Grahns

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
har ni märkt att grahns höjer rekomendationspriserna på en massa grejer i deras katalog i år :huvet . Jag blev riktigt sur när jag såg det, ska mc-grejerna bli ännu dyrare nu ? räcker det inte med att de redan ligger flera hundralappar kaanske tusenlappar över priset ute i övriga Europa. De uppmanar ju nästan till privatimport , så det blir vad jag tänker göra :tummenupp

Så va e problemet? Säg till leverantören att skriva gåva eller ett riktigt lågt pris på försendelsen så slipper du tulla nå mycket. Du vet väl att man momsar och tullar på import :rolleyes: kanske inte e så billit längre :lol

SvartR1a skrev:
Så va e problemet? Säg till leverantören att skriva gåva eller ett riktigt lågt pris på försendelsen så slipper du tulla nå mycket. Du vet väl att man momsar och tullar på import :rolleyes: kanske inte e så billit längre :lol
Momsar inte på import från EU!!

Problemet är väl att vi rent generellt har högre moms i Sverige jämfört med dom andra länderna.

Sen kostar frakten från tex Amsterdam hit upp lika mycket som frakten från Kina till Amsterdam.

Så är det bara.

Snart är marknaden för mc-tillbehör så stor i Sverige att det blir attraktivt
för någon utanför Sverige att etablera sig här. Då kan Grahns sitta
där med sin katalog :hihi

I USA är det tokbilligt men när jag var i Tyskland och Italien så var det inte så speciellt mycket billigare på kläder och hjälmar. Ungefär samma pengar på Louis i Tyskland och lite billigare pga rea i Italien för min SHOEI XR-1000. Kan inte säga att ja gick igenom allt men det kändes inte som att allt möjligt var någe speciellt billigare.

Ogre skrev:
har ni märkt att grahns höjer rekomendationspriserna på en massa grejer i deras katalog i år :huvet . Jag blev riktigt sur när jag såg det, ska mc-grejerna bli ännu dyrare nu ? räcker det inte med att de redan ligger flera hundralappar kaanske tusenlappar över priset ute i övriga Europa. De uppmanar ju nästan till privatimport , så det blir vad jag tänker göra :tummenupp

Långa farbron skrev:
Sen kostar frakten från tex Amsterdam hit upp lika mycket som frakten från Kina till Amsterdam.

Frakt brukar väl vara en ganska liten del av det priset som konsumenten får betala. Att frakta prylar med lastbil är väl relativt billigt?

Personligen tror jag att säljaren tar ut det pris som just den marknaden är beredd att betala. Det är ju bara att gå till sig själv. Om jag skulle sälja min hoj och den vore värd 100 000kr så säljer ju jag den inte för 50 000 om jag vet att det finns köpare som är beredda att betala 100 000.

Men jag kan ju ha fel, är ju ingen ekonom...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026