Grafikkort med HD-utgång, bild och ljud?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Köpt detta grafikkort:
XFX GeForce 8800GTS 640MB DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XFXGF88GTS

Står att det är hdtv utgång men innhåller den enbart bild eller både bild och ljud så jag slipper dra en extra kabel bort till tv-apparaten?

Så jag tror det är.

DVi----> HDMI Kontakt -----> ingången på tven
Optiskljudutgång på dator ----> Hemmabio

Varför jag inte kan dra till tv i sånt fall är för att min tv jag köpt inte har separat digtal eller optisk ingång (tror jag i alla fall)
http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le40r87bd.asp?page=Specifications

HDMI ingång på tv, optisk utgång på tv, Optisk ingång på hemmabio, optisk och digital utgång på dator.

Hur kopplar man?

Den har två Dvi-kontakter. Du får skicka ljudet separat, precis som du själv tänkte.

Som jag har fattat det.

Last edited:
Den har två Dvi-kontakter. Du får skicka ljudet separat, precis som du själv tänkte.

Som jag har fattat det.

Har nämnligen hört att vissa grafikkort även har en ljudkrets så dom kan skicka både ljud och bild men det står lite otydligt om det är en adapter från dvi ---> HDMI eller om det är en HDMI utgång med ljud.

Finns ingen HDMI utgång på det kortet, så det är dvi -> HDMI du får köra.

Har nämnligen hört att vissa grafikkort även har en ljudkrets så dom kan skicka både ljud och bild men det står lite otydligt om det är en adapter från dvi ---> HDMI eller om det är en HDMI utgång med ljud.
Det står ju Dual DVI. Så det kortet du länkar till har inte hdmi.

Det de menar med HDTV är typ en sjupolig s-video-kontakt. Helt meningslös iom att man i 99% av fallen ändå vill köra digitalt till tv:n.

Det de menar med HDTV är typ en sjupolig s-video-kontakt. Helt meningslös iom att man i 99% av fallen ändå vill köra digitalt till tv:n.

För mig som inte är så kunnig som dig på kablar och allt sånt.

Är det dumt att dra både optiskt ljud och koppla på mig med en HDMI kabel till den adapterna som det verkar vara ifrån dvi utgången på grafikkortet?

Jag har fattat det som att VGA är analogt (det man anslutet till vanliga skärmar) och dvi som är samma sak som är i en HDMI kabel fast bara bilden och att dvi är digital?

Tycker det inte kunde bli rörigare:D

För mig som inte är så kunnig som dig på kablar och allt sånt.

Är det dumt att dra både optiskt ljud och koppla på mig med en HDMI kabel till den adapterna som det verkar vara ifrån dvi utgången på grafikkortet?

Jag har fattat det som att VGA är analogt (det man anslutet till vanliga skärmar) och dvi som är samma sak som är i en HDMI kabel fast bara bilden och att dvi är digital?

Tycker det inte kunde bli rörigare:D
Vga - analog, utan ljud

Dvi - digital, utan ljud

Hdmi - digital, med ljud

Vga - analog, utan ljud

Dvi - digital, utan ljud

Hdmi - digital, med ljud

Precis som jag trott att det är men då är frågan varför han skriver att den kontakten är värdelös och att den är analog för det är den ju inte alls i sånt fall.

Han menar inte dvi kontakten. Han menar den s-video kontakt som sitter på kortet.

S-videon är den runda längst upp.
PV-T80G-GHF4.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP