvaret. Därav lånet av svensk materiel.

I brittiska försvaret har den fått namnet MAMBA (ersätter COBRA) läs här vad de har att säga om den från fältet.

http://www.army.mod.uk/news/equipment_latest/mamba.htm

Upptäcker RPG och kulspruteeld :galen

Indiska försvaret är inte helt nöjda med Cymbeline däremot

"Until now, the army has had to make do with the British made Cymbeline, which is actually a mortar locating radar suitable only for detecting shells fired at high angle. The system, however, was not very successful during the Kargil operation and senior officers of the Artillery Regimental Centre at Deolali in western India, say that 80 per cent of casualties India suffered was due to enemy artillery fire and the army's inability to silence their guns."

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back