grå mjölkig olja

johansomfan

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
kawasaki kxf 450
hej skulle gärna vilja ha lite tipps! har precis köpt en kawasaki 125!
jag bytte oljan när jag köpt den och då var oljan grå!(mjölkig)
sen körde jag ett 3tim pass och bytte oljan igen och den va grå igen! jag har kollat vattnet i kylaren och det är samma nivå som tidigare vad kan det va förnågot som spökar??

Hade samma problem med min när mellanskivorna till lammellerna var slut. Då blev oljan silvrig på bara några sekunder! Slirar den på kopplingen?

MVH Martin

Det är säkert en packning som gått sönder och du har fått kylvätska i motoroljan, byt packningar, olja samt fyll på kylvatten om det behövs, och kör på grabben!!!

glenoyne skrev:
Hade samma problem med min när mellanskivorna till lammellerna var slut. Då blev oljan silvrig på bara några sekunder! Slirar den på kopplingen?

MVH Martin
bara när jag lägger i växel så tuggar den lite!

kle1991 skrev:
Det är säkert en packning som gått sönder och du har fått kylvätska i motoroljan, byt packningar, olja samt fyll på kylvatten om det behövs, och kör på grabben!!!

tack för svaret men kylvätska är på samma nivå hela tiden.....

men det kanske inte behövs vara så mycket vatten för att den ska bli grå?

Hade samma problem med en cross, det var packboxen till vattenpumpen som var kass. Om du kollar vid/under pumpen så kan där vara ett litet hål o droppar det lite vatten därifrån så är det de packboxarna som är kass. Lätt o billigt att laga själv.. :tummenupp

Fire skrev:
Hade samma problem med en cross, det var packboxen till vattenpumpen som var kass. Om du kollar vid/under pumpen så kan där vara ett litet hål o droppar det lite vatten därifrån så är det de packboxarna som är kass. Lätt o billigt att laga själv.. :tummenupp

ok! men borde inte kylarvattnet minska då?

johansomfan skrev:
tack för svaret men kylvätska är på samma nivå hela tiden.....

men det kanske inte behövs vara så mycket vatten för att den ska bli grå?
Räcker med någon matsked för att blaska ner oljan. :(

Det räcker med ett par droppar.. så blir det en silvergrå färg

Last edited:
Packboxen till vattenpumpen!! ..om du inte har stått i någe lerhål och svarvat, då kan man få in vatten i oljan. Som sagt det behövs inte många droppar

Grå mjölkig olja är = vatten i oljan. Byt olja och se vad som händer, kan ju tom vara så att oljepåfyllningslocket inte var riktigt på vid tvätt. Blir oljan mjölkig igen, kolla packningarna.

Fire skrev:
Det räcker med ett par droppar.. så blir det en silvergrå färg

är det någon far att köra med det som det är?

kan det va så att förra gången jag bytw olja så blev det lite olja kvar som va grå som gör att den nya pljan blen grå med?

glenoyne skrev:
Är oljan silvrig är det garanterat mellanskivorna!!

MVH Martin

Korrekt.
Oljan blir grådaskig av mellanläggen som släpper meterial på vissa årsmodeller.
Om inte vattennivån minskar så kan det inte vara vatten.
Om så är fallet så är den lilla mängden obetydlig då det kondenseras vid hög temp. :7peta

Kopplar den inte ur riktigt så är det nog vatten i oljan. Du ser ju inte på nivån om det minskar en tesked.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT