Grattis +110%

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
TL IOOO R - OO
Fick besked om min nya premie igår. +110% från ca 4000 till strax över 9000. Jag tycker att försäkringsbranschen är snudd på oseriös när man utan förklaring höjer premier med över 100%. Å andra sidan betalar folk på detta forum säkert 30.000+ / år så jag kanske borde vara tyst.. ;-]

/N

vilket bolag?

har du flyttat eller har nåt förändrats sen du skaffade försäkringen?

Märkesförsäkring via Länsförsäkringar? Om inte, så har Suzuki en egen märkesförsäkring via Länsförsäkringar. TL1000R är (var?) väldigt förmånlig att försäkra där.

näe inget har förändrats. jag har Suzuki märkesförsäkring. Tänkte ringa på måndag o kolla.

Cry me a river...

Vi som har en Triumph Daytona fick möjligheten att signera under på en ökning med ca 415%!!!!!!!!!! (Från 21000 till 96000kr!)

Cry me a river...

Vi som har en Triumph Daytona fick möjligheten att signera under på en ökning med ca 415%!!!!!!!!!! (Från 21000 till 96000kr!)

och ändå skulle de gå back på dig :hihi

Till TS jag får det till 225% inte 110%. Bortsett från det gäller det att varje år kolla runt. Tex mitt nuvarande bolag vill ha 14000 avställningsbar men för fyra år sedan vill de ha 44000 icke avställningbar och 4 år innan det 8000 icke avställningbar.

näe inget har förändrats. jag har Suzuki märkesförsäkring. Tänkte ringa på måndag o kolla.

TL1000R kostar mig fortfarande ~4k att helförsäkra via Suzukis märkesförsäkring :yoparty. Iaf enligt deras webformulär.

Säg till om du vill sälja hojen. Letar fräsch TL1000R. Dock ej gul-svart, skulle ju kunna tro att man är från Solna.:zpy

Last edited:
Länsförsäkringar överlag har höjt försäkringen, och Suzukis märkesförsäkring höjer ytterligare efter 1 april. Jag fick en höjning från 12tkr till 16,5tkr och skulle höjas ytterligare efter 1 april så bad dem dra åt...

Ok såhär blev det.

Plats: Stockholm (Stockholm, inte någon sunkig förort som t.ex. danderyd)
Hoj: TL1000R
Jag: 40+
Körkort: i över 6 år (vilket verkar vara någon gräns)
Historik: Aldrig kvaddat nått eller begärt utbetalning av någon försäkring

Gjensidige (halv: 7 336 Hel: 9 286)
salusansvar (halv: 6409 hel: 14.247)
svedea (endast trafikförsäkring)
bilsport & mc (endast trafikförsäkring)
stockholmsförsäkring (försäkrar inte MC enligt telefonist (altså bara trafik om man skulle tjata))
trygghansa (halv: 8 118 Hel: 9 634)
if (Halv: 26 939 Hel: 42 433)
länsförsäkringar (halv: 12 083 hel: 15 278) (går bara att teckna om man har hemförsäkring hos LF)
folksam (halv: 5700 hel: 8000)
moderna (går ej hänvisar till bilsport & MC)
dina försäkringar (halv: 31 205 Hel: 39 335)
suzuki märkesförsäkring: (halv: 9 634 hel: 9 997)

Suzukis märkesförsäkring hade inte någon förklaring till höjningen på över 100% vilket jag tycker är jäkligt uselt. De kan ju bara säga det rakt ut att chefen vill köpa ett till hus i spanien eller nått.

Så för mig blir det ett byte från suzuki märkesförsäkring.

/N

Last edited:
Ok såhär blev det.

