Grafik och minne

ljungen_79

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Zx7r -98
Tänkte köpa mig ett nytt grafikkort, är det nån som kan föreslå något som inte är för dyrt?

Och sen en fråga till... om man vill bygga ut ram minnet, måste man ha 2 lika stora tex för 1024 måste man ha 2st 512?
Går det inte bara om man har ett 512 sätta dit ett 128?

ljungen_79 skrev:
Tänkte köpa mig ett nytt grafikkort, är det nån som kan föreslå något som inte är för dyrt?

Och sen en fråga till... om man vill bygga ut ram minnet, måste man ha 2 lika stora tex för 1024 måste man ha 2st 512?

Köp ett ATI Radeon, ganska bra pris...

Minnen kan du mixa som du själv vill...

ljungen_79 skrev:

Geforce 6600GT 128MB! Det knäcker, kostar 1450:- cirka.

ljungen_79 skrev:
Jag tog bara ett exempel. Tänkte mest på om det gick. Men nu vet jag.

Det beror på ditt moderkort. De flesta modernare moderkort, både AMD och Intel, har dual channel minneskontroller och om då går det såvitt jag vet inte alls om du inte har matchande minnesmoduler, dvs lika stora/lika snabba.

Coola Ola skrev:
Det beror på ditt moderkort. De flesta modernare moderkort, både AMD och Intel, har dual channel minneskontroller och om då går det såvitt jag vet inte alls om du inte har matchande minnesmoduler, dvs lika stora/lika snabba.

Aha, då blev man kastad 100år tillbax då... :död

Coola Ola skrev:
Jo det går ha olika minnes storlekar i ett dual channel "moderkort", men det går inte i dual channel då utan som ett vanligt moderkort utan dual channel, men som vanlig svensson vet jag fan om man märker nån skillnad

Minnerna behöver inte vara lika snabba den som är snabbast går er i hastighet till den andra. (inte hundra på att det är så men min lärare sa så iallafall)

EDIT
Om du inte tycker att 2400:- är för mycket för ett grafikort så tycker jag att du ska köpa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LT6800LE-128B och låsa upp, då slår det 6600GT. kan hjälpa dig att göra det om du köper ett sådant.

Last edited:
R1 Uffe skrev:
Jo det går ha olika minnes storlekar i ett dual channel "moderkort", men det går inte i dual channel då utan som ett vanligt moderkort utan dual channel, men som vanlig svensson vet jag fan om man märker nån skillnad

Hur vet man om det är duel channel?

didjik skrev:
Minnerna behöver inte vara lika snabba den som är snabbast går er i hastighet till den andra. (inte hundra på att det är så men min lärare sa så iallafall)

EDIT
Om du inte tycker att 2400:- är för mycket för ett grafikort så tycker jag att du ska köpa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LT6800LE-128B och låsa upp, då slår det 6600GT. kan hjälpa dig att göra det om du köper ett sådant.

2400kr är väl inte mycket.
Har kollat runt lite och det lönar sig knapt att uppgradera, kanske skulle köpa en ny burk istället.
Ingen som har plockat ihop en själv?

ljungen_79 skrev:
Hur vet man om det är duel channel?
VAd har du för moderkort, vad har du för processor, hur gammal är datorn, svarar du på någon av dom så kan jag säga om du har Dual channel på moderkortet

R1 Uffe skrev:
VAd har du för moderkort, vad har du för processor, hur gammal är datorn, svarar du på någon av dom så kan jag säga om du har Dual channel på moderkortet

Modekortvet jag inte, men datorn är 3år och processorn är en Intel 1,4ghz p3 tror jag.

ljungen_79 skrev:
Modekortvet jag inte, men datorn är 3år och processorn är en Intel 1,4ghz p3 tror jag.
Du har inte Dual Channel på ditt moderkort, så nu spelar det ännu mindre roll vilket minne du köper.

ljungen_79 skrev:
Vart köper man minnen billigast?

Måste inte minnet heta likadant som det som sitter?
Svar negativt, du kan ha vilka minnes märken som helst, du kan ha olika storlekar på dom oxå, du kan ha olika hastigheter på dom också (alltså mhz) men försök köpa minnen med hög Mhz, inte för att jag tror ditt moderkort stödjer mer än 333Mhz, men det är bra att ha när du uppgraderar datorn nån gång, det finns upp till 800Mhz.

Vars du köper billigaste minnena som är nya hittar du här http://buggy.no-ip.com/#Minne tex ett 512MB minne med 333Mhz ligger på 580 kr

Det finns olika minnes typer SDRAM/DDR/RAMBUS/DDR2, mest troligt har du DDR minnen

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...