Gran Premio Red Bull de la República Argentina - MotoGP deltävling III 2015

Var det inte i argentina bautista torpederade rossi förra året?

Ja minns att Bautista körde hårt på kvalet, dock förstördes hans andra kvalförsök av Lorenzo som var ute på sightseeing. Men jävlar vad det såg snyggt ut när han körde, synd det inte höll längre under racet.
 
Det är tätt!!! Alla (nästan) inom 2 sek!!!!!!

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 38.602s [Lap 15/19] 330km/h (Top Speed)
2. Cal Crutchlow GBR CWM LCR Honda (RC213V) 1m 38.658s +0.056s [17/19] 323km/h
3. Andrea Iannone ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 38.791s +0.189s [17/18] 327km/h
4. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 38.818s +0.216s [15/17] 326km/h
5. Aleix Espargaro ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1m 38.919s +0.317s [16/17] 316km/h
6. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 38.952s +0.350s [17/19] 323km/h
7. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 39.019s +0.417s [19/21] 325km/h
8. Danilo Petrucci ITA Pramac Racing (Desmosedici GP14.1) 1m 39.197s +0.595s [16/17] 325km/h
9. Maverick Viñales ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR)* 1m 39.253s +0.651s [13/16] 318km/h
10. Scott Redding GBR Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 39.312s +0.710s [18/19] 324km/h
11. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 39.326s +0.724s [16/19] 326km/h
12. Eugene Laverty IRL Aspar MotoGP Team (RC213V-RS)* 1m 39.362s +0.760s [14/18] 319km/h
13. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 39.471s +0.869s [17/22] 327km/h
14. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici GP14.2) 1m 39.728s +1.126s [15/19] 327km/h
15. Nicky Hayden USA Aspar MotoGP Team (RC213V-RS) 1m 39.762s +1.160s [15/17] 319km/h
16. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 1m 39.794s +1.192s [17/17] 326km/h
17. Stefan Bradl GER Athina Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 39.812s +1.210s [15/19] 325km/h
18. Alvaro Bautista ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 39.938s +1.336s [14/17] 319km/h
19. Jack Miller AUS CWM LCR Honda (RC213V-RS)* 1m 39.999s +1.397s [14/18] 322km/h
20. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RC213V-RS) 1m 40.135s +1.533s [15/16] 318km/h
21. Hiroshi Aoyama JPN Repsol Honda Team (RC213V) 1m 40.188s +1.586s [20/20] 327km/h
22. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 1m 40.255s +1.653s [13/20] 327km/h
23. Marco Melandri ITA Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 40.532s +1.930s [15/18] 319km/h
24. Loris Baz FRA Athina Forward Racing (Forward Yamaha)* 1m 40.805s +2.203s [15/19] 316km/h
25. Alex De Angelis RSM Octo IodaRacing (ART) 1m 41.565s +2.963s [17/19] 311km/h
 
Fy fan vilket sömnpiller Aoyama är, sätt någon annan på den hojen fortare än kvickt! Pinsamt rent ut sagt.

Grymt kört av Laverty och Hayden i FP3!

Sedan undrar jag över Open-Hondans toppfart. Borde den inte ligga närmre Factoryn med tanke på att den har fjolårets motor? Eller är det elektronik + hästkrafter som sätter begränsningarna?
 
MM :bugar
Jösses vad killen kör, påminner om Capirossi 06 eller Stoner i körstil just nu.

Undra om han vågar sig på samma attack imorgon.

ESP! Kul för Suzuki som kval 2a
 
Last edited:
Hmmm, Honda - Suzuki - Ducati i första led, två f d Moto2-talanger som förare. Frågan är om inte Yamaha snart må fundera på att revidera sin strategi, vilket kanske inte gynnar speciellt en av deras fabriksförare...?
 
Markisen leker hem detta känns det som. Jlo hänger med huvudet och verkar inte ha det där extra som krävs.
 
Det vore kul att höra en motivation till varför Jlo skulle kamma hem detta :)
Behöver inte vara någon utopi - om greppet fortsätter att förbättras, om vädret inte blir stekhett och om de hårda däcken blir utslagsgivande. Glöm inte andra halvan av fjolårssäsongen.

Men pöjken - vem slår honom? Någon som slagits mot honom i Moto2? Eller en doktor med trollkarlshatt? Tyvärr talar kvalplaceringen mot VR, start på hårda däck och en bansträckning med få omkörningsmöjligheter bör vara för mycket, särskilt med MM i sin nuvarande form...
 
Behöver inte vara någon utopi - om greppet fortsätter att förbättras, om vädret inte blir stekhett och om de hårda däcken blir utslagsgivande. Glöm inte andra halvan av fjolårssäsongen.

Men pöjken - vem slår honom? Någon som slagits mot honom i Moto2? Eller en doktor med trollkarlshatt? Tyvärr talar kvalplaceringen mot VR, start på hårda däck och en bansträckning med få omkörningsmöjligheter bör vara för mycket, särskilt med MM i sin nuvarande form...

Jag tror att största hotet mot MM är han själv. Antingen vinner han eller så kraschar han. Men efter detta så känns det mest som en ren chansning vilka som placerar sig som tvåa och trea.
 
