Gran Premi Monster Energy de Catalunya

  • Thread starter Thread starter P-E
  • Start date Start date
Iannone vill hemst gärna vara med i säsong två av torpederna på fyran:hihi
 
Trist med Ianonne, tycker det stundtals finns så mkt oslipad diamant i honom. Men detta som upprepas förtar ju verkligen det positiva intryck han förmedlar!
 
Men, för att förstå Ianonne lite, Lorre hade stora problem med framdäcket och när den normalt "snabbast in i böj" plötsligt är precis tvärtom när man själv laddar extra och ska ta med så mycket hastighet in för att inte bli frånåkt och ta honom på nästa raka kan ju skapa lite "problem", "lösningen" var ju inte helt briljant men men.

Tänk såhär, du Vet att killen framför bromsar lite tidigare men kör fort in i böj, du timar detta men när killen framför Inte kör fort in i böjen finns helt plötsligt ingen plats, på en träning så skulle han vikit ut men nu är det race och han hoppas att han ska öppna snabbt nog så det blir plats men nu sket det sig.

Det är Små marginaler när man kör fort, ju högre klass desto mindre men samtidigt så "Vet" man vilken yta man har sålänge de man tävlar mot kör som förväntat, att sen sträcka ut en bromsning till 101% av kapaciteten för att komma om är vad som händer hela tiden men oftast så blir det antingen ett missat spår eller en lyckad omkörning, när motståndaren gör något oväntat händer sånt här istället....
 
I nästa race blir det intressant att se var AI hamnar. Han bestraffas ju genom att placeras sist på gridden. Det, i sin tur, resulterar ju i att kvalet blir totalt oviktigt (bortsett från 107% förstås) för honom och alla träningarna kan ägnas åt att hitta en bra race-setup. Frågan är hur stor skillnad sånt kan göra.
 
Det finns ju ingen som kan försvara AI längre. Han är helt livsfarlig, en ny Simoncielli. Det är bara en tidsfråga innan vi ser nåt allvarligt hända.

FAst, just den här kraschen såg ju annorlunda ut än tidigare torpederingar tycker iaf jag. Det var gott om plats bakåt, han såg ut att hålla sig ungefär som vanligt, och när han upptäcker att Lorre backar mot honom så nyper han bromsen hårdare, byter spår och siktar på innern, och när han ser att det inte går så idiotnyper han på bromsen för att försöka rädda situationen.
Han hade ju kunnat sikta på yttern istället för innern om JL så hade det bara varit ännu en "Oj, vad brett han går"-ickehändelse, så det var väl hans egentliga enda fel. Får hoppas han lär sig den läxan till nästa gång.
 
Den mest relevanta frågan är väl vad Safety Commission tycker om bestraffningen...?

En förare utan hjärna längst bak.
På en hoj med mer fjutt än de flesta andra.
På en relativt lång startraka som avslutas med en nittio graders höger.

Detta låter som ett utmärkt recept för mer karambolage än någonsin förr...
 
Den mest relevanta frågan är väl vad Safety Commission tycker om bestraffningen...?

En förare utan hjärna längst bak.
På en hoj med mer fjutt än de flesta andra.
På en relativt lång startraka som avslutas med en nittio graders höger.

Detta låter som ett utmärkt recept för mer karambolage än någonsin förr...

Detta, är en intressant reflektion.
 
Race Direction lär ju stapla en hel driva penalty points på honom nu.

Hur funkar det vid upprepade förseelser? Finns det något uttalat om att varje incident ska bedömas för sig, eller kan bestraffningarna bli värre och värre?
 
Hur funkar det vid upprepade förseelser? Finns det något uttalat om att varje incident ska bedömas för sig, eller kan bestraffningarna bli värre och värre?

Hmm, efter att ha läst lite om det, så får man stå över ett race när man skaffat sig 10 penalty points, när man fått stå över ett race så dras 10 penalty points av igen.
Övriga straff ska ha tagits bort från penalty points, och att starta sist, ride through och dylikt är bestraffningar som delas ut av RD okopplat till straffpoängen.
 
Last edited:
Men, för att förstå Ianonne lite, Lorre hade stora problem med framdäcket och när den normalt "snabbast in i böj" plötsligt är precis tvärtom när man själv laddar extra och ska ta med så mycket hastighet in för att inte bli frånåkt och ta honom på nästa raka kan ju skapa lite "problem", "lösningen" var ju inte helt briljant men men.

Tänk såhär, du Vet att killen framför bromsar lite tidigare men kör fort in i böj, du timar detta men när killen framför Inte kör fort in i böjen finns helt plötsligt ingen plats, på en träning så skulle han vikit ut men nu är det race och han hoppas att han ska öppna snabbt nog så det blir plats men nu sket det sig.

