Precis vad de också säger i intervjun.
Fint, då är i alla fall vi tre överens fastän jag inte orkat se klippet.
Då har Grand Prix aldrig varit det du önskar att det är. Stora delar av det tekniska reglementet kan helt förkastas. Enhetsdäck, ottomotor, bränsletyp, viktbegränsingar etc. etc. förskastligt
Helt korrekt! Enl min mening skulle det räcka med några få, enkla regler:
< 501 cc tvåtakt eller < 751 fyrtakt
< 251 cc 2T eller < (lämplig tal) 4T
< 126 cc 2T eller < (lämplig tal) 4T
- etanol, väte, el eller annat förnyelsebart, ej förorenande drivmedel
- enkla krav på bromsar, chassihållfasthet etc som hindrar direkt farliga hojar från att komma ut på banorna
- Claiming Rule; alla hojar till salu efter tävlingssäsongen för SEK 2 000 000 eller annan lämplig summa, hindrar att dem med jättestora plånböcker från att med pengar spöa mindre bemedlade. Innovationer skyddas med patent som vanligt.
- omräkningregler för icke-Ottomotorer som gör dem konkurrenskraftiga i resp klasser.
Helst såg jag en free-for-all-klass utan andra krav än drivmedel, säkerhet och Claiming Rule enl ovan. Då skulle vi få fram konstruktioner vi inte ens kan drömma om nu och som skulle revolutionera motorcykeln.
Och det är väl det som är grundtanken med prototypracing, att driva fram utveckling som förbättrar konsumentprodukterna?
Tyvärr skulle antagligen starka krafter med stora investeringar i nutida teknik med alla medel motsätta sig en sån utveckling...