Grand Prix

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad betyder det egentligen? Ja, alltså inte ordagrant: "Stort Pris". Men vilka tävlingar är Grand Prix och vilka är det inte? Ibland ser man i SM att "GP" sammanfogas med "250" och "125" för att benämna dessa discipliner - vilket ju måste anses vara felaktigt. Skulle man kunna kalla SM-deltävlingen på Sviestad för "Linköpings Grand Prix" eller "Sviestad Grand Prix? Alla svenska SM-deltävlingar skulle väl (teoretiskt) kunna ha bihanget GP? Det långa namnet "AMA Road Race 125 GP Grand Champion" som man kallar det i USA blir väl i alla fall fullständig begreppsförvirring? Vilka friidrott- och hästtävlingar kvalificerar som Grand Prix? Är "Grand Slam" tennisens motsvargihet till Grand Prix?

:va

Kopierat från NE http://www.ne.se/

1. grand prix [ung. graNpri´] subst., ingen böjning, neutr.
FÖRK.: GP
• större tävling särsk. inom motorsport, men äv. inom hästsport, cykel, tennis m.m.: ~ i Monte Carlo; grand prix-poäng; grand prix-turnering
HIST.: sedan 1882; av fra. grand prix med samma bet., eg. 'stort pris'; urspr. om hästtävling i Paris

2. Grand Prix [grQpri´], (fr., 'Stora priset'), GP, inom idrotten benämning på vissa enskilda tävlingar eller en serie av vissa tävlingar, internationella eller nationella. Begreppet användes först i häst- och motorsport. I exempelvis bilsportens Formel 1 kallas VM-loppen Grand Prix ("Frankrikes GP" etc.); i friidrott utgör de största tävlingarna (exkl. mästerskapen) varje år en GP-serie; i ridsportens dressyr är GP den svåraste klassen.

"Skulle man kunna kalla SM-deltävlingen på Sviestad för "Linköpings Grand Prix" eller "Sviestad Grand Prix? Alla svenska SM-deltävlingar skulle väl (teoretiskt) kunna ha bihanget GP?"
Visst skulle de väl kunna det, SM är väl sveriges största tävling?
" benämning på vissa enskilda tävlingar eller en serie av vissa tävlingar, internationella eller nationella"

Last edited:
Det förklarar varför somliga klubbar som arrangerar SM-deltävlingar använder begreppet "GP" för 125 och 250. :tungan
*fnittrar hejdlöst*

Ang tennis
"större tävling särsk. inom motorsport, men äv. inom hästsport, cykel, tennis m.m."

Grand slam är något annat
"grand slam [grändslä´m] (engelska, 'storslam', eg. en bridgeterm), GS, samlingsnamn för tennisens fyra mest berömda individuella turneringar: Wimbledon, US Open, Australian Open och French Open" kopierat från samma källa

Schlagerfestivalen hette tidigare "Eurovision Grand Prix" innan de ändrade till "Song Contest". Tror att det heter Grnad Prix i Cannes filmfestival också, men stora priset är guld palmen.
Så mycket för "GP"....

Här på hemmaplan brukar man väl skriva 125 GP och 250 GP för att folk ska fatta/förstå skillnad på dessa och de andra 125 och 250 klasserna, typ junior/standard/sport production. Själv tycker jag det låter bättre med 125 R och 250 R.

Visst, men med den definitionen skulle en EM-deltävling i SuperSport på Gelleråsen kunna kallas för "Karlskogas GP. Tja, varför inte?

En annan fråga i ämnet som jag klurat på ett tag:

Varför heter tävlingen "Isle of Man TT"?
TT = Tourist Trophy.

Any one?

Vad betyder det egentligen? Ja, alltså inte ordagrant: "Stort Pris". Men vilka tävlingar är Grand Prix och vilka är det inte? Ibland ser man i SM att "GP" sammanfogas med "250" och "125" för att benämna dessa discipliner - vilket ju måste anses vara felaktigt. Skulle man kunna kalla SM-deltävlingen på Sviestad för "Linköpings Grand Prix" eller "Sviestad Grand Prix? Alla svenska SM-deltävlingar skulle väl (teoretiskt) kunna ha bihanget GP? Det långa namnet "AMA Road Race 125 GP Grand Champion" som man kallar det i USA blir väl i alla fall fullständig begreppsförvirring? Vilka friidrott- och hästtävlingar kvalificerar som Grand Prix? Är "Grand Slam" tennisens motsvargihet till Grand Prix?

:va

Man får inte göra så för fim har jag för mig. Att kalla en klass för 125 GP är ok men inte att kalla en tävling som går under fim för Grand Prix går inte för sig

Last edited:
En annan fråga i ämnet som jag klurat på ett tag:

Varför heter tävlingen "Isle of Man TT"?
TT = Tourist Trophy.

Any one?

"Isle of Man TT (Tourist Trophy) Race, Tourist Trophy, är namnet på den årliga mc-tävling som körs på den brittiska ön Isle of Man sedan 1907. Den betraktas som världens äldsta.

TT-lopp (landsvägslopp) kallades även de mc-tävlingar som tidigare kördes runtom i landet på avlysta, asfalterade banor (vägar). De kom senare att kallas Roadracing."
kopierat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Tourist_Trophy

I NE står det
"TT, Tourist Trophy, världens äldsta årligen återkommande motorcykeltävling; sedan 1907 äger den rum på Isle of Man. Banan (60,725 km) är den längsta som används för en mc-tävling på väg, smal och svår med 264 kurvor och böjar. Mer än 130 förare har omkommit i eller som följd av olyckor på banan. Beteckningen TT används ibland också för mc-lopp på andra banor med såväl höger- och vänsterkurvor som hopp"

Här i sverige har det väl körts blandat på bana och avstängda landsvägar och flygfält. På 60-talet hette alla lopp TT i alla fall så vitt jag minns :)

Last edited:
"Isle of Man TT (Tourist Trophy) Race, Tourist Trophy, är namnet på den årliga mc-tävling som körs på den brittiska ön Isle of Man sedan 1907. Den betraktas som världens äldsta.

TT-lopp (landsvägslopp) kallades även de mc-tävlingar som tidigare kördes runtom i landet på avlysta, asfalterade banor (vägar). De kom senare att kallas Roadracing."
kopierat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Tourist_Trophy

I NE står det
"TT, Tourist Trophy, världens äldsta årligen återkommande motorcykeltävling; sedan 1907 äger den rum på Isle of Man. Banan (60,725 km) är den längsta som används för en mc-tävling på väg, smal och svår med 264 kurvor och böjar. Mer än 130 förare har omkommit i eller som följd av olyckor på banan. Beteckningen TT används ibland också för mc-lopp på andra banor med såväl höger- och vänsterkurvor som hopp"

Här i sverige har det väl körts blandat på bana och avstängda landsvägar och flygfält. På 60-talet hette alla lopp TT i alla fall så vitt jag minns :)

Tack för svaret, men jag undrar alltså, vad menas med benämningen "Tourist Trophy"? Turist Trofé, syftar man på att man kör runt ön likt en turist på landsväg kanske?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...