Plats: Stockholm (Stockholm, inte någon sunkig förort som t.ex. danderyd)
Hoj: TL1000R
Jag: 40+
Körkort: i över 6 år (vilket verkar vara någon gräns)
Historik: Aldrig kvaddat nått eller begärt utbetalning av någon försäkring

Gjensidige (halv: 7 336 Hel: 9 286)
salusansvar (halv: 4.232 hel: 7.294)
svedea (endast trafikförsäkring)
bilsport & mc (endast trafikförsäkring)
stockholmsförsäkring (försäkrar inte MC enligt telefonist (altså bara trafik om man skulle tjata))
trygghansa (halv: 8 118 Hel: 9 634)
if (Halv: 26 939 Hel: 42 433)
länsförsäkringar (halv: 12 083 hel: 15 278) (går bara att teckna om man har hemförsäkring hos LF)
folksam (halv: 5700 hel: 8000)
moderna (går ej hänvisar till bilsport & MC)
dina försäkringar (halv: 31 205 Hel: 39 335)
suzuki märkesförsäkring: (halv: 9 634 hel: 9 997)

Suzukis märkesförsäkring hade inte någon förklaring till höjningen på över 100% vilket jag tycker är jäkligt uselt. De kan ju bara säga det rakt ut att chefen vill köpa ett till hus i spanien eller nått.

Så för mig blir det en halvförsäkring på salusansvar 2013.

/N

Vad får du om du knappar in dina uppgifter på www.suzukimcforsakring.se/ ?
De verkar inte ha uppdaterat sina premier där.

Stämmer. Jag snackade med tjejen på suzuki-försäkringar om just det, o hon sa då att webformuläret inte ännu har uppdaterats till priserna som gäller från o med 1 apr.

Så för att inte krångla till det.

Köper du en TL1000R och tecknar suzukiförsäkringen innan den 1/4 får du en helförsäkring för 4400:- / år

För oss som har en Suzukiförsäkring som förnyas den 1/4 eller senare kan man göra två saker.
1. Sälj hojjen till frugan (eller någon) o sedan tillbaka till dig innan den 1/4 då kan du tekna en ny försäkring a 4.400/år.

2. Eller byt bolag som jag nu gjort.

/N

Funderade på detta innan då jag hade en lite äldre fireblade. Vad tjänar jag egentligen på en halvförsäkring jämfört med endast trafikförsäkring. Jag kom fram till att det enda jag skulle vilja ha i halvförsäkringen är stöldersättning. Men då kom tanken att vad är den värd dvs vilken ersättning får jag kontra vad det kostar.

Trafikförsäkring
Om du krockar med ett annat fordon ersätter den här delen av motorcykelförsäkringen skadorna på det andra fordonet. Försäkringen ersätter skador på fotgängare och cyklister om du skulle råka köra på någon. Trafikförsäkringen ersätter också skador på föraren.

- dvs orsakar du skadan så kommer den utsatta parten bli ersatt och du själv kommer att få ersättning för skador på "kropp". När jag "orsakade" en singelolycka för några år sedan så fick jag ersättning för hela min utrustning genom trafikförsäkringen (ja jag är helt säker på att det var genom trafikförsäkringen! - var via bilsport&mc). Fick dock ingen ersättning för motorcykeln (skrapskador osv). Jag var då halvförsäkrad.

Halvförsäkring
Med en halvförsäkring får du skydd för brand-, maskin- och glasskador, stöld, räddning, rättsskydd plus det skydd som finns i trafikförsäkringen. Det betyder att du kan få ersättning om till exempel kåpans glas krossas, om någon stjäl motorcykeln eller om den blir skadad vid ett stöldförsök. Du kan också få ersättning för bärgning om din MC råkar ut för driftstopp eller för advokatkostnader om en tvist uppstår i samband med till exempel en försäljning

Ok, visst finns det några fördelar här som stöld och stöldförsök. Nu var detta inte ett problem för mig trots att jag bodde i Malmö då. Hade den på säker plats så att säga. Rättsskydd i samband med försäljning har jag svårt för just detta fall. Den motorcykeln jag då hade var inte värt några större summor dvs att om jag sålde den så skulle det bli till spottstyver = rättshjälp rätt onödig. Hur många motorcyklar har glas i kåpan?

mmm....trots dessa funderingar så hade det alltid blivit halvförsäkring av någon anledning. Har dock under alla mina år ALDRIG utnyttjat någon del av halvförsäkringen. På senare åren har jag haft rätt nya motorcyklar och då har det varit helförsäkrat pga av värdet i motorcykeln.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti