Grå växellådsolja

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Efter bara en halvtimmes körning har växellådsoljan blivit grå. Packboxen till vattenpumpen hade han som jag köpte den av bytt, lagren till pumpen har jag bytt. Kopplingen funkar som den ska så jag tror inte att det har kommit nå kylvätska i oljan. Nån som har bytt olja nyligen och kan säga hur den såg ut.

Bifogat

• Bild 037.jpg
    Bild 037.jpg
    107.2 KB · Visningar: 200
Ingoberra skrev:
Efter bara en halvtimmes körning har växellådsoljan blivit grå. Packboxen till vattenpumpen hade han som jag köpte den av bytt, lagren till pumpen har jag bytt. Kopplingen funkar som den ska så jag tror inte att det har kommit nå kylvätska i oljan. Nån som har bytt olja nyligen och kan säga hur den såg ut.

Garanterat vatten i oljan. Men varifrån det kommer kan bara du ta reda på.
Själv skulle jag nog riva isär vattenpumpen igen och kolla.

Ingoberra skrev:

Prova att skölja igenom motorn med någon billig olja ett par ggr. och se om det blir bättre. Har själv haft problem med grå olja trots packboxbyte pga gråa oljerester i motorn.. Vet att vissa kopplingar kan ge ifrån sig grå färg. Håll även koll på nivån på kylarvattnet.

Hoztic skrev:
Det kan inte vara kondens i lådan pga skiftande yttertemp just nu?
Jag är lite inne på det också hojen står ju inomhus i 20+ och jag har kört typ 2x15 min i -5 grader. Jag kanske har fått in lite vatten när jag tvättade av den med högtryckstvätten. Ni som har en kawa kan väl kolla i oljefönstret och kika hur oljan ser ut.

Ingoberra skrev:
Jag är lite inne på det också hojen står ju inomhus i 20+ och jag har kört typ 2x15 min i -5 grader. Jag kanske har fått in lite vatten när jag tvättade av den med högtryckstvätten. Ni som har en kawa kan väl kolla i oljefönstret och kika hur oljan ser ut.

Men! man kan ju inte titta på någon annans hoj för att bestämma om din
läcker. Det är ju som om doktorn skulle titta på grannens avföring
och utifrån det tala om för mig hur jag mår :rolleyes:
Det där med högtrycken, som du inte nämde först kan ju vara en anledning.

Ingoberra skrev:

Högtryckstvätten är nog boven :ajjabajja Kolla så alla packningar är hela, och om oljepåfyllningen är hel och tät!

Fabrikationsfel på kawa crosshojar under 90-talet, deras vattenpumpspackning är under all kritik även om man byter den så är det vanligt att den småläcker lite framförallt på äldre cyklar där axel och dyl börjar bli slitna. Sålänge inga större mängder försvinner från kylaren eller oljan blir rent mjölkig direkt så är det bara att finna sig i det och byta olja ofta.

Ingoberra skrev:
packboxen som läcker helt klart.
vare sig du vill el inte. slarvigt jobb. man måste helst byta axel med propellern och sen smörja in packboxen invändigt med vattenbeständigt fett noga.
jag har pillat med det där flera gånger själv. RD 125a och en YZ 250
lycka till!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8