Gran Premio Red Bull de la República Argentina - MotoGP deltävling III 2015

Någonting som slår mig nu är att jag noterar att alla (måste) stänga av hojen innan sista startrutan (när förarna kör ut från boxen och ska runt banan till sin startplats innan warm up-varvet så att säg), alla förare får hjälp att putta hojen till startplatsen, ngn som vet varför dom inte får köra fram till sin plats längre med motorn igång?

Är det så att de inte får, eller är de så att de inte vill? Det kanske har med att spara varje droppe soppa man har? Jag har ingen aning, det är en ren gissning.
 
Det hade varit intressant att få reda på! Alatalo kanske har svaret?
Infästningen för dämpare och fjäder bör ju rimligtvis vara gjord i kolfiber med lämplig insert. Eventuellt försvagades kolfibret precis i infästningen p.g.a branden och då kollapsade upphängningen. Jag misstänker att epoxy inte håller så bra när man eldar på det :). Det är min teori, men förhoppningsvis kommer Alatalo och upplyser oss.

Jag kan naturligtvis inte posta information om en haveriorsak på ett internetforum. Det Ducati sagt till pressen är det som gäller.
 
Någonting som slår mig nu är att jag noterar att alla (måste) stänga av hojen innan sista startrutan (när förarna kör ut från boxen och ska runt banan till sin startplats innan warm up-varvet så att säg), alla förare får hjälp att putta hojen till startplatsen, ngn som vet varför dom inte får köra fram till sin plats längre med motorn igång?

FIM's reglemente paragraf 1.18.5:

When riders reach the grid after the sighting lap(s) they must stop at
the rear of the grid and turn off the engine. The motorcycle will then
be pushed at walking pace by a team member to the grid position.
The rider may dismount or remain on the motorcycle to be pushed
to the grid position.
 
Jag hittade en artikel där de skrev följande: "The incident - which saw oil leak from his GP14.2 and then ignite on the exhaust - occurred on lap 7, when the Columbian was holding tenth positon.*"

Men det förklarar fortfarande inte varför hojen/fjädern kollapsade... :va

För några år sedan i Paris-Dakar brann det ju en del bilar på grund av att stödämparna överhettades/sprack/sprutade olja på varma bitar i motorrummet.

Är det helt otänkbart att samma sak har hänt nu?

Det förklarar både branden och hopsäckandet.
 
För några år sedan i Paris-Dakar brann det ju en del bilar på grund av att stödämparna överhettades/sprack/sprutade olja på varma bitar i motorrummet.

Är det helt otänkbart att samma sak har hänt nu?

Det förklarar både branden och hopsäckandet.

Det kan säkert vara det.

Förra året var det ju en annan Ducati som tog eld ute på banan under free pratice.
http://www.motogp.com/en/videos/2014/09/26/aragon-2014-motogp-fp1-action-hector-barbera/129180
 
För några år sedan i Paris-Dakar brann det ju en del bilar på grund av att stödämparna överhettades/sprack/sprutade olja på varma bitar i motorrummet.

Är det helt otänkbart att samma sak har hänt nu?

Det förklarar både branden och hopsäckandet.

Men även om man tar bort dämpare helt och hållet så borde den inte säcka ihop. Dämpare hjälper ju inte till att hålla uppe hojen, det är ju fjädern som gör det? :va

På bilden ser man något annat föremål i förgrunden som lossnat och flyger i luften, vad är det för komponent?
 
Jag kan naturligtvis inte posta information om en haveriorsak på ett internetforum. Det Ducati sagt till pressen är det som gäller.
Jag misstänkte det. Synd, men det hade varit roligt att veta orsaken. Det hade varit kul om teamen ett tag efter kunde publicera haverirapporter och gammal data (när den inte längre kan påverka konkurrensen) för oss som gillar att grotta ner oss i tekniken.
 
Men även om man tar bort dämpare helt och hållet så borde den inte säcka ihop. Dämpare hjälper ju inte till att hålla uppe hojen, det är ju fjädern som gör det? :va

På bilden ser man något annat föremål i förgrunden som lossnat och flyger i luften, vad är det för komponent?

Dämparen och fjädern sitter ihop, coilover. Går övre eller undre fäste sönder fallerar bägge såklart.
Det är förmodligen huggern med shell-loggon du ser i förgrunden.
 
Avdelningen Aliens och Pedrosas rehab: http://m.crash.net/motogp/news/218010/1/pedrosa-improving-a-little-each-day.html

Det går framåt men start i Jerez bekräftas inte. Hur tänker egentligen HRC nu - man tackade nej till Casey och Aoyama kommer inte att kunna sno några poäng från Rossi när det gäller den "damage limitation" som MM talade om i sina kommentarer efter racet. Det borde innebära att HRC med ljus och lykta bör försöka hitta förare som kan lägga sig mellan MM och Rossi i första hand. Tidigare år har vi sett pöjken dra Ducatis under kvalen, möjligen för att i vart fall försvåra för de värsta konkurrenterna, i år måste det kännas som ett mindre attraktivt alternativ.