Det är Små marginaler när man kör fort, ju högre klass desto mindre men samtidigt så "Vet" man vilken yta man har sålänge de man tävlar mot kör som förväntat, att sen sträcka ut en bromsning till 101% av kapaciteten för att komma om är vad som händer hela tiden men oftast så blir det antingen ett missat spår eller en lyckad omkörning, när motståndaren gör något oväntat händer sånt här istället....

Teamet hade tydligen kollat telemetrin och inte upptäckt någon skillnad från föregående varv vilket stöder tesen att det var JL som var långsam.
Det är dock AI som har det största ansvaret då han kommer bakifrån och JL höll sig till idealspåret men var bara långsam.
 
Teamet hade tydligen kollat telemetrin och inte upptäckt någon skillnad från föregående varv vilket stöder tesen att det var JL som var långsam.
Det är dock AI som har det största ansvaret då han kommer bakifrån och JL höll sig till idealspåret men var bara långsam.

Håller med om det, alltid den bakom som har ansvaret, han skulle gått utanför men han är ju rätt "het" när det är race så konsekvensanalysen kanske uteblir då.....
 
Äh... Ge pöjken janånn ledigt ett race eller två och släng upp Mr. Stoner på hojen istället. Lorenzo, Rossi, Marquez, Vinales OCH Stoner i samma race... :banana:banana:banana
 
Teamet hade tydligen kollat telemetrin och inte upptäckt någon skillnad från föregående varv vilket stöder tesen att det var JL som var långsam.

Race Direction har tittat på allt tillgängligt videomaterial (det finns betydligt mer än det som kablas ut till olika TV-kanaler), intervjuat båda förare och studerat data tillsammans med respektive datatekniker innan de fattat sitt beslut. Ur detta har de dragit slutsatsen att Ian One gjort ett vårdslöst och fullständigt misslyckat omkörningsförsök. Case closed.

Vad respektive team ljuger ihop till sin pressrelease är inte intressant. Pressreleaser används bara för att skönmåla verkligheten så att sponsorpengarna inte sinar.
 
Last edited:
Oavsett vilket så är det inte ren slump att AI bara har 41p.
Han saknar hjärna helt enkelt och är en fara för andra och sig själv så fort han äntrar en hoj.
Ser tydliga likheter med Simoncielli som också var lite för ointelligent i sin körning (blanda nu inte ihop detta med vilka fantastiska hojförare de är eller hur sköna de är i intervjuer)
 
Oavsett vilket så är det inte ren slump att AI bara har 41p.
Han saknar hjärna helt enkelt och är en fara för andra och sig själv så fort han äntrar en hoj.
Ser tydliga likheter med Simoncielli som också var lite för ointelligent i sin körning (blanda nu inte ihop detta med vilka fantastiska hojförare de är eller hur sköna de är i intervjuer)

Håller med, gillar iannone men han får fan ta och kamma till sig nu asså, han gör det inte lätt för sig! Har lite synpunkter på vinales körning igår åsså, trodde ett tag att han kommer att plocka bort inte bara sig själv utan pedrosa åsså innan han gick på lorre med totalt huvudlösa attacker. Visst, han är ung och med ett färskt kontrakt med ett av de två bästa stallen i circusen kanske han blev lite för ivrig med att visa att han också kan köra hoj och det kan han men han har en del att lära sig och jag är ganska övertygad om att det kommer att gå bra för honom på yamahan med vale som mentor bara han som sagt lär sig att värdera lägena som dom kommer:tummenupp
 
Race Direction har tittat på allt tillgängligt videomaterial (det finns betydligt mer än det som kablas ut till olika TV-kanaler), intervjuat båda förare och studerat data tillsammans med respektive datatekniker innan de fattat sitt beslut. Ur detta har de dragit slutsatsen att Ian One gjort ett vårdslöst och fullständigt misslyckat omkörningsförsök. Case closed.

Vad respektive team ljuger ihop till sin pressrelease är inte intressant. Pressreleaser används bara för att skönmåla verkligheten så att sponsorpengarna inte sinar.

Ok, hoppades att det inte var så men i så fall är han dummare än jag trodde. Lorenzo var solklart långsammare och han kunde köra om honom i lugn och ro men tar ändå en chans.
 
Vilken känslomässig racehelg det blev. En förare omkommen! :( Så otroligt sorgligt!
Men fina kommentater från all förare m fl. Sen så verkade ju isen börja tina mellan VR o MM oxå.
Det var på tiden. Snyggt av båda. Hoppas på ett varmare klimat framöver. :krama
Sen måste man ju ge lite cred till JL för hans positiva kommentarer om Rossis fantastiska race. Kul!
Å sen AI - herregud! Koppla in hjärnan snälla Andrea.:huvet

MotoGP är omtumlande, minst sagt.
 
Sen så verkade ju isen börja tina mellan VR o MM oxå... ... cred till JL för hans positiva kommentarer om Rossis fantastiska race.
Trevligt!
Nästan som om någon tagit dem i örat och fått dem att fatta att de måste skärpa till sig. I så fall: Vem har auktoritet nog att få dessa superegon att lyssna och lyda?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top