Gröndals motorbana 20 maj, söndag

Bengt Allevad

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
BMW R1100S
Nu har det gått två veckor sedan vi körde tillsammans med 50 st deltagare på Gröndals motorbana i Eskilstuna.
Dags igen alltså!
Nu ses vi den 20/5 och inskrivning pågår mellan 12.00-12.45.
Körning mellan 13.30-17.30

Kom, lek & lär under ledning av våra utmärkta instruktörer och bli en bättre & säkrare förare med större marginaler och riskmedvetenhet.
Och inte minst. Ha kul på hoj på en härlig bana.

Vädret ser väldigt bra ut med sol och 20 grader varmt. Somliga kallar det "Gröndalväder" och det ligger nog något i det.
Som vanligt mer info på http://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/Fortbildning/Grondal/

Hjärtligt välkommen önskar

Bengt & Johan

Går det att boka via smc eller hur är det? Detta är enbart asfaltsdelen, tänkte ev att jag & flickvännen med varsin motard ta en lite söndagstur till Eskilstuna då hon inte är van vid grus ännu. Har försökt förnya mitt smc medlemskap men det verkar inte fungera så bra för dem så kanske man kan förnya sitt hos er om man tar med medelmnumret? DB-krav är?

Tjena Gnutten

Stort välkommen!
Vi kör ju numera en särskild motardgrupp och grusslingan är bara öppen om enbart motarder fyller den gruppen. Förekommer sporthojar i gruppen, som det kan göra på en knixdag, är grusdelen stängd.
Dessutom om den skulle vara öppen behöver man inte köra in i den. Man bara fortsätter förbi på asfalten.
Titta gärna på filmen på vår hemsida: http://www.svmc.se/sodermanland

För fyra hundra löser du SMC-medlemskap på plats och kör alltså för 25:- den dagen.:)

Förbokning har vi som vanligt för 100:- http://boka.smcsodermanland.se/

Bullret? Tja!
Vi har 100 dB som gräns men vi gör samtidigt en subjektiv bedömning att oljudet inte får förstöra trevnaden runt banan och folk måste kunna prata med varandra. Hittills har det inte varit några problem.

Hälsningar från Bengt i SMC Södermanland

Går det att boka via smc eller hur är det? Detta är enbart asfaltsdelen, tänkte ev att jag & flickvännen med varsin motard ta en lite söndagstur till Eskilstuna då hon inte är van vid grus ännu. Har försökt förnya mitt smc medlemskap men det verkar inte fungera så bra för dem så kanske man kan förnya sitt hos er om man tar med medelmnumret? DB-krav är?

Banan är helt underbar, och kommer ni med motarder och håller er på asfalten så kommer det säkerligen kännas fullt tillräckligt:)Gröndal är i mina ögon den bästa knixbanan som jag kört av 5 gocartbanor, storbanekänsla. Klart ni skall komma:)

Skall verkligen övertala tjejen trots LC4 vibrationer dock är min 690 något bättre på det! :)

Hur mkt folk brukar det vara samt i varje grupp om man ska förboka eller inte? Tjejen kommer köra i den långsammaste gruppen då hon aldrig kört knix! Ser ut som hennes far också vill åka med dock för att titta.

Tyvärr omöjligt att säga.
Förra gången som var premiär hade vi 49 deltagare av 60 platser.
Grön=full
Gul=7
Blå, motard=12
Röd, sport=full

Tag inte för bokstavligt på ordet knix när det gäller Gröndal. Det här är en visserligen liten motorbana men ingen bana man håller på att "knixa" på. Väl tilltagna kurvor :) med till och med en viss varaktighet i tid genom kurvan.

Vill man vara säker på att få vara med så kan förboka vara bra, annars blir det på vinst eller förlust. Annars är det att vara där när inskrivningen börjar.

Fint "Gröndals"väder skall det vara =mycket folk:)

Kommer inte ihåg maxantalet i grupperna nu ?

Kan bara instämma, duktiga instruktörer och trevliga deltagare. Att sedan sommaren gjorde entré denna dag var ju bra tajming! Kul att ha nött lite på sidorna av däcken också (där finns det mönster kvar...).

Tack själva. Toppendag med väldigt trevlig attityd på banan. Heders!

Vi ses väl om två veckor igen hoppas jag.

Väl mött den 3 juni hälsar Bengt

Får instämma, riktigt trevligt & tejen tyckte det var toppenkul. Känns mkt säkrare att köra på bana än ute på vägen man lär sig så mkt mera på bana. Tack Bengt mfl :)

Måste hojen va försäkrad å i trafik? Har en regad banhoj men e ej besiktad, får man köra ändå?

Måste hojen va försäkrad å i trafik? Har en regad banhoj men e ej besiktad, får man köra ändå?

Försäkrad och i trafik. Samma regler som för att köra ute i trafiken som på Gröndal, då det är en trafikövning, finns ingen "oförsäkrad/licens" grupp.

Besiktiga, försäkra och kom dit vettja:)

Last edited:
Har en cbr men den e ban-hoj och orkar ej besikta den, r1an får man väl inte köra med då den har turbo antar jag?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT