Grövre vevtappsdiameter.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag kalkylerar på ett motorbygge till en Classikräser. Hondan jag ska bygga på har väldigt dåliga kolvbultar. Men det finns inte så mycket alternativ att uppdatera till heller. För att hålla sig inom någonlunda vettiga motorvolymer, för att inte fuska, skulle jag vilja korta av slaglängden och på samma gång använda någon typ av sportig vevstake från en Sporthoj. Det finns inte material nog att slipa om slaglängden utan att först svetsa på material. Jag vet att man kan göra så.
Men hur bra är det att göra det?
Vad är en vettig kostnad?
Finns det tips på någon som utför bra svestning/slipningar också?

Att min gamla luftkylda Honda aldrig kommer att gå lika fort som en modern sporthoj bryr jag mig inte om. Jag gör det för att det är kul.

Vad är det för diameter, längd och godstjocklek på dina kolvbultar original?

Diametern är 15 i alla fall. Längd och tjocklek vet jag inte på stående fot. Går på rekomendetioner av folk som redan har trimmat sådanna motorer. Vevstakarna är inte så bra heller 10k rpm är max dom tål.
Tanken är att hitta en lagomt lång vevstake från ex Suzuki med 18mm bult.
Tydligen blir det inte bra trots att man köper Carillo.
Men jag förstår vad du är ute efter. Att byta ut till kraftigare bultar i samma dimention.
Men så var det där med att få lite kortare slag, så att jag håller mig under 1000cc

Rullagrad vevstake eller glid? Tidiga gsx1100 har väl 18 mm kolvbult och är rulllagrad, dock har ju dom 66 mm slaglängd. Jag har bussat ner mina gsx1100r stakar till 18 mm, och den staken är ju kortare iaf, 59 mm slag.

Rullagrad vevstake eller glid? Tidiga gsx1100 har väl 18 mm kolvbult och är rulllagrad, dock har ju dom 66 mm slaglängd. Jag har bussat ner mina gsx1100r stakar till 18 mm, och den staken är ju kortare iaf, 59 mm slag.

Det är en glidlagrad vevaxel.
Men det var just det där med att svetsa på material på en vevaxel för att få en grövre vevtapp. DÅ kan jag på samma gång justera slaglängden vid slipningen efteråt. Att få kolvarna att nå upp i topp löser sig alltid på något vis.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg