Gran Premio Red Bull de Espana

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jahapp då var det dags igen.

Början på Yamahas del i säsongen.
Skall MM kunna hota VR och ffa MV i detta race?
Är DP en dark horse och kan JL fortsätta den uppåtgående trenden?

Var väl även sagt att det nya framdäcket skulle komma till detta race och kan det hjälpa MM och VR som båda gillar sena inbromsningar?

Tippning:
1.VR
2.MV
3.MM

Tror VR vill upprepa förra årets triumf och MV tänker kanske lite mer på mästerskapet och ser till att komma i mål.
Har lite abstinens då duellen jag väntade mig förra rejset inte blev av och vill gärna se en fight mellan MV, VR och MM.

Ska bli intressant och se om Morbidellí kommer dominera även detta race då han verkar otroligt stabil just nu.

Tv-tider nedan.
http://www.motogp.com/en/event/Spain
 
Jag tror också på Rossi detta race, följd av sin teamkollega MV med Zarco på sista pallplats efter att ha stångats med MM som kraschar på sista varvet...

1. VR
2. MV
3. JZ

3 Yammor på podiet & Lorre fixar en top 10 placering med minsta möjliga marginal.
 
Tror att MM kommer starkt nu.

1. MM
2: MV
3: VR

Kommer Lorenzo hitta någon slags form på sin Ducati 2017 ?
Trist men tvivlar starkt på det. Hade varit kul om han varit med och fajtats i toppen.
 
1. MM
2. MV
3. VR

Jag tror (hoppas) att Lorenzo hittar lite formen nu. Det syntes ändå att framsteg hade gjorts i Austin. MM går in stärkt av sin vinst och vinner. Han och MV kör i en klass för sig och Rossi glider in på tredje plats, men långt långt efter de två.
 
Jag har funderat över
Är Yamaha MotoGPs mest lättkörda hoj:
1) Motroterande vevaxel jämfört med hjulen gör Yamahan lättare att svänga
2) Så lång sving som är möjligt med en rak 4a. Mindre påverkan på fjädringen(?) vid gaspådrag.

Och resten
Övriga motorer är inte motroterande vad jag vet. (Honda, KTM, Aprilia, Ducati, Suzuki)
Svingen kan inte vara lika lång med V motor som med rak 4a. För motorn tar mer plats.
Så den enda som liknar, har potentialen till lika lång sving är Suzuki.

Nu har Lorenzo gått från MotoGPs mest lättkörda hoj till en hoj som inte brukar vara lätt att hantera
Ducati. Medroterande vevaxel, kortare sving.
Det klarade inte Rossi av. Så när geten inte grejade det, varför ska Lorenzo lyckas tämja Ducatin?
Bortskämd som JL är av att köra för Yamahas MotoGP team.
Jag har en känska av att JL har en lika knepig uppgift som JL (Jörgen Lennartsson) tränare för IFK Göteborg.
Som igår tisdag 2 maj såg sitt IFK besegras med 4-0 av Häcken lett av IFKs sparkade tränare Mikael Stahre.
 
Jag har funderat över
Är Yamaha MotoGPs mest lättkörda hoj:
1) Motroterande vevaxel jämfört med hjulen gör Yamahan lättare att svänga
2) Så lång sving som är möjligt med en rak 4a. Mindre påverkan på fjädringen(?) vid gaspådrag.
.

Ingen aning, men här är en länk till en intressant intervju med frispråkige Crutchlow-)

"I think the riders at Honda are better than a lot of the other guys on the grid. The reality is there to see with [Jonas] Folger and [Johann] Zarco.
They jump on a good package and they're right there. And they're not the best riders in the world. [I'm] Sure. I can guarantee it.

You put them on a Honda and they're where Tito [Rabat] is. Put Tito and Jack [Miller] where they are on that Yamaha and they'd be where Folger and Zarco are. Their bike [the M1] is very neutral to ride. It's very easy to ride and the Honda is not.

Not many people can get their head around it. "

http://www.crash.net/motogp/interview/244761/1/exclusive-cal-crutchlow-interview.html
 
Ingen aning, men här är en länk till en intressant intervju med frispråkige Crutchlow-)

"I think the riders at Honda are better than a lot of the other guys on the grid. The reality is there to see with [Jonas] Folger and [Johann] Zarco.
They jump on a good package and they're right there. And they're not the best riders in the world. [I'm] Sure. I can guarantee it.

You put them on a Honda and they're where Tito [Rabat] is. Put Tito and Jack [Miller] where they are on that Yamaha and they'd be where Folger and Zarco are. Their bike [the M1] is very neutral to ride. It's very easy to ride and the Honda is not.

Not many people can get their head around it. "

http://www.crash.net/motogp/interview/244761/1/exclusive-cal-crutchlow-interview.html

Håller inte med om att Zarco inte är en av världens bästa förare.

Sen har Cal faktiskt själv kört M1:an. Med hans logik borde han ha varit världsmästare isåfall?
 
Håller inte med om att Zarco inte är en av världens bästa förare.

Sen har Cal faktiskt själv kört M1:an. Med hans logik borde han ha varit världsmästare isåfall?

Nej, CC har ju själv erkänt att han inte är en av de främsta förarna, ganska ofta dessutom. Han lyckades ju ganska bra på M1an med. Han har ju dessutom kört M1, Desmon och RC312V så han borde ju ha ett hum om vad han pratar om hur hojarna är att köra. :hihi

Zarco är riktigt bra, och antagligen bättre än CC, där håller jag definitivt med. Skulle vara högst överraskad om han inte sitter på en fabrikshoj efter nästa kontraktsväng.
Men, CC har en poäng i hur de andra toppförarna från Moto2 presterar på olika material.
 
Mitt tips.

1. Lorenzo
2. Abraham
3. Baz
4. Marqeuz
5. Smith
 
Jag fattar inte varför i hela friden man börjat skriva artiklar på detta sätt, man ser det även på [översatta?] svenska artiklar.

Skriv ett referat eller citera som folk för bövelen!

Jag hoppas
VR
DP
MM
JL

men tror egentligen MM kommer slå DP

Det är för att visa att man ändrat i ett direkt citat för att förtydliga vad som sades utan att behöva ge hela kontexten som citatet togs ifrån. Det är iaf tanken med det, men det verkar ha blivit väldigt poppis på sistone.
 
Det är för att visa att man ändrat i ett direkt citat för att förtydliga vad som sades utan att behöva ge hela kontexten som citatet togs ifrån. Det är iaf tanken med det, men det verkar ha blivit väldigt poppis på sistone.

Hopplöst att läsa. Inge Bra
 
Tycker det kristalliseras mer och mer att det är inte bara hur stor talang man är utan även vilken typ av förare man är.
Lorenzo sa nyligen att anledningen till att Spies aldrig fick till det var för att han pressade hojen för mkt vilket inte passade M1:an. Hans problem på ducatin är tvärtom dvs den behöver pressas.

Jag håller med CC till viss del men Rabat har inte visat framfötterna öht dock så verkar Miller komma nu när han är skadefri och förstått Hondan. Zarco kan mkt väl vara en framtida världsmästare men jag tror att börja på den mest lättkörda hojen kan bli problem om nästa hoj inte är en Yamaha.
 
Jag ser det lite så här.
Det finns ingen "dålig" förare i MotoGP.
Vissa förares stil passar bättre med vissa hojar.
Vissa hojar passar till fler stilar antagligen för att de är rätt neutrala/snälla.
Lorre+M1 = Alien (mjuk + snäll)
Alla+M1 = Bra (Valfri + snäll)
Lorre+GP17 = Inte så bra (mjuk + hård/tuff )
MM+Honda = Alien (tuff + hård/tuff)
Alla+Honda = inte så bra (valfri + hård/tuff)
MM+GP17 = Bra mot Alien (tuff + hård/tuff)
osv

Talang för mig är hur bra en förare kan anpassa sig till en ny hoj som kräver en annan stil.
CS var(är?) väl en sådan som kunde hoppa upp på vad som helst och vinna (typ).
Vore kul att se MM på M1. Skulle det vara "Alien"? Kanske.
Zarco + Hondan = Alien? Knappast.

Mina två ören... :)
 
Rabat o Zarco var mästare i moto2. En har det tufft i MotoGP medan den andra gör succé . Beror det bara på hojen? Skulle nog säga att de har helt olika körstilar och JZ skulle nog utklassa Tito på Hondan också


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Rabat o Zarco var mästare i moto2. En har det tufft i MotoGP medan den andra gör succé . Beror det bara på hojen? Skulle nog säga att de har helt olika körstilar och JZ skulle nog utklassa Tito på Hondan också


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Instämmer! Gillar CC annars men gillar inte det där uttalande. Känns som om det är ett vanligt syndrom bland rutinerade förare att man måste försöka förklara en framgångsrik rookies resultat på något sätt. Kommer ihåg för en massa år sedan när Stoner var ny och snabb samtidigt som TC:n slog igenom. Rossi gjorde något uttalande om att nu kan vem som helst vara snabb eftersom det inte behövs någon gsskontroll längre, titta bara på Stoner. Året efter tog Stoner titeln på Duccen, något ingen gjort sen dess.

Yamman är säkert bland de mest lättkörda och bästa i fältet, den är ju däremot inte överlägset snabbast. Det är ju lätt att jämföra vad Pol och Smith åstadkom med den maskinen förra året och vad Zarco gör i år. Är också övertygad om att Tito inte skulle vara där Z är vilken maskin han än satt på.
 
Back
Top