Fy fan vilket sömnpiller Aoyama är, sätt någon annan på den hojen fortare än kvickt! Pinsamt rent ut sagt.

Man kan ju undra om han verkligen är en så "dålig" förare med tanke på att han troligen sitter på den bästa hojen (samma som MM).

Eller är det kanske så att han fått strikta restriktioner att ta det lugnt och enbart testa nya inställningar, då man absolut inte vill riskera att förstöra en hoj eller en motor. Eftersom de har begränsat antal motorer kanske han också kör på kraftigt reducerad effekt, för att spara motorn till Pedrosa kommer tillbaka??

Någon som har sett vilken toppfart han har jämfört andra förare?
 
Tror det är som så att Hondan inte är den "bästa"/enklaste hojen just nu samt att Aoyama inte når upp till Pedrosas skicklighet på det materialet. Vidhåller fortfarande att Yamaha verkar ha den bästa hojen under en distans, vi får se imorgon om det fortfarande stämmer.
 
Last edited:
Det enda som kan stoppa MM imorgon är att han startar som en brunstig elefant. :)

Riktigt kul med ESA!
Lite mer pulver i spisen så räknar vi in honom bland aliens.

Tycker lite synd om JLo.
Inte helt nöjd efter kvalet kan tänkas och så lägger hojen av vid provstarten.
Skitdag och ändå i mitten på led två.
Någon förklaring till hojens stopp?
 
Vidhåller fortfarande att Yamaha verkar ha den bästa hojen under en distans, vi får se imorgon om det fortfarande stämmer.

Jag vet inte om jag håller med, Yamaha är den hojen som både detta år och även förra året haft problem med att däck slits för snabbt, de har också varit tydligt att Honda varit snabbare på rakor. Yamaha har alltid fått kämpa för att hänga på, medans Honda kunnat göra "enklare" omkörningar.

Jag kanske har missat något, men varför tycker du Yamaha har en bättre hoj just nu?
 
Sedan undrar jag över Open-Hondans toppfart. Borde den inte ligga närmre Factoryn med tanke på att den har fjolårets motor?

Den har inte fjolårets "fabriksmotor". Det är bara något som TV-kommentatorerna har fått för sig och jag gissar att det har sin grund i en tidningsintervju som gjordes med Nakamoto i slutet av förra året. Han sa uttryckligen att "viss teknik kan komma att överföras från fabrikshojen till open-hojen". Vilket journalisten naturligtvis tolkade som att det blir exakt samma motor i båda hojar...

Riktigt kul med ESA!
Lite mer pulver i spisen så räknar vi in honom bland aliens.

Lugn och fin nu. Nog lär man väl ha några racevinster innan man räknas in i denna skara...? En skara som om något decimerats inför och under denna säsong...
 
...Nog lär man väl ha några racevinster innan man räknas in i denna skara...? En skara som om något decimerats inför och under denna säsong...
Visst - bara inne i tredje deltävlingen men det börjar ge en något besk eftersmak om man ägnar det pågående skedet en stunds eftertanke:

1 - Pedrosas operation. Får vi vår Alien tillbaka, besjälad av den där gäckande titeln? Eller ser vi slutet på karriären för den störste lille förare som vunnit allt utom GP-titeln?

2 - Suzukis och Ducatis framsteg. På kort tid har de tagit sig nära fabriksteamen. Det tätnar i toppen, fler fabriksstyrningar tillgängliga.

3 - Enhetsprogramvara i standardECU nästa säsong. De allra mest avancerade funktionerna elimineras eller görs till allmängods.

4 - Michelin blir ny däcksleverantör. Egenskaperna kommer att förändras, hitintills verkar edge grip inte vara på samma nivå, vidare kommer vi säkerligen att se ett antal bedömningmissar när det gäller val av däck till vissa tävlingar.

Allt detta - allt - gör det mycket svårt att sia om framtiden, vilka egenskaper hos hojarna som kommer att vara avgörande och hur de ska köras.

Förarna från Moto2 som nått MotoGP har utvecklat och anpassat sig till konceptet, de har bevisat sin förmåga att underordna sig villkoren från materialet och utveckla sina egna egenskaper för att plocka det bästa ur ekipaget. Det kommer inte att skräddarsys däck, elektronik eller hydraulik för att understödja en förares speciella egenskaper under överskådlig tid. Det borde innebära att den som anpassar sig bäst kommer att ha störst möjlighet vinna mästerskap. En i vissa delar ny Alien, om man så vill.

Är det så - kommer säkert ett antal förare att få kliva åt sidan, förr eller senare. Förare som inte så lätt anpassar sin körstil och sina strategier sig till nya förutsättningar. Är det så och är det det Du antyder - kan säsongen 2015 kosta oss flera Aliens... Vilka blir då de nya?
 
Last edited:
Den har inte fjolårets "fabriksmotor". Det är bara något som TV-kommentatorerna har fått för sig och jag gissar att det har sin grund i en tidningsintervju som gjordes med Nakamoto i slutet av förra året. Han sa uttryckligen att "viss teknik kan komma att överföras från fabrikshojen till open-hojen". Vilket journalisten naturligtvis tolkade som att det blir exakt samma motor i båda hojar...

Tack för den inputen, det förklarar ju en hel del.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top