Kommer Pedrosa tillbaka till Jerez kommer det säkert att ta några race innan han kan ta upp fighten på allvar, men han lär med säkerhet snabbt vara snabbare än Aoyama. Så frågan blir väl om inte CC eller Redding så här i efterhand hade varit bättre val (trots att CC sponsras av "fel" märken i vissa fall)?

Jaja. Ingen lätt sits att förutsäga den utveckling de tre första racen lett till i cirkusen, i slutändan och med hjärtat som talar får vi hoppas på att Pedrosa finns på gridden när flaggan väl faller...
 
Avdelningen Aliens och Pedrosas rehab: http://m.crash.net/motogp/news/218010/1/pedrosa-improving-a-little-each-day.html

Det går framåt men start i Jerez bekräftas inte. Hur tänker egentligen HRC nu - man tackade nej till Casey och Aoyama kommer inte att kunna sno några poäng från Rossi när det gäller den "damage limitation" som MM talade om i sina kommentarer efter racet. Det borde innebära att HRC med ljus och lykta bör försöka hitta förare som kan lägga sig mellan MM och Rossi i första hand. Tidigare år har vi sett pöjken dra Ducatis under kvalen, möjligen för att i vart fall försvåra för de värsta konkurrenterna, i år måste det kännas som ett mindre attraktivt alternativ.

Kommer Pedrosa tillbaka till Jerez kommer det säkert att ta några race innan han kan ta upp fighten på allvar, men han lär med säkerhet snabbt vara snabbare än Aoyama. Så frågan blir väl om inte CC eller Redding så här i efterhand hade varit bättre val (trots att CC sponsras av "fel" märken i vissa fall)?

Jaja. Ingen lätt sits att förutsäga den utveckling de tre första racen lett till i cirkusen, i slutändan och med hjärtat som talar får vi hoppas på att Pedrosa finns på gridden när flaggan väl faller...

CC hade ju tydligen blivit ombedd att hålla andra förare bakom sig så MM kunde fara iväg långt framför, så jag skulle tro att CC kommer vara den som får hålla Hondafanan högt. Han presterade ju bra på rejset iaf.
Hade varit jävligt skoj om CS dök upp istället för Aoyama på Jerez, den banan bör han ju kunna iaf. ;)
 
FIM's reglemente paragraf 1.18.5:

When riders reach the grid after the sighting lap(s) they must stop at
the rear of the grid and turn off the engine. The motorcycle will then
be pushed at walking pace by a team member to the grid position.
The rider may dismount or remain on the motorcycle to be pushed
to the grid position.
Har den regeln tillkommit pga en olyckshändelse eller är det i förebyggande syfte?
 
Last edited:
Den enda olyckshändelse jag känner till är Sugo WSB 1997, men det börjar ju vara ett tag sedan.

Annars tror jag att regeln har tillkommit för att det alltid finns en massa sponsorer, VIP-gäster, celebriteter och annat löst folk på griden. Folk som alltid beter sig som att de aldrig förr varit på en motortävling eller ens förstår att 150 kilo hoj i trettio-fyrtio kilometer per timme faktiskt kan knäcka ett lårben.

En regel i förebyggande syfte, helt enkelt. Och så blir det ju lättare för alla idioter att ta en selfie tillsammans med sin favoritförare.
 
Jaja. Ingen lätt sits att förutsäga den utveckling de tre första racen lett till i cirkusen, i slutändan och med hjärtat som talar får vi hoppas på att Pedrosa finns på gridden när flaggan väl faller...

Håller med dig på alla sätt och vis, men samtidigt hoppas jag att han inte kommer tillbaka på bekostnad av att inte vara till fullo ihopläkt och utvilad. Han har ju redan bränt sina chanser på en WM-titel, varför stressa när det kan handla om att karriären kollapsar totalt?
 
Bänkad vid tv:n för att se racet för tredje gången - härligt! :banana

(Ville bara påminna om reprisen, alltså.)
 
avd: CC eller Redding "skulle" ersatt Dani!! Valet av Aoyama skulle möjligen kunna vara att Repsol och Dani mer än gärna ser att det finns så mkt cykeln kvar som möjligt när Dani kommer tillbaka.
 
En av dom som måste ha svårast att sova måste ju vara Rabat som hittills inte lyckats alls i racen och har bra mkt svårare motstånd än vad jag väntade mig.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top