Graffe problem

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02
Som till följd av min förra tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=138276

Så köpte jag ett annat grafikkort igår Geforce 6200 256 DDR och ett nytt RAM minne på 512mb.

Nånting blev galet och datorn hänger sig hela tiden när man t.ex ska starta en film eller går in på vissa hemsidor.

Tog ut nya RAM:et, fortfarande fel..
Bytte till gammla grafikkortet, då funkar det....

Så det är alltså nya grafikortet som spökar....

Några tips????

=)

Med den info som du ger är det ända jag kan komma på drivrutiner. För du har väl monterat kortet som det ska antar jag. Tanka hem senaste drivrutinerna från nvidias hemsida. Installera.

Låter helskumt att datorn "hänger sig" när du surfar på vissa internetsidor.. Finns ingen logik i det. Vad händer exakt när du slår på en film exempelvis? Blackscreen? Lagg i filmen? Freezeup?

Drivrutiner är det ända jag kan komma på...

Dark_Messenger skrev:
2552286 Med den info som du ger är det ända jag kan komma på drivrutiner. För du har väl monterat kortet som det ska antar jag. Tanka hem senaste drivrutinerna från nvidias hemsida. Installera.

Låter helskumt att datorn "hänger sig" när du surfar på vissa internetsidor.. Finns ingen logik i det. Vad händer exakt när du slår på en film exempelvis? Blackscreen? Lagg i filmen? Freezeup?

Drivrutiner är det ända jag kan komma på...

Om jag trycker på en film t.ex, så öppnas media spelaren och börjar ladda lite...sen händer inget mer och efter ett tag så hänger den sig o startar om sig själv.

Ska jag avinstallera det gammla kortet eller nått sånt innan jag sätter i det nya?

EDIT: Och när jag skulle kolla min hotmail inkorg blev det samma sak, den hängde sig efter att ca halva sidan hadde laddats

avinstallera alla gamla grafikkortsdrivrutiner för de första..
finns små program för det som rensar bort allt.. sen installera de nya å se om de hjälper

Kan det vara så illa att det inte funkar för att det är ett AGP8x kort och min port bara är 4x...det SKA ju vara bakåtkomptaibelt....men har läst att det inte alls är säkert att det kan vara så?

Inget öppetköp har man heller HAHAHA

På deras hemsida stod det också att kan bero på att man inte har 300w nätagg, men på Requieremnts på förpackningen står det att man klarar det med 250w..

heavy skrev:
2553261 Kan det vara så illa att det inte funkar för att det är ett AGP8x kort och min port bara är 4x...det SKA ju vara bakåtkomptaibelt....men har läst att det inte alls är säkert att det kan vara så?

Inget öppetköp har man heller HAHAHA

På deras hemsida stod det också att kan bero på att man inte har 300w nätagg, men på Requieremnts på förpackningen står det att man klarar det med 250w..
Stirra dig inte blind på 250 eller 300w. Det beror ju på vad du har för övriga komponenter i burken också. Har du ett 300w aggregat i datorn har du ju bara 300w att spela med totalt. Drar ditt GFX-kort 250 av dom har du endast 50 kvar att fördela på HDD, CD/DVD, PCI-kort osv.. Verkar ändå skumt. Ditt kort är inget högsegmentskort som ska dra massor med el. Du har inte ens ett extra strömuttag på kortet antar jag? Har aldrig varit med om själv att nätaggregatet inte kunnat leverera tillräckligt med ström till komponenterna så jag vet faktiskt inte vad som händer. Hade du meckat i kortet fel, vilket är väldigt osanolikt så skulle datorn förmodligen tjuta som en stucken gris när du bootar upp.

Kolla upp det där med AGP4x 8x osv. Jag hade ett ATI-kort (9600XT) en gång som trots att det var specificerat till 8x AGP bara kunde köras i 4x. Kanske har med att det inte fanns stöd på mitt moderkortet? Dock fungerade kortet. Vet ej exakt vad 2x - 4x - 8x gör, men som jag fattar det har det minimal betydelse för användaren.

Kanske finns det konflikter mellan de gamla drivrutiner och de nya som du installerat? Du måste se till att rensa datorn på allt gammalt elände. Helst skulle du nog formatera om burken nu när du köpt ny hårdvara.

Tror fortfarande på drivrutinerna...

Dark_Messenger skrev:
2555310 Stirra dig inte blind på 250 eller 300w. Det beror ju på vad du har för övriga komponenter i burken också. Har du ett 300w aggregat i datorn har du ju bara 300w att spela med totalt. Drar ditt GFX-kort 250 av dom har du endast 50 kvar att fördela på HDD, CD/DVD, PCI-kort osv.. Verkar ändå skumt. Ditt kort är inget högsegmentskort som ska dra massor med el. Du har inte ens ett extra strömuttag på kortet antar jag? Har aldrig varit med om själv att nätaggregatet inte kunnat leverera tillräckligt med ström till komponenterna så jag vet faktiskt inte vad som händer. Hade du meckat i kortet fel, vilket är väldigt osanolikt så skulle datorn förmodligen tjuta som en stucken gris när du bootar upp.

Kolla upp det där med AGP4x 8x osv. Jag hade ett ATI-kort (9600XT) en gång som trots att det var specificerat till 8x AGP bara kunde köras i 4x. Kanske har med att det inte fanns stöd på mitt moderkortet? Dock fungerade kortet. Vet ej exakt vad 2x - 4x - 8x gör, men som jag fattar det har det minimal betydelse för användaren.

Kanske finns det konflikter mellan de gamla drivrutiner och de nya som du installerat? Du måste se till att rensa datorn på allt gammalt elände. Helst skulle du nog formatera om burken nu när du köpt ny hårdvara.

Tror fortfarande på drivrutinerna...

Ska kolla upp din tips under helgen om jag är nykter...tack mannen!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg