Gran(n)en vart sur!

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Tänkte höra om nån råkat ut för en granne som kommer knackandes på dörren dagen efter man har haft lite fest.. Bor själv i en friliggande villa i Stuvsta och jag är en gammal DJ som gillar att spela aningens högre än vad tex TVn klarar. Nu råkade det vara så att jag tog en öl och drog igång mina prylar hemma och sen kom grannen dagen efter och ville förklara att dem inte kunde sova.. Deras hus ligger säkert mer än 50 meter bort och mitt hus är gjort i betong möjligen släpper rutorna ut lite men dem var i alla fall stängda.. Körde på lilla steget 1x2 kw på ett par Cervin och bara lungn fin musik utan en massa dunka dunka... Sen vart jag anklagad för att ha spelat högt.. Är det rätt att anklaga en granne för sånt när man själv bara har kul på en Lördagnatt?

Bifogat

• Rakad.JPG
    Rakad.JPG
    96.8 KB · Visningar: 105
Har du själv lyssnat hur det låter 50 m bort? Oavsett så tycker jag att någon fredag eller lördag med dunka dunka är accepterat. Är det varje dag kan jag förstå. Själv bor jag i lgh med två grannar över mig (studenter) och jag brassar på högt med mina B&W 683or + sub och aldrig fått klagomål.

Frågan är asså om grannen har rätt att "anklaga" dig för att störa!? Självklart!

Klart de ska säga till om de inte kan sova..

känsliga grannar du har, 50 meter bort och stängda dörrar.

om jag minns rätt så förklarade en slutstegsguru att det är svårt att kräma på så pass att de kan klaga på riktigt, han snackade om mätning av decibelnivå i grannes sovrum -värdena skulle tydligen vara svåra att ha någon anmärkning på, enligt bullernormer eller vad som nu finns.

Last edited:
känsliga grannar, gå över med två trisslotter säg förlåt och att du nästa gång har fest förvarnar om dag och tid. Lovar de kommer inte klaga mer gjorde så med grannen ovanför vårt garage (hyreslägenhet med stort varmgarage under som vi har tur att ha), har inte hört ett knyst eller klagomål hos hyresvärd efter det.'

edit: vi står titt som tätt och host host varvar hojarna

Last edited:
känsliga grannar, gå över med två trisslotter säg förlåt och att du nästa gång har fest förvarnar om dag och tid. Lovar de kommer inte klaga mer gjorde så med grannen ovanför vårt garage (hyreslägenhet med stort varmgarage under som vi har tur att ha), har inte hört ett knyst eller klagomål hos hyresvärd efter det.'

edit: vi står titt som tätt och host host varvar hojarna

Kanske för gubbfan vann 10 mille på dina lotter. Inte fan ger man bort lotter till folk man inte känner. Lotter stannar i familjen..

Du har inget att be om ursäkt för, du får spela hur jävla högt du vill fram till 23:00. Att folk klagar i lägenheter är en sak, och om man bor i radhus. Men bor dom 50 meter bort är det bara att ignorera dom. Lägg ett par hörselproppar i deras brevlåda och skriv att dessa kanske kan komma till användning i framtiden, puss grannen..

Klart han kan klaga,om du bryr dig är upp till dig.

Hade en granne som kom över en kväll när jag bodde i lägenhet som ville jag skulle sänka för hon hade gäster och dom hörde inte varann,jag var snäll och sänkte,blev bra där.

Kompisen hade fest och dom kom från grannhuset och gnällde en natt,han sa tack för påpekandet om volymen och gick in och höjde istället,ingen vidare grannsämja där.

Jag kunde ha fest när jag ville bara jag frågade först,polisen var stadig gäst hos polaren bara han spelade lite normalt,han bodde i hus jag i lägenhet.

Det blir vad du gör det till oftast,bra kontakt med grannarna medger lite friare tyglar medans osämja bara leder till gnäll.

Henrik

Tror oxo en provlyssning skulle vara på sin plats. Man vet ju själv hur det är, man försöker sova och det är ljud som letar sig in. Har man små barn blir det ju än värre, alla sovtimmar blir guld värda. Jobbar grannarna lite annorlunda tider vilket inte är så ovanligt blir det ju ännu mer komplicerat. Men självklart skall man kunna ha lite högre musik på. Däremot så behöver man ju inte vräka på så att takpannorna byter plats. Bor man i en stuga mitt i skogen så är det bara älgen som bryr sig. Det är ju så det är om man har grannar. Man visar varandra respekt.

En eloge till grannen som ändå kommer och säger att de hörde dig och dessvärre hade svårt att sova. Här kommer provlyssningen in, stämmer det att det faktiskt hörs rätt bra så har han en poäng. Hörs det knappt så är han lite tjurig, men kan vara andra anledningar och då är det fortfarande bra att han står för sin åsikt och vågar prata med dig. Jobbigt om det skär sig för det kan yttra sig i helt andra situationer och bara göra livet surt för en. Tex du kör för fort med din hoj när du kommer hem eller skall ut på en repa osv.

Öppen och rak kommunikation, funkar i de flesta fall så länge man har med någorlunda vettiga personer att göra.

Nu började grannpojken i lägenheten under att spela, en lördag morgon kl. 0900... Jag är ändå uppe och jag hör inte vad det är för låt. Så det är OK. :D

Man störs av allt som man inte själv kan kontrollera! ljud eller oljud beror på

Jag stör mig oerhört på buller nattetid. Men det är självklart att man får ha lite party hemma ibland. Att man håller låda både framåt 1 eller 2 på natten får väl anser normalt någon gång ibland. Men om det pågår hela natten tycker jag att man gått över en gräns.

Jag undrar också vad det är för bild på någon som försöer se salt ut.
Är det grannen så hajar jag att TS tvekar på att gå honom till mötes, man ska aldrig lita på någon som inte ens kan hålla efter sin halsbehåring. Fejs it, skägg är sällan okej men halshår är verkligen aldrig okej.

Grannen kan ju ha traumatiska minnen till låtarna du spelar. När du lade på Chesney Hawkes "I am the one and only" fick han kanske en flashback till sommaren 1991 på stranden när han upptäckte att Linda, skolans obestridliga pingla no 1 hade inlägg i behån? Sånt spelar in mer än man kan tro.

Om det var första gången han sa till kan jag lova dig att de hört dig fler gånger men inte reagerat förrän nu. Kör diplomatiskt så kommer ni inte få problem.

Finns det något värre än att spela musik så högt att anläggningen inte klarar att spela rent utan att ljudet börjar dista och låta skit? :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg