Gråa hår...startproblem

klr600

ForkLiftDriver
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Landskrona
Hoj
kawa klr600 -89
Min nyligen införskaffade KLR600E vill inte dra runt startmotorn, symptomen är ungefär som: svagt batteri/hög tändning/jordfel.
Följande är kontrollerat: Startmotor o relä uppmätt på firma=ok
Sprillans nytt batteri testat=batteri ok.
Kontakter o kabelskor mellan batteri o startmotor putsade=ok

Det sitter en liten kabel på jordkabeln som försvinner in i nån kabelhärva o den blir svinvarm/ryker när jag testar......PLEASE är det nån som har en vettig ide var jag ska fortsätta felsökandet :huvet
 
Kan det vara jordningen till spänningsregulatorn? Den ska ju dumpa överflödig effekt ut till jord har jag fattat det som. Och då kan det bli varmt.
Mitt tips. Kolla spänningsregulatorn. Kanske har nått finger med i spelet.

Lycka till!:tummenupp
 
Kan det vara jordningen till spänningsregulatorn? Den ska ju dumpa överflödig effekt ut till jord har jag fattat det som. Och då kan det bli varmt.
Mitt tips. Kolla spänningsregulatorn. Kanske har nått finger med i spelet.

Lycka till!:tummenupp

mmmm vilken e tändningsregulatorn o var kan den sitta
 
Lyser lamporna svagt oxå, har du kollat alla jord punkter?
 
Last edited:
Låter som att startmotorn ev jordar genom den lilla kabeln. (Den borde jorda genom sin egen montering. Motorn kanske är helt gummiupphängd, så att en jordkabel behövs.) Den lilla kabeln ska iaf inte bli varm annars så att den ryker om den. Annars kan det ju iof vara spänningsregulatorn som är trasig/felkopplad. Men det ska inte göra så att startmotorn inte orkar drar runt motorn.

Är det auto-dekomp på den? Den kan ha gett upp, så att du har full kompression. Inte många startmotorer som orkar dra runt enstånkor med trasig autodekomp.
 
Lyser lamporna svagt oxå, har du kollat alla jord punkter?

Nä lamporna verkar ok men NEJ jag har inte kollat alla jordpunkter, det blir ett helgprojekt. Den lilla kabeln som blev så varm/smälte är iallafall en jordkabel till övriga instrument o lampor. Teorin är att all jord har gått genom den kabeln, ska testa o byta den tjocka jordkabeln nu så får man se.
 
Nä lamporna verkar ok men NEJ jag har inte kollat alla jordpunkter, det blir ett helgprojekt. Den lilla kabeln som blev så varm/smälte är iallafall en jordkabel till övriga instrument o lampor. Teorin är att all jord har gått genom den kabeln, ska testa o byta den tjocka jordkabeln nu så får man se.

JiiiiiHaaa pinsamt men felet är hittat..... :D Jag tog en annan jordkabel o kopplade paralellt med den gamla o tjoffpang så gick det som smort, med facit i hand så va det kontakten mellan kabel o kabelsko(förmodligen originalkabel sen -89) som strulade. Så nu kan man släppa det o fortsätta planera för motard-stuket
 
JiiiiiHaaa pinsamt men felet är hittat..... :D Jag tog en annan jordkabel o kopplade paralellt med den gamla o tjoffpang så gick det som smort, med facit i hand så va det kontakten mellan kabel o kabelsko(förmodligen originalkabel sen -89) som strulade. Så nu kan man släppa det o fortsätta planera för motard-stuket

Ja du ser,då har vi lärt oss något nytt idag med då :tummenupp
Dåliga jordpunkter kan skapa de mest skumma fel på hojjar och bilar.
Skönt att du fick ordning på det.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top