Grafik i framtiden?

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Någon som har snappat upp vad som väntar på grafikkortsfronten? Håller nuvarande kort på att fasas ut?

Tex, man köper ett gtx280 nu och en månad senare släpper nvidia nya kretsar som är 10ggr snabbare. Då skulle man ju :gnissla lite.

Någon som vågar sig på en gissning?

Last edited:
Nuvarande kort håller per definition alltid på att fasas ut, när ett kort släpps är arbetet med efterträdaren redan påbörjat. :)

Men det verkar som att Nvidia har lite uppdateringar på gång mot slutet av året, AMD också: http://www.sweclockers.com/nyhet/8482-amd_uppgraderar_radeon_hd_4800

Läste lite i länkarna till sweclockers men jag tolkade det inte som att det kommer hända något revolutionerande inom en snar framtid. Man skulle gå över till något mindre tillverkningsprocesser som gjorde att man kunde höja klockfrekvensen typ.

Det skiljer ju ungefär en lax mellan 260 och 280 men efter att läst på lite om korten framstår 260:n som sämre och sämre, iaf om man tänkt köra kortet singel. Kort sagt som en handikappad lillebror till 280.

Lutar mer och mer åt storebrorsan 280 nu. Ett fabriksöverklockat gtx 280 med 1gig ram borde ju kunna stå sig ett tag?

Läste lite i länkarna till sweclockers men jag tolkade det inte som att det kommer hända något revolutionerande inom en snar framtid. Man skulle gå över till något mindre tillverkningsprocesser som gjorde att man kunde höja klockfrekvensen typ.

Det skiljer ju ungefär en lax mellan 260 och 280 men efter att läst på lite om korten framstår 260:n som sämre och sämre, iaf om man tänkt köra kortet singel. Kort sagt som en handikappad lillebror till 280.

Lutar mer och mer åt storebrorsan 280 nu. Ett fabriksöverklockat gtx 280 med 1gig ram borde ju kunna stå sig ett tag?

Absolut, 280 är ett jättebra kort. Men för dyrt, kostar ju över 5000 spänn för jösse namn! :eek: Det dyraste kortet i en generation är i princip alltid ett dåligt köp, sett till vad man får. Har du massa pengar att bränna så kör, personligen hade jag köpt nåt annat.

Absolut, 280 är ett jättebra kort. Men för dyrt, kostar ju över 5000 spänn för jösse namn! :eek: Det dyraste kortet i en generation är i princip alltid ett dåligt köp, sett till vad man får. Har du massa pengar att bränna så kör, personligen hade jag köpt nåt annat.

Hade det kostat 5 hade jag inte köpt. Men jag tror jag kan greja ett för 3-4k och 260 kostar ju fifan 3 så det är bla därför jag har flyttat fokus från 260.

Kan man överklocka grafikkort förresten? Även om det är fabriksöverklockat?

http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2064.html

"In the 4850 CrossFire benchmarks we’ve seen so far, we’ve found that AMD has really learned to squeeze the performance out of its new cards. While a single Radeon HD 4850 performs in the same realm as the GeForce 9800 GTX, two 4850s in Crossfire mode will completely decimate the dual-GPU GeForce 9800 GX2, and even put the hurt on the powerful new GeForce GTX 280. Remember, the GeForce GTX 280 costs about $90 more than two Radeon HD 4850 cards!"

Säger inte att detta är lösningen för dig, men idag är radeon4850 definitivt "best bang for the buck" enligt de flesta recensenter och analytiker. 2x4850 i CF verkar definitivt vara ett kompetitivt alternativ till gtx280, till ett lägre pris.

Last edited:
http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2064.html

"In the 4850 CrossFire benchmarks we’ve seen so far, we’ve found that AMD has really learned to squeeze the performance out of its new cards. While a single Radeon HD 4850 performs in the same realm as the GeForce 9800 GTX, two 4850s in Crossfire mode will completely decimate the dual-GPU GeForce 9800 GX2, and even put the hurt on the powerful new GeForce GTX 280. Remember, the GeForce GTX 280 costs about $90 more than two Radeon HD 4850 cards!"

Säger inte att detta är lösningen för dig, men idag är radeon4850 definitivt "best bang for the buck" enligt de flesta recensenter och analytiker. 2x4850 i CF verkar definitivt vara ett kompetitivt alternativ till gtx280, till ett lägre pris.

Jag vet att ATI ger mest bang for buck just nu men jag vill inte ha ATI. Vill inte heller köra dual. Så ett kraftfullt singelkort måste det vara.

Jag är inte heller ute efter det absolut värsta utan tankegångarna går mer åt överlevnad. Tack för tipset dock. :tummenupp

Då är det bättre att planera inköpet efter plånboken och kika på listan http://www.tomshardware.se/grafikkort/20081009/

Ahh! Man tackar, nu har jag att göra en stund. :tummenupp

EDIT: Tom rekommenderar ju inget kort för över 2900kr :gnissla men skriver ändå för er som vill ha det absolut värsta rekommenderas ATI HD 4870 x2.

Betyder x2 att det är två kort man får eller är det ett kort men två processorer eller vad?

Last edited:
Har läst på guru3d ang 280. Oavsett ATIs prismässiga övertag över nvidia så verkar det ändå vara det bästa nvidia har att erbjuda i dagsläget. De skillnader som finns, som jag fattat det, är endast olika överklockade varianter av just det kortet. En positiv faktor var att även ett fabriksklockat 280 går att överklocka en hel del till.

Har läst på guru3d ang 280. Oavsett ATIs prismässiga övertag över nvidia så verkar det ändå vara det bästa nvidia har att erbjuda i dagsläget. De skillnader som finns, som jag fattat det, är endast olika överklockade varianter av just det kortet. En positiv faktor var att även ett fabriksklockat 280 går att överklocka en hel del till.
Går alltid att klocka mer:) Jag köpte ett 8800gt för en vecka sen för 1000kr på pc city. Det smartaste/bästa du kan göra är att köpa ett kort för 1000-2000 typ 4850 eller kanske ett 9800gtx eller så. ett 9800gtx är minst 500kr dyrare än ett 8800gt men inte 50% bättre. Jag skulle köpt ett 8800gt eller liknande kort för runt 1lappen då jag kan köra allt på högsta ändå. Så i nuläget finns de nog ingen anledning att köpa ett kort för 3-4k då de garanterat har kommit kort som är mkt bättre på alla sätt inom 1år.

Går alltid att klocka mer:) Jag köpte ett 8800gt för en vecka sen för 1000kr på pc city. Det smartaste/bästa du kan göra är att köpa ett kort för 1000-2000 typ 4850 eller kanske ett 9800gtx eller så. ett 9800gtx är minst 500kr dyrare än ett 8800gt men inte 50% bättre. Jag skulle köpt ett 8800gt eller liknande kort för runt 1lappen då jag kan köra allt på högsta ändå. Så i nuläget finns de nog ingen anledning att köpa ett kort för 3-4k då de garanterat har kommit kort som är mkt bättre på alla sätt inom 1år.

Jo precis det där är ju ett ständigt dialemma. Köpa - vänta - köpa - vänta. Det kommer alltid något bättre osv. Anammar man den filosofin på allt man gör får man aldrig tummen ur men jag förstår hur du menar. :)

Därav tråden - vad väntar bakom hörnet i grafikträsket? :D

Fler synpunkter? Kortet måste kosta över 3k annars får det vara. Dyrt är alltid bäst.

Bara jag som retas lite. Menar det att typ kör man inte 1900x1200 med 4x AA räcker ett 1200-kronors kort väldigt långt och man kan lägga "överskottet" på något roligare, typ en weekend i Barcelona eller skuffen full med Tysklands-öl.

Jaså, är det så?

För jag kommer nog att spela i lägre upplösningar fast jag vill ändå ha allt godis aktiverat. Det stör mig inte det minsta att inte kunna spela i högsta upplösning osv på allt.

Men hur går det med en plattskärm till paketet förresten? Jag har ingen erfarenhet av plattskärmar (privat alltså). Visst är det så att man bara kan köra dessa i svinlåg upplösning typ. Kollar man specs generellt på plattisar så står det, typ, max resolution - 1000x2000 (i runda slängar).

Jag tolkar detta som att man bara kan använda det som max upplösning oavsett vad grafikkortet klarar då eller? Jag kommer skaffa en 22t wide. En annan härlig grej med de gamla tjockskärmarna var ju att om man hade ett vettigt grafikkort kunde man cranka upp uppdateringsfrekvensen till "hysteriska" 120 nånting vilket var hemskt trevligt mot ögonen. Som jag fattat det så är max det där typ 60 på en plattis??

Kanske ska man skita i tunnskärmarna helt och gå lowtech! :mad:

Oj, det var många frågor på samma gång där. Nej, du ska inte skita i plattskärmar, de är snällare mot ögonen än en crt trots en uppdateringsfrekvens på 60hz och ja, en plattskärm har en fast gräns på hur hög upplösning man kan köra. 22" wide brukar köra 1680x1050, men 22" wide är ganska litet egentligen. 24" minst om du ska köra wide (och det ska du) tycker jag. 1920x1080 som 24" kör är inte svinlåg upplösning, du måste blanda ihop nånting här. :)

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!