Grand Prix de France 2010

... Där framgick i... ..att både Spies & Edwards hade valt Lorenzo framför Rossi som teamkamrat om dom varit tvungen att välja ...

Rätt självklart i min värld, vem väljer att ständigt bli direkt jämförd med Valentino och att antagligen alltid vara tvåa i teamet?

Precis vad de också säger i intervjun.

Fint, då är i alla fall vi tre överens fastän jag inte orkat se klippet.

Då har Grand Prix aldrig varit det du önskar att det är. Stora delar av det tekniska reglementet kan helt förkastas. Enhetsdäck, ottomotor, bränsletyp, viktbegränsingar etc. etc. förskastligt :P

Helt korrekt! Enl min mening skulle det räcka med några få, enkla regler:

< 501 cc tvåtakt eller < 751 fyrtakt

< 251 cc 2T eller < (lämplig tal) 4T

< 126 cc 2T eller < (lämplig tal) 4T

- etanol, väte, el eller annat förnyelsebart, ej förorenande drivmedel

- enkla krav på bromsar, chassihållfasthet etc som hindrar direkt farliga hojar från att komma ut på banorna

- Claiming Rule; alla hojar till salu efter tävlingssäsongen för SEK 2 000 000 eller annan lämplig summa, hindrar att dem med jättestora plånböcker från att med pengar spöa mindre bemedlade. Innovationer skyddas med patent som vanligt.

- omräkningregler för icke-Ottomotorer som gör dem konkurrenskraftiga i resp klasser.

Helst såg jag en free-for-all-klass utan andra krav än drivmedel, säkerhet och Claiming Rule enl ovan. Då skulle vi få fram konstruktioner vi inte ens kan drömma om nu och som skulle revolutionera motorcykeln.

Och det är väl det som är grundtanken med prototypracing, att driva fram utveckling som förbättrar konsumentprodukterna?

Tyvärr skulle antagligen starka krafter med stora investeringar i nutida teknik med alla medel motsätta sig en sån utveckling...

Last edited:
Enl min mening skulle det räcka med några få, enkla regler:
< 501 cc tvåtakt eller < 751 fyrtakt
< 251 cc 2T eller < (lämplig tal) 4T
< 126 cc 2T eller < (lämplig tal) 4T
- omräkningregler för icke-Ottomotorer som gör dem konkurrenskraftiga i resp klasser.
Låter kul, men redan här ser jag en massa problem. Omräkningstalet/regler är knappast enkelt och det vanliga gnället för att försöka påverka reglementen till sin egen fördel.

Jämför diskussionerna kring viktgränser/antal cylindrar/2t vs 4t som redan funnits i MotoGP och Superbike. Lägg till turbiner, elmotorer, wankel etc. till den ekvationen och konkurrensen avgörs i styrelserum itsället för på banan.

- Etanol är inget vidare eftersom det driver upp matpriserna i de fattiga länderna.
- El framställs ofta med kolkraft. Om kärnkraft är rent kan diskuteras.
- Väte kan jag inte ett pink om men det låter som en utopi.

- Väte kan jag inte ett pink om men det låter som en utopi.

Hondas vätebil (FCX Clarity) är väl ingen jättesuccé kanske men med tanke på att den släpper ut ... vatten så är det nog typ det mest miljövänliga man kan köra med. Tankas på samma sätt och lika fort som en vanlig bil—så man slipper laddningsmomentet som en elbil har. Problemet verkar vara framställningen av vätet, jag har ingen aning om hur processen ser ut.

Som MotoGP-prototyp skulle det vara direkt banbrytande att köra med vätedrift. Riktigt coolt. Hoppas det kommer!

- El framställs ofta med kolkraft. Om kärnkraft är rent kan diskuteras.
Men det spelar ju ingen roll. Att utsläppen till och från banan är större än själva racingen i sig verkar massan blunda för där racing anses orent. Bevis på det är t.ex. fotboll, golf och annat där orena kommunikationer är vanliga men ingen verkar införa miljösatsningar på dessa sporter.

Så även om etanol, el, väte har en oren hantering utanför banan skulle opinionen säkert gladeligen blunda för det :gnissla

Men det spelar ju ingen roll. Att utsläppen till och från banan är större än själva racingen i sig verkar massan blunda för där racing anses orent. Bevis på det är t.ex. fotboll, golf och annat där orena kommunikationer är vanliga men ingen verkar införa miljösatsningar på dessa sporter. Så även om etanol, el, väte har en oren hantering utanför banan skulle opinionen säkert gladeligen blunda för det :gnissla
Att sila mygg och svälja kameler är ju en gemensam nämnare för nästan alla miljömuppar. Kan de ens tänka själva?

- Etanol är inget vidare eftersom det driver upp matpriserna i de fattiga länderna.

Det blir ju lite OT men det där är en myt. Anledningen till höjda matvarupriser de senaste åren beror snarare på råvaruspekulation och en skev global jordbruksmarknad. Majoriteten av svensk etanol är dessutom brasiliansk sockerrörsetanol (80% lägre koldioxidutsläpp än bensin, total livscykelanalys), sockerpriset påverkar knappast matkontot för ett genomsnittligt hushåll någonstans i världen i någon större grad.

Oavsett hade det varit kul att få se lite alternativa bränslen inom sporten enbart för att det är kul med varierade tekniklösningar. En motor optimerad för etanol skulle säkert kunna skilja sig en del mot en bensin-dito.

Det blir ju lite OT men det där är en myt. Anledningen till höjda matvarupriser de senaste åren beror snarare på råvaruspekulation och en skev global jordbruksmarknad. Majoriteten av svensk etanol är dessutom brasiliansk sockerrörsetanol (80% lägre koldioxidutsläpp än bensin, total livscykelanalys), sockerpriset påverkar knappast matkontot för ett genomsnittligt hushåll någonstans i världen i någon större grad.
Du brukar ha bra koll så jag får väl backa på mitt påstående :tummenupp

Å andra sidan tillhör jag de få som inte tror ett skit på att människan skulle vara orsaken till den påstådda global uppvärmningen :)

Du brukar ha bra koll så jag får väl backa på mitt påstående :tummenupp

Å andra sidan tillhör jag de få som inte tror ett skit på att människan skulle vara orsaken till den påstådda global uppvärmningen :)

129060759168382676